Annons

Byta Sigma 70-200 mot canon 100-400 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag funderar allvarligt på att byta ut mitt Sigma 70-200 2.8 mot ett canon 100-400 4.5-5.6 IS USM.

Jag har nästan alltid min 2X converter på sigmat när jag använder det, och då får jag största bländaren 5.6. Dessutom så tappar jag mycket skärpa, så jag måste blända ner till 8 eller 11 för att få så optimal skärpa som möjligt. Dock så är jag fortfarande inte nöjd med skärpan med convertern på. Dessutom är det i princip omöjligt att fota handhållet med sådana bländare på den brännvidden...

Jag inbillar mig att 100-400 4.5-5.6L IS USM skulle passa mig mycket bättre! Dels så bör det vara skarpare på 5.6 än vad sigmat är, och dels så har jag en is som ger två (eller tre?) stegs längre slutartider.

Jag tänker beställa det från bhphotovideo redan idag, så ska jag förhoppningsvis ha det imorrn eller på lördag.

Följer stativfästet med, eller måste jag köpa till det?

Under "key features" står det: "Tripod collar"
men under "Item Included" står det inget om nåt stativfäste.

Stativfästet medföljer och ja, du kommer att se betydligt bättre skärpa och färger i dina bilder med Canons 100-400.

Men i morgon är nog lite väl optimistiskt ... På lördagar har inte UPS någonm utdelning.. Jag gissar måndag ellrr tom tisdag..

här i Miami har FedEx utkörning även på helgen.
Jag har eget konto hos FedEx, och beställer med FedEx next day. Objektivet måste komma innan måndag, för jag flyger hem till sverige på måndag eftermiddag!

Tack för ditt svar!

Helt klart är 100-400IS bättre än ett 70-200 + 2x teleconverter!,, Men jag anser att den längre zoomen ofta upplevs som lite snäv av sina användare,, Det är Två HElt OLika linser,,

Istället för att byta så är ett spännannde alternativ en fast 300 f4IS,, då kan du faktiskt nästan behålla din 70-200 zoom.

/Niclas,

Har nu beställt.

Jag tror inte att jag kommer tycka att användingsområdet blir för snävt, då jag nästan alltid använder mitt sigma med convertern på.

Dessutom så är jag ute efter lång brännvidd.

Med 100-400'an så kan jag teoretiskt slänga på en 1.4X converter...fast då tappar man antagligen mycket av gluggens kvalitéer.

Det låter som att ditt val är det rätta;)!

Det Är en fin lins på alla sätt, när jag ägde min så insåg jag att den kändes för ljussvag för mina generella bilder och att den vid fågelfoto oftast hängde på längta vidden. Men det är ju också där den har sin uppenbara styrka, flexibel, IS och skarpt etc,,

Lycka till med din kommande ägarglädjande lins;)!!

/Vh Niclas,

tackar tackar :)

Om den kommer imorrn ska jag åka till Ft. Lauderdale och testskjuta på några flygplan :)

Snabbt jobbat FedEx!!!

Beställde gluggen vid fyratiden igår, och den kom nu idag klockan 11 på morgonen!

Ska iväg och fota en kompis när han surfar, vid fyratiden, ska bli kul att få testa prestandan.

Planerar även att göra en jämförelse mellan Sigman och Canonen.

gjorde en snabbjämförelse mellan sigmagluggen och canonen. Bilderna är tagna på 400mm, sigmagluggen med 2x telekonverter.

Största bländare. Kameran på stadigt stativ. Manuell spegeluppfällning.
RAW, givetvis.

Bilden är en crop av orginalbilden.
Först sigmabilden:

Bilagor

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    46 KB · Visningar: 197
ANNONS
Götaplatsens Foto