Annons

camedia c-765 värd kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
mediacheckpoint sålde a80 för 309 euro nu, dvs typ 2800kr, och eftersom jag har svårt att välja tror jag det blir en sådan så kan jag köpa en bättre kamera senare när det finns något som jag verkligen vill ha för att den är så grymt bra =P
 

lintrik [E.F.S]

Aktiv medlem
Jag tycker att s1 är mycket snyggare än c 765.
Det som jag ser som en fördel på s1an är att den är mycket skönare att hålla och att displayen är rörlig för jag är expert på att repa saker. Panoramafunktionen gillade jag också på canonen att man kunde ta så många bilder som helst och sen körde man in dom i ett program som man fick till då tog den bort alla skarvar. Men det kanske finns på c 765 också det vet jag inte.
Det som stör mig är att jag inte har sett utskrivna bilder ifrån den.

Jag tror att s1 ska bli mitt val som resekamera. Den är inte allt för stor och den har bra zoom och ett undervattenshus som inte är allt för dyrt.
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag klämde på S1:an igår på FOTO mässan i Jönköping. Den låg helt rätt i handen och den var enkel att manövrera :)

Knapparna ligger rätt. IS:en hjälpte till att få en skarp bild med full zoom!

Denna blir det till svärfar.

Patrik
 

zidden

Aktiv medlem
För att flika in till grundfrågan: 765:an

Köp inte en kamera med 10 ggr zoom som inte har bildstabilisator - du blir bara irriterad.
-------------------------------------------

Ang: Pixlar

Det är ju bara att räkna vad man behöver: För tryck räkna 300 pixlar per tum.

Alltså 2048 pixlars bredd räcker till 6,82 tum (alltså mindre än Á4)

2536 till 8.45 tum etc. (precis A4-bredd, men inte längden!)

Visst man kanske kan acceptera en lägre dpi för privatfoton, men använd gärna 300 dpi som måttstock)

--------------------------------------------

Ang minneskort:

CF korten är idag de billigaste. Ett 72 speeds 521 mb CF kostar dryga tusenlappen hos komplett.se

Fördel med xD-korten är dess (framtida) förmåga att lagra upp till 8GB.

Nackdelar med Mikrodrive är att den är stötkäsnlig.

Varför inte helt enkelt köpa en xDrive II med 40 GB HD för dryga 2000? Så är ju minnesproblemet löst.
 

aliquis

Aktiv medlem
zidden skrev:
För att flika in till grundfrågan: 765:an
Köp inte en kamera med 10 ggr zoom som inte har bildstabilisator - du blir bara irriterad.
Mjo, men det gnälls så mycket om s1an också, i många fall menade dom iofs att det var användaren som inte klarade av att använda den rätt. Kikade på dpreviews forum när jag läste om det.
Vad gäller 10x och bildstabilisator så är det väl troligtvis en väldigt liten del av bilderna som använder den zoomen, och då kanske man skulle försöka använda ställ, men men, jag vet inte.. Tycker ju s1 är söt som sagt :)
Eller så var det ju alternativet med att nöja sig med en a80 och skaffa något vettigare i framtiden.
Sedan finns ju iofs fz10 också, och som sagt s7000.
 

aliquis

Aktiv medlem
Priset på Olympus Camedia C-765 har gått ner!
Kikade technikdirekt nu och den kostar 385 euro eller 3493 sek.
Så jag lägger nog en beställning nu och försöker vara nöjd och glad :)

--

Anledningarna till att jag skippar s1 är framförallt de dåliga detaljerna.. hoppas det blir bra med c-765 fast den saknar bildstabilisator, måste upp till fz10 annars för att få det och det är 2000 kr till, så nej tack.
 

aliquis

Aktiv medlem
Sisådär, nu klart och försent att ångra sig:

Olympus C-765, 385 euro
Difoxväska, 22 euro
Olympus