Annons

camedia c-765 värd kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Läste lite information nu, w1 var ju visst budget av v1, trodde bara den var mindre med bättre film. Men så var inte fallet, sämre objektiv, lite bättre film, färre manuella möjligheter och inget af hologramtjosan minsann.
 

sagan

Avslutat medlemskap
A-1 är en mycket trevlig kamera, den känns mer som en systemkamera...men den är oxå betydligt större och har ett högre pris.
A-1:an har mycket bra grepp, hög bildkvalitet, bra vidvinkel ("28mm") och bildstabilisator.

Har du råd och tycker det är okej med en större kamera så är det ett mycket bra köp.
 

aliquis

Aktiv medlem
Fast a1 är för dyr ny, skulle vara om den fanns billig begagnad men vem vill sälja något billigt.

Var in till stan och kände på kameror, fujis s5000 var skön, men bara xdkort och lägst iso 200. s7000 var inte lika skön men tar compact flash. coolpix 5700 var trevlig men för dyr.

Hur står sig s7000 mot s1 is?

http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_s7000-review/
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms7000/

Får man inte mer kamera för pengarna med denna?
Fujifilm Finepix S7000
7495 i butik
6794 på cyberphoto
4862 på internet
6mp, 6x zoom, 2.8-3.1, xd+cf, iso160

canon powershot s1 is
5320 på cyberphoto
4531 på internet
3.2mp, 10x zoom, 2.8-3.1, cf, iso50

Det är ju iaf väldigt bra pris på internet, trist med det lilla bruset men den har ju dubbelt så många pixlar. med 6x zoom kanske inte stabilisatorn är lika viktig?
Ah, just det, gällande sökaren: "LCD brightness can easily be adjusted by using the "shift" button you'll see in a minute." "It does get a little hard to see things on the EVF in low light situations, though."

Finns ju även s5000 som är grymt billig:
Fujifilm Finepix S5000
4795 i butik
4013 på cyberphoto
3045 på internet
3.2mp, 10x zoom, 2.8-3.2, xd, iso200
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
aliquis skrev:
Hur står sig s7000 mot s1 is?
Den står sig väldigt bra..S7000 har avsevärt högre upplösning och ganska bra bildkvalitet i övrigt.
Saknas bara bildstabilisator...4862:- är ett mycket bra pris för en sån kamera.
 

aliquis

Aktiv medlem
Den hade ju lite olika funktioner för att ta flera bilder att jämföra senare och så, men det kanske inte är så nödvändigt för egentligen kan man ju bara göra det själv. Awh, störigt.

I julas beställde jag faktiskt S50 med en microdrive men sedan var jag så smart så jag ändrade mig.... Sedan var det ju c-765 som nämns i rubriken men jag vet inte, s1 kanske är värdare. Dumma pris som springer upp också.
Urk, dumma Internet, utan Internet hade man inte behövt fundera och inte kunnat jämföra så då hade allt varit frid och fröjd.
Det jag tänker på är väl mest dom tillfällen då man faktiskt INTE använder zoomen, då kanske s7000 ger bättre bilder, men det gnälls ju över ljus och känslighet och att den blurar ut bilderna för att kompensera och att den har mycket sharpening o grejer o grejer.
c-765 ger ju inte många fler pixlar än s1 så det hjälper ju inte heller.. s1 och s50 är säkert bästa valen, så skall jag få tummen ur röven och beställa en s1 även om jag kanske blir besviken? Eller köpa en A75/A80 för små pengar och vänta tills jag är rik och har råd med en "riktig" kamera? :D
Fast nu finns det ju inga jobb och jag har inte fått ett öre så nu funderade jag nästan på att läsa upp till magister och isf är det 1.5 år till utan pengar :(
A1 är för dyr som sagt, och hade man råd med den skulle man bara vilja ha A2 ändå ;D


Canon S50
5megapixels
3x zoom, 35-105mm objektiv
Ljusstyrka 2.8-4.9
iso 50-400
320x240 film med 15bilder/s
260 gram
3785kr

