Annons

Byte från Canon till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

eraakfa

Medlem
Hej alla!

Jag står inför ett i-landsproblem av stora mått. Har idag en 5D Mark 2 med två tredjepartsgluggar, tamron 90 makro samt tamron 28-75 som jag använder till naturfoto. Som landskapskamera är den riktigt fin som ni säkert vet men jag har så smått börjat snegla på att byta märke till Nikon och då främst med anledning av deras nya 800. Tanken i framtiden är att köra med tre kvalitetsgluggar till den, 14-24, 24-70 samt 70-200. Rätt mycket pengar som ni säkert förstår och jag sparar till detta idag men det kommer ta ett tag. Under tiden funderar jag på om jag ska sälja min nu två år gamla mark 2:a medan jag får något för den, och gå över till Nikon redan idag för att dels få en ny kamera och dels för att kunna använda den som andrakamera i framtiden vid sidan av en fullformatare? Har fått denna jobbiga tanke i huvudet och inte riktigt släppa den. Har sneglat på Nikon D300s och D7000.

Kan inte riktigt utveckla tankegångarna mer än så för tillfället och hoppas att någon kan hjälpa mig med kloka råd?

Nu har jag rätt dålig koll på Nikons kameror, men vad är det D800 har som du saknar hos 5D Mark ll? Om jag vore du skulle jag lägga dessa pengar på bättre optik till din nuvarande kamera istället, känns som en mycket bättre investering i mina ögon!
Om det inte är så att du absolut inte trivs med Canon och vill ha Nikon istället. Jag bytte till Canon av just den anledningen, jag trivs bättre med Canon.

Det stora prisfallet på 5DII har nog redan skett med begpriser runt 10.000:-. Om Canon släpper en billigare FF likt Nikon D600 kan detta ändras något. Jag ser inga bildmässiga fördelar i att byta nu till Nikon DX och en 24-70 på den blir inte så all round. Jag skulke vänta tills jag hade råd med D800 plus den glugg du helst vill ha.

Håller med föregående talare, om det inte är så att du väljer Nikon framför Canon för att du trivs med systemet bättre (i sig en anledning god som någon!) så tror jag att det är bättre att spara på och vänta. Är det högre upplösning du traktar efter så lär knappast Canons variant vara särskilt lång borta heller så den dagen du har sparat ihop pengarna lär du nog även ha mer att välja på!

/Micke

Hej alla!

Jag står inför ett i-landsproblem av stora mått. Har idag en 5D Mark 2...(snipp)

Kan inte riktigt utveckla tankegångarna mer än så för tillfället och hoppas att någon kan hjälpa mig med kloka råd?

Jag har gjort din resa för två veckor sedan! Jag behöll Mk2:an. Skillnaden mellan kamerorna syns framförallt i ljusmätningen, exaktheten i exponeringen, det dynamiska omfånget och i de möjligheter du har att "rädda" en dålig rå-fil. (Och så AF förståss). I svårt ljus är den bättre. I ett "snällare" ljus är skillnaderna mindre. Har inte jämfört dem i så höga ISO ännu. Du får gärna ringa om du vill veta mer.

Tack för input! Det jag mest är intresserad av hos Nikon är deras fina vidvinkeloptik 14-24 som ska vara något utöver det vanliga. Något liknande finns inte hos Canon utifrån de tester jag läst och vad andra har sagt i ämnet. Möjligen är det små skillnader på det hela taget? Dubbelxponering har jag saknat länge men såg att det fanns i den nyare Mark 3. Hmm. Svårt det här men kanske det smartaste är att köpa kvaltietsoptik till den kamera jag har och utöka det mer i framtiden.

Om du är ambivalent mellan systemen så är det nog klokast att noga titta igenom vad det är du eftersträvar vid ett byte. Är det att nuvarande objektiv inte levererar? Behöver du större DR? Högre upplösning? Fundera igenom detta noga innan köp. Om du ändå vill ha Nikon blir ju övergången mer kostsam ju fler Canonprylar du skaffar. Det är aldrig fel att spara och avvakta.

Om du är ambivalent mellan systemen så är det nog klokast att noga titta igenom vad det är du eftersträvar vid ett byte. Är det att nuvarande objektiv inte levererar? Behöver du större DR? Högre upplösning? Fundera igenom detta noga innan köp. Om du ändå vill ha Nikon blir ju övergången mer kostsam ju fler Canonprylar du skaffar. Det är aldrig fel att spara och avvakta.

Ambivalent var precis rätt ord! Jag får helt enkelt ta mig en rejäl funderare över vad det är exakt jag eftersträvar precis som du säger. Skriva en lista och gå igenom så att det inte blir en "vill ha känsla" som får styra.

Jag måste också säga att jag funderat lite på dom banorna helst för deras 12-24 som jag saknar hos CANON.

Har idag 60D med bl.a 70-200 2.8 IS II och ska nu hitta bra normalzoom och vidvinkel och visst har det slagit mig att gå över då jag ska sattsa på kommande "70D" eller 5DmarkIII så fanns ju iden med Nikon istället

Viktigt är det du skriver att verkligen göra en lista på varför du ska byta och kanske hyra en Nikon en helg och känna på hur det är.

Det jag mest är intresserad av hos Nikon är deras fina vidvinkeloptik 14-24 som ska vara något utöver det vanliga. Något liknande finns inte hos Canon utifrån de tester jag läst och vad andra har sagt i ämnet.

Det finns adapter som gör att du kan använda den gluggen på ditt Canon-hus. Ganska många canonister kör med den lösningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto