Annons

Byta till 1D mark II från 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

SGÖ

Aktiv medlem
Nu när Mark III har kommit har ju priset på Mark II blivit betydligt lägre, undrar om det är någon mening att byta från en 20D till Mark II, är det någon vinst med det, funderar.
MVH SGÖ

Beror på vad du vill ha

Fördelar MKII: grymt mycket bättre AF, Vädertätad, hållbarare, snabbare seriebildstagning, Iso-inställning i fler steg

Nackdelar MKII: Större och mycket tyngre, sämre brusegenskaper vid mellanhöga ISO 200-400 (Vid ännu högre har jag inte testat men vid 200-400 är 20D klart bättre men med lite brusreducering i efterhand är inte skillnaden särskilt märkbar.

fördelar för 1D är oxå
*cropfaktorn 1.3x mot 1.6x
*fungerande autofocus med objektiv som har största bländare 8
*slutaren skall ha längre livslängd

Nackdelen som jag tycker är att det inte är någon inbyggd blixt, saknar det ibland.

sedan är jag inte lika säkerpå om bruse skillnaden är så stor som Tony innan skrev. men mycket är personligt tycke.

Håller med

Jag håller med. Den inbyggda blixten på 20D är många gånger guld värd. Använder den ofta vid makrofoto när ljuset är dåligt. Funkar mkt bra. Använder den till insekter som bilden nedan jag tog i förrgår. Verkligen bra att ha då man lämnat ringblixten hemma. 20D har ju också bättre skärpedjup vid makrofoto tack vare den mindre sensorn.

Bilagor

• blixtinsektfs.jpg
    blixtinsektfs.jpg
    43.3 KB · Visningar: 155
ANNONS
Götaplatsens Foto