Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut ett nikon 80-200 2.8 AF-D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej.
Jag innehar ett helt nytt nikon 80-200 AF-D 2,8 (den sista modellen innan AF-S), detta lirar inte hundra procent med min D50.
Antar att jag har visst bakfokus vilket många haft problem med (det är inte mycket och märks mest vid 200mm på "nära" håll, kameran nyligen "servad" hos lasses. Samt att jag upplever att jag skulle vilja haft lite mer tele egentligen

Velar nu om man ska "spara" denna glugg tills man byter kamera, funderar på en D700 så småningom (nåt år). Den kommer ju givetvis att användas nu också, men med vetskap om att den inte fokuserar 100%. Svårt att fokusera manuellt oxå tycker jag, ser helt enkelt inte när skärpan ligger rätt.

Alternativ:

köpa en 2X extender , en mkt bra 80-200 men något sämre 160-400.

sälja den och köpa ett begagnat sigma 50-500, 120-400 eller 150-500. mer mm men kanske överlag lite sämre optiskt än 80-200:an. Kanske bättre med nåt som man inte behöver fundera på om det fokuserar fel iaf

i och med att målet är en FF-kamera vid nästa byte av hus, vill man ju inte satsa på några rena DX-objektiv heller. normal zoomen jag använder ligger på 17-70mm.

BESLUTSÅNGEST.

/Henrik

det står i instruktionsboken att den kan felfokusera på nära håll i 200mm-läget. så tyvärr är det "som det ska vara".

dina andra tankar kan jag inte hjälpa dig med speciellt mycket. men jag tror att det kommer märkas ett kvalitétstapp med en 2x telekonverter. men hur stort finns det säkert andra som har koll på!

Ytterligare ett alternativ kanske kan vara ett begagnat nikon 80-400.

Men för att köpa ett annat objektiv behöver jag sälja 80-200. annars finns det ingen budget till det hela. (lite rädd att man ångrar det)

Ingen som ägt några av ovanstående objektiv och som har jämfört.

Ytterligare ett alternativ kanske kan vara ett begagnat nikon 80-400.

Men för att köpa ett annat objektiv behöver jag sälja 80-200. annars finns det ingen budget till det hela. (lite rädd att man ångrar det)

Ingen som ägt några av ovanstående objektiv och som har jämfört.

80-200 2,8 är en kanonoptik, ett alternativ är att byta till ett nyare och "större" kamerahus, D80, D200, D2X, D300.

ANNONS
Götaplatsens Foto