Olympus Camedia C-765 Ultra zoom
4megapixels
10x zoom, 38-380mm objektiv
Ljusstyrka 2.8-3.7
iso 50-400
640x480 film med 30bilder/s
280 gram
XD-kort
3767kr

Canon S1 IS
3megapixels
10x zoom, 38-380mm objektiv, bildstabilisator
Ljusstyrka 2.8-3.1
iso 50-400
640x480 film med 30bilder/s
370 gram
4541kr

Fuji S7000
6megapixels
6x zoom, 35-210mm objektiv
Ljusstyrka 2.8-3.1
iso 160-400
640x480 film med 30bilder/s
597 gram
4872kr
 

aliquis

Aktiv medlem
bump...

a80 3200
c-765 3700 (xd-kort)
s1 is 4500
s7000 4800

ska jag ta en c-765 eller inte?

eller s50, g5 eller vad fan som helst... men VAD!? :/
 
Senast ändrad:

aliquis

Aktiv medlem
technikdirekt, +20 euro frakt.
a80+256 = 3830
s50+256 = 4306
c-765+256 = 4654
s1+256 = 4929
s50+1gb = 4773
s7000+256 cf = 5389
s7000+256 xd = 5753
g5+256 = 5803
g5+1gb = 6248
 

wsaar

Aktiv medlem
Glöm inte Minolta Z2. Enda fördelen som C-765an verkar ha mot Z2an är utseendet/storleken och de ligger väl på ungefär samma pris.

Har ingen personlig erfarenhet av kameran. Z2an har dock enligt recension:
- Kraftigare blixt
- Blixtsko för extern blixt
- Använder AA-batterier
- Ljusförstärkt LCD (Steves digicams säger dock att bildkomposition fortfarande kan vara svår i dåligt ljus, tvetydigt)
- SD istället för Xd kort

Bildstabilisering är ju dock säkert också trevligt, och bara Canonen (och möjligen Panasonics DMC-FZ10 eller FZ2) är enda ultrazoomkamerorna i prisklassen som har det.
 

KGS

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag tycker S1 IS är bästa köpet..japp.
Det är den kameran som mest känns som en "riktig" kamera och som har störst möjligheter.
Läste just en recension av kameran o noterar att den inte har nån anslutning för extern blixt. Lite knepigt eftersom Canon för flera år sedan gjort en kamera med samma prestanda OCH blixtanslutning... skumt...

En riktigt rysligt bra budgetkamera värd att jaga är en Canon Pro 90 IS... 10x zoom, bildstabilisator...

Exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=183558
 

aliquis

Aktiv medlem
wsaar skrev:
Glöm inte Minolta Z2. Enda fördelen som C-765an verkar ha mot Z2an är utseendet/storleken och de ligger väl på ungefär samma pris.
Nej, en del köper ju z2, men jag tycker bilderna på cyberphoto från z2 ser ut som skrutt jämfört med s1 och c-750/c-760 så därför har jag struntat i den.
 

aliquis

Aktiv medlem
Idag var jag och kände på kameror.

