Annons

Byta ut 350D 18-55 objektiv. Förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blazini

Medlem
Hej,
jag köpte för 6 mån sedan en 350D med standardobjektiv och vilket misstag det var...

Nu vill jag på något sätt byta upp mig och har två frågor:
1 - Hur mycket kan man sälja 18-55 objektivet för och vart bör man annonsera?

2- Vad finns det för bra alternativ? Jag vill ha en allt-i-allo objektiv som klarar lite mer i zoom-väg. Idealet vore något i 18-200 men anar att man måste ge upp något för att få en sådan flexibilitet.(?)

4500:- är MAX-budget, siktar på 2500:-...

Är glad för alla kommentarer...

/S

Mitt förslag är att köpa en bra glugg som ersätter din 18-55 och sedan spara lite mer pengar och köpa en teleglugg istället för att kompromissa och köpa ngt halvdant.

Sigma har ett ,mycket bra 18-50 till vettiga pengar. Köp ett sådant och spara sedan till ett Canon 70-200 f:4 så har du en bra uppsättning och täcker upp det mesta till vettiga pengar.

MVH

Johan

Du lär inte få många hundralappar för ditt kitobjektiv. Här på fotosidan kan du hitta annonser där det kostar ca 400kr. Det verkar ligga där omkring prismässigt i alla fall.

Köp ett 17-50F/2,8 Tamron eller motsvarande Sigma 18-50 så får du ett ljusstarkt skarpt allround objektiv . Behöver du längre tele... gå närmare motivet!

Jag använder mest Tamron 28-75mm F/2,8, bra skarpt men saknat vidvinkeln och därför skaffat Tamron 17-50. Den befinner sig just nu i Japan med en kompis , får se vad den presterat när den kommer hem. Har fått "toppklass" i Cyperphotos bedömning.

Undvik superzoomar om du behöver korta slutartider och hög skärpa. Jag har ett Sigma 18-200.Köpte det som mitt första objektiv efter kitobjektivet. Använder nästan aldrig men duger kanske som ett resetele om du vet att du bara fotar utomhus i dagsljus. Men så står du i en kyrka eller annan lokal som kräver ljus och man får inte använda blixt , kanske inte ens stativ (kyrkor i Rom bl a) och du har definitivt inte användning för teleomfånget men du tackar högre makter och mig för att du följde rådet och köpte en ljusstark skarp glugg.

(sen när du får råd köper du ett 70-200mm F/2,8 av gott märke.Men jag använder inte det heller särskilt mycket)

Måste bara rekomendera mitt personliga favoritobjektiv Tamron 28-75/2.8.

Det är skarpt, bra byggt och kostar inte skjortan direkt, har för mig att jag gav 2 500 + frakt för mitt beg.

Innan jag köpte mitt Tamron så kolla jag även på Sigma 17-70/2.8-4 som verkar vara ett riktigt bra objektiv.

Även jag sitter med en superzoom soligor 28-210/3.5-5.6. köpt för 5-6 månader sen och bilderna tagna med den kan jag räkna på mina 10 fingrar....

Mitt tips: Tamron 28-75/2.8 eller Sigma 17-70/2.8-4

vad ska du plåta?

Vad du ska ha för optik beror ju på vad du ska fota, jag skulle rekomendera sigmas 24-70 2,8 (den senare versionen) den hade jag, och var supernöjd. Det var i och för sig till en minolta, men vilka bilder.
beg kostar den ca3500:- men som sakt vad ska du ha det till??

Jag har nyss köpt ett Sigma 17-70 2.8-4.5 kostar ca 3200 på Dustinhome.com Jag e riktigt nöjd med det.

ANNONS
Götaplatsens Foto