Annons

Byte till FF - D600 eller D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej!

Har hittills använt D7000 och har varit hyffsad nöjd men inte riktigt nöjd med skärpan bland annat. Nu vill jag gå över till fullformat och kikar runt lite på vilket hus som kan passa mig. Siar mellan D600 och D700. Fotar främst bröllop, dop, porträtt etc. Är ute efter fina färger och bra skärpa främst samt att undvika brus. Vad skulle ni rekommendera?

Hej!

Har hittills använt D7000 och har varit hyffsad nöjd men inte riktigt nöjd med skärpan bland annat. Nu vill jag gå över till fullformat och kikar runt lite på vilket hus som kan passa mig. Siar mellan D600 och D700. Fotar främst bröllop, dop, porträtt etc. Är ute efter fina färger och bra skärpa främst samt att undvika brus. Vad skulle ni rekommendera?

Håll dig till senaste teknologin, i det här fallet D600/D610. D700 är en bra kamera, men utvecklingen har sprungit vidare.

Den "negativa hypen" kring förekomsten av damm och annat smuts har varit minst sagt magnifik. Jag äger själv en D600 och är mycket nöjd. De problem som finns på den första modellen går att avhjälpa, på D610 är sannolikt det hela avhjälpt. Jag själv fick eminent hjälp från Nikon. Kameran är helt klart kanon.

Autofokusen har jag inte heller några bekymmer med. Jag kan inte ange om ngn modell är bättre eller sämre, för mig funkar det helt enkelt. Min jämförelse gör jag med D300 som jag hade innan.

Kan varmt rekomendera D700 och låt dig inte skrämmas av att den har några år på nacken.
Är du inte intresserad av att kunna filma med kameran, så finns det inte mycket bättre kamera. Jag har aldrig heller haft behov av de där extra pixlarna. Dessutom gillar jag handhavandet och känslan i D700 och skulle inte byta upp mig mot någon annan än en direkt ersättare till D700.
/Martin.

Har själv haft en D7000 och har nu en D600. Vad gäller skärpa & färger kan jag bara meddela att de uppfylls enklare med bättre objektiv & kunskap om efterbehandling.
Lite bättre brushantering & givetvis kortare skärpedjup javisst men förvänta dig inga underverk i övrigt.

Instämmer med Johnny H, blir ingen jättevinst i skärpa från d7000 till d600. En d7000 med fin lins ger riktigt bra bilder! Men med d600'an 24megapixel kräver än bättre linser för att prestera maximalt. Skulle åxå råda dig att testa en riktigt bra lins på din d7000 innan du byter hus.
Mvh jens

Instämmer med Johnny H, blir ingen jättevinst i skärpa från d7000 till d600. En d7000 med fin lins ger riktigt bra bilder! Men med d600'an 24megapixel kräver än bättre linser för att prestera maximalt. Skulle åxå råda dig att testa en riktigt bra lins på din d7000 innan du byter hus.
Mvh jens

Tack för svaret. Jag kör idag med en tamron 17-50 2.8 samt Nikon Nikkor 50 1.8. Det jag upplever är redan på ISO 1000-2000 så blir bruset märkbart. Inte så att man störs utav det, men ändå.

Nej d7000 är inte likvärdig d610 när det gäller brus. D610 ger dessutom bättre skärpa iaf den jag äger.

Jag kan inte uttala mig om D610 men jag har D700 och är jättenöjd. Kan även garantera dig att den även duger för ett flertal yrkesverksamma fotografer (canon mk 2 likaså). Det kan hända att D610 sensorn är bättre men allt annat upplevde jag som bättre med D700 (den stund jag klämde på den i butik). Sensorn i D700 är inte dålig. Funkar för det mesta. En D700 i fint skick kan du få för 7000. Lägg pengarna som blir över på gluggar eller annat.

OM......du kan hitta ett lågexponerat och välvårdat exemplar av D700 så kan jag varmt rekommendera den kameran. "Problembarnet" D600 skulle jag hålla mig väldigt långt borta ifrån, om du skall köpa nytt satsa på D610 istället den börjar att ramla ner i pris nu dessutom.

Det är väl samma af-system i D600/610 som i D7000? I mitt tycke har då D700 mer att ge på den fronten även i dåligt ljus eller när det gäller snabbhet. Provade en D700 när jag själv hade en D7000 och blev mycket imponerad av flera skäl. Att gå från 6 bps till 10 är ett. Den stora skillnaden att gå från DX till FX är ändå markant trots D700:ans ålder. Brusmässigt kanske D600/610 är strået vassare och sen saknas ju filmfunktionen hos den äldre... En välvårdad D700 med få exponeringar är fortfarande helt klart ett bra köp!

Tack för svaret. Jag kör idag med en tamron 17-50 2.8 samt Nikon Nikkor 50 1.8. Det jag upplever är redan på ISO 1000-2000 så blir bruset märkbart. Inte så att man störs utav det, men ändå.

Jag har åxå ett tamron 17-50/2,8 på min A77 men är väldigt missnöjd med dden linsen. Låg skärpa och usla färger då man kommer över iso 320.
Mitt 35/1,8 är ruskigt mycke bättre trots sitt låga pris.
Mvh jens

ANNONS
Götaplatsens Foto