Annons

Byte från Canon till Sony värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Redha

Ny medlem
Hej,

Har Canon 5D mark III men nu har jag även börjat filma en hel del och undrar om det är värt att byta till Sony A7III.

Berätta era tankar och upplevelser.

Jag fotar mycket men även filmar. Så tanken att det ska funka till båda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kör objektiv för Canon EF på Sony. Några tankar generellt om byte:
1. Objektiv till Canon är billigare. Det är dyrt till Sony
2. För stillbilder funkar flera objektiv bra med adapter till Sony. Emellertid får man se upp med AF vid filmning med adapters. Detta har fungerat dåligt med tidigare generationer men kan inte uttala mig avseende gen 3 av Sony A7.
3. Sony har hitintills haft dålig service jämfört med Canon RCC.
4. Kollar man med lens rentals teardown verkar även Sonys GM objektiv inte alltod vara så väl konstruerade. Hur bra håller de i längden?
5. Sony har flrbättrat sitt menysystem men Canons menyer och reglage är mer intuitiva åtninstone enl mig
6. Sonys sensorer är mycket bättre än den i t ex 5D III
7. Autofokus ffa med ljusstarka objektiv är säkrare på Sony även om objektiv för Canon EF generellt fokuserar snabbare på Canon

Så mitt svar är att så länge AF vid filmning nu funkar bra med adapter på gen 3 av Sony A7 serien eller AF vid filmning inte är viktigt så tycker jag att fortsatt användning av Canon EF på Sony kamerahus erbjuder det bästa av två världar.

Det är snart Photokina och man bör kanske invänta att se huruvida Canon släpper en ny spegellös FF kamera innan ev byte.
 
ANNONS