A80 känns ok i en hand och lär ju vara bästa kameran i sin klass, S1 IS är lite tung att hålla stabilt i ena handen men håller man med båda känns den jättebra, mycket bättre än A80. Försäljaren i butiken sålde mest av A80 men tyckte S1 var värd sina 1900kr extra (fast så mycket är det ju inte på Internet). Han tyckte även att S50 var en utmärkt kamera som han sålde mycket av till sina vänner och bekanta, men menade att S1 ju var mer kamera och ett ännu bättre köp.
Gällande objektiv och bildkvalite så talade han som vanligt om att Canon gör allt i sina kameror så allting fungerar bra tillsammans och de gjorde sällan dåliga kameror. Han berättade även att det var lätt att få service då kameran gick upp till exempelvis Stockholm här i Sverige, medans en trasig Olympuskamera gick till Portugal.
Menyerna är sköna och genomtänka på canonkamerorna, och avsaknaden av aflampa skulle inte spela så stor roll om det inte var riktigt mörkt inomhus. Personligen tyckte han att bildstabilisatorn var värd väldigt mycket.
S1 IS känns väldigt skön. En annan fördel är att jag har glasögon och den har en stor sökare, A80 har en liten optisk sökare och tittar jag med glasögona på kan jag inte se hela fältet samtidigt då mitt öga kommer för långt från hålet så att säga.
Han nämnde även en fördel med den vridbara displayen som jag inte har tänkt på, nämligen att man utöver det självklara som att ta kort efter marken utan att ligga ner eller ut över en folkmassa genom att hålla kameran över huvudet kan vinkla bort displayen från solljuset så att man ser den bättre.
Jag kände även på G5:an som är rätt stor men kändes väldigt lätt ändå.
Det har sagts att folk tycker zoomen på s1 sitter dumt placerad runt avtryckaren, jag tyckte det var skönt, bättre än dom som har en sådan däringa dubbel W/T-knapp.

Sedan var jag till två andra butiken, känder på z1 i den ena och z2 i den andra, z2 har en mycket snabbare AF än s1. Fast ingen verkar gilla kamerorna, varken jag, cyberphoto eller försäljaren som tyckte att en fuji s5000 var ett bättre val, och den och s7000 går ju att få "för en struntsumma" på Internet. Men så är det ju det där med bruset...

Butiken i stan skulle få c-765 om ca 14 dagar, cyberphoto hade inget datum så det är maj som gäller. Canonförsäljaren menade ju att canonkameran var utmärkt och i princip att Olympusen inte kunde vara bättre, han nämde även att dom hade haft strul med autofokusen som var grymt seg tidigare, och killen på cyberphoto sade även att den ofta gjorde fel. Vad jag har förståt det som så skall dock autofokus och skärpa varit fixat tillsammans med hastighet i nya processorn från Olympus.

Killen på cyberphoto antog att Olympusen hade bättre kantskärpa, men tyckte att en canonkamera var trevligare överlag. C-765 kunde han såklart inte säga något om eftersom den inte finns ännu.

Jag glömde fråga canons support hur det var med bildkvaliten på S1, dvs om den var sämre än a80 men det skall den ju vara så. Olympus support kunde jag inte ringa till, eventuellt för jag har bredbandsbolagets ip-telefoni, annars vet jag inte vad det var som var fel.

Med 256MB minne skiljer det ca 300kr på kamerorna, till olympusen följer det med laddare och batterier, det gör det inte till canonen, å andra sidan så om man vill ha extrabatterier kostar inte aa-batterier så mycket som ett lithium jon-batteri.
Personligen upplevde jag autofokusen på s1an som något långsam vilket kanske kan vara ett problem för en del bilder? Går detta att kompensera genom att använda manuell fokus? Borde det ju göra? Eller blir inte kameran snabbare då?
S1 lär kännas bra mycket bättre i handen än c-765 som är så kantig, har inte funnit c-760 i någon butik så jag har inte kunnat känna på den. Å andra sidan går väl c-765 lättare ner i fickan.
S1 har ett customläge för inställningar du använder ofta, a80 har två, c-765 saknar detta men kan komma ihåg vilka inställningar du använde senast.
Cyberphoto har rättat sin information om c-765 efter att jag påpekade att det var fel, så den tar numera 2.1 bilder/s, 2 bilder i HQ att jämföra med canons 1.7 bilder/s och hela 24 bilder på rad. Canonkameran klarar 640x480 film i 30fps medans olympusen gör detsamma i 15 fps. s1 kan även variera zoomen under filmning, något jag inte är säker på att c-765 kan.

Fördelar med olympusen kan ju vara bättre kantskärpa och eventuellt snabbare autofokus, fler pixlar i EVF:n också men vem bryr sig. Tidigare lät ju det kontinuerliga bildtagningsläget mycket bättre än canonkamerans men nu är det helt plötsligt mycket sämre.
Fördelar med canonen är bildstabilisatorn, billigare om man vill ha större/fler kort, billigare extrabatterier, skönare grepp, vridbar display och bildstabilisator. Den har även ett snäpp snabbare slutartid och ljuskänsligare teletjosan.

