Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till svenska menyer på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

oakstar

Medlem
Jag har ett litet problem:
Ny 7D inköpt i Japan, nöjd så långt. Det var lite pill att få fram de engelska menyerna. Men kameran har inte de svenska menyerna som alternativ, vilket inte är så konstigt och inget jag räknade med.
Någon som vet om det går att få fram genom en firmware-uppdatering eller nåt? Där ligger 1.1.0 idagsläget (men troligen då japanska/engelska-versionen)

På Japanska modeller finns endast två språk.
Detta påverkas inte av firmwareuppdateringar.
Är samma firmwareuppdateringar oavsett vart kameran är såld.

Jag har ett litet problem:
Ny 7D inköpt i Japan, nöjd så långt. Det var lite pill att få fram de engelska menyerna. Men kameran har inte de svenska menyerna som alternativ, vilket inte är så konstigt och inget jag räknade med.
Någon som vet om det går att få fram genom en firmware-uppdatering eller nåt? Där ligger 1.1.0 idagsläget (men troligen då japanska/engelska-versionen)

Bara till att lära sig köra med engelsk meny ;)

har använt svensk meny i alla år tills för ett halvår sedan då en kompis ställde om och tyckte jag skulle köra engelskt. Irriterande som f** de första 4-5 veckorna men nu skulle jag inte vilja byta tillbaka till svenskt.. tycker namn på saker å ting på engelska är mer logisk och en för del är när man behöver hjälp med kameran och söker på internet.

Bara till att lära sig köra med engelsk meny ;)

har använt svensk meny i alla år tills för ett halvår sedan då en kompis ställde om och tyckte jag skulle köra engelskt. Irriterande som f** de första 4-5 veckorna men nu skulle jag inte vilja byta tillbaka till svenskt.. tycker namn på saker å ting på engelska är mer logisk och en för del är när man behöver hjälp med kameran och söker på internet.

Oj! Detta var nästan läskigt!

Jag trodde först att det var jag som skrivit inlägget. Jag kör alltid på engelsk meny och av precis samma anledning som du gör. Nämligen

"tycker namn på saker å ting på engelska är mer logisk och en för del är när man behöver hjälp med kameran och söker på internet."

//Daniel

Jag körde med svenska menyer i 7D - i ungefär 5 minuter. Sen stod jag inte ut med termer som "Periferibelysning korrigerad", "Data för damm-borttagning", "Ett tryck RAW+JPEG", "Tändning med AF-hjälpbelysn" och inte minst "Lägg till sidförhållande-info".
Några andra favoriter är "Hög hastighet bildserier" och "Exponering komp blixt".

Det känns som att de svenska menyerna i t.ex. 30D var mycket mer genomarbetade än i 7D.

Edit:
nu har jag snabbt kollat igenom de danska, norska och finska menytexterna, och samtliga verkar hålla en högre klass än de svenska. Någon som hade bråttom med översättningen till svenska?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto