Annons

Byta upp sig från canon 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mckan

Ny medlem
Hej!
Har funderat ett tag på att byta upp mig från min 500D.
Har tittat på en 60D men såg att dom har samma processor och
då undrar jag om det blir något mindre brus vid högre iso? Eller om det är ungefär lika?

Anledningen till uppgraderingen är att jag tycker bruset är lite störande när man går över 800 på iso:n. Men jag kanske bara är för "petig" när det gäller mina bilder. Vill även få lite mer inställningar.

Bruset kommer att fortsätta att var störande, bättre att då göra så att du inte går över 800 i ISO-inställningarna. Att byta till en fullformatskamera är ju inte så billigt, så ett ljusstarkare objektiv, bättre blixt, fotolampor är väl det som närmast finns att åtgärda med.

Hänger inte bruset mest ihop med sensorn? Den är väl inte samma, eller? Läs gärna vad jag tycker om min 60D i Canonforumet. (Får man hänvisa så?)

Hänger inte bruset mest ihop med sensorn? Den är väl inte samma, eller? Läs gärna vad jag tycker om min 60D i Canonforumet. (Får man hänvisa så?)

Förlåt för den lilla missen, det är inte samma sensor. Var lite trött när jag skrev tråden igår :)

500D har en 15,1 MP CMOS-sensor
60D har en 18 MP CMOS-sensor

Dock har de samma processor (DIGIC 4), och bruset hänger ihop med hur sensorn och processorn jobbar. Om jag har förstått det rätt? Rätta mig gärna.

Undrar lite om det är värt att gå från 500D:n till en beg 60D?

ANNONS
Götaplatsens Foto