Troligtvis väntar jag väl de 2 veckorna som går tills c-765 kommer så får jag väl bestämma mig då, men canonen är ju hemtrevlig =P.
En annan sak jag har funderat på är om färgerna när det gäller fotoskrivare och så stämmer bättre överens om det är canon-canon än säg olympus-canon.
Troligtvis är programvaran mycket bättre till canonen men då jag kör bsd kommer det nog bli mycket gimp och dylikt för min del så det är inte så intressant.

Kantskärpan är säkert kul när man ser bilden uppzoomad så den tar 4 skärmar men i fullskärm eller på en 13x18 kopia lär den ju inte märkas så frågan är nog om inte canonen vinner ändå. Då är väl den "slöa" autofokusen ett större problem.
Om jag minns rätt så har olympusen ett objektiv med 11 element, 7 grupper och 2 ad-glas medans s1an har 11 element, 9 grupper och 1 asfäriskt glas, vad man nu kan dra för slutsatser från det.

Jag vill ju ut till far och lindön och få med några blåsippor, kommer jag ju inte hinna med :(
 
Senast ändrad:

aliquis

Aktiv medlem
http://www.powershot.com/powershot2/s1is/specs.html
Large / SuperFine, 2.048 x 1.536, 1.602kB, 154st på 256MB kort.

Vad övertygade den för honom då? Jag har ju inte lyckats övertyga mig själv :D

Det e kantskärpa (bättre objektiv), macro (3cm), snabbare af(?) och eventuellt bättre lcd och evf som talar för olympusen.

Bildstabilisator, svängbar skärm, en evf som man faktiskt kan använda med glasögon, compact flash, billiga aa-batterier om man behöver ha med flera, att det är en canon, bättre sekvenstagning och filmlägen som talar för canonen. Skönt grepp också.

Om det rör sig om en svärfar antar jag att han är lite äldre, svenska menyer på canon, bildstabilisator och ett fruktansvärt skönt grepp är nog klara fördelar då :)

(såg nu att s1 is ger ca 550 bilder med nimh-batterier så extrabatterier behövs nog inte, detta gäller både med lcd och evf. Olympus nämner inget om batteritiden, snabbare cpu borde ju betyda ännu sämre batteritid men vem vet... utvecklingen går ju framåt också.)
 
Senast ändrad:

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Johan Krüger-Haglert (aliquis) skrev:
Om det rör sig om en svärfar antar jag att han är lite äldre, svenska menyer på canon, bildstabilisator och ett fruktansvärt skönt grepp är nog klara fördelar då :)
Du sa det :)

Det är framförallt IS:en som är intressant. Sedan att jag kör Canon skälv (10D) gör mig lite "färgad" ;)

Patrik
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Tja, vet inte om jag håller med att c-750 är "grymt" mycket skarpare. Tycker att testbilderna inte säger så jättemycket. De är testade under lite olika förhållanden. Men det verkar onekligen vara en bra kamera hursomhelst och mycket prisvärd.

Filminspelningen är av mindre betydelse för min svärfar.

Men vi får nog i alla fall ge oss ut och "klämma" lite :)

Patrik
 

aliquis

Aktiv medlem
men för mig då ;/, jag vill ju ha canonen, och hade jag tagit den hade jag kunnat beställa nu, men det är ju trist om den tar sämre bilder :(. Är det "suddiga" canonläget default eller? Om man tar mer på sharpness i menyern blir det samma effekt som i ett bildbehandlingsprogram (dvs att det blir skarpt på andra ställen än där man ville också) eller kan den på något sätt verkligen ta en skarpare bild? Hur det skulle gå till vet inte jag =P.
Jämförde lite med c-760 och där är det väl mest färgerna som skiljer lite, så dom extra detaljerna för c-750 kanske mest kommer från 4mp istället för 3.
 
ANNONS