Annons

Byte av fatning på SMC Pentax 1:4,4/500 mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Peter

Medlem
Jag har av en granne fåt en SMC Pentax 1:4,5/500 mm optik, hennes avlidna make var en ivrig Pentax fotograf. Problemet är att den har Pentax K fatning och jag har en Spotmatic med M42 fatning.

Går det att byta fatning och i så fall var kan man få tag i en M42 fatning?

Kanske har du hjälp här med byte av fatning:

Jag har av en granne fåt en SMC Pentax 1:4,5/500 mm optik, hennes avlidna make var en ivrig Pentax fotograf. Problemet är att den har Pentax K fatning och jag har en Spotmatic med M42 fatning.

Frågan är besvarad på pentaxforums.com.

Det enkla svaret är nej, det går inte. I alla fall inte i praktiken.

Och inte värt besväret även om det skulle gå. En recension på Pentaxforums:

"I bought this lens about 1984 and I loved it in the film era. When it was stolen in 1987, I bought another. I still have that lens, but never use it. With manual aperture control and manual focus, minimum focusing distance of 33 feet, and its weight, it is very difficult to use. And then the optics haven't stood the test of time."

Frågan är besvarad på pentaxforums.com.

Det enkla svaret är nej, det går inte. I alla fall inte i praktiken.

Och inte värt besväret även om det skulle gå. En recension på Pentaxforums:

"I bought this lens about 1984 and I loved it in the film era. When it was stolen in 1987, I bought another. I still have that lens, but never use it. With manual aperture control and manual focus, minimum focusing distance of 33 feet, and its weight, it is very difficult to use. And then the optics haven't stood the test of time."
Tack för ditt svar. Nej jag kom också fram till att det inte går att byta fattning. Nu blir den såld enligt avtal medan jag fick den av.

Theo tôi, bạn không nên tháo bản gốc vì nó có thể dễ dàng làm hỏng ống kính. Nếu bạn muốn sử dụng ống kính đó, bạn nên cân nhắc sử dụng máy ảnh K-mount từ Geometry Dash Spam Test thay vì Spotmatic.

Det är nog både billigare och enklare att köpa ett begagnat hus med K-fattning än att byta på objektivet.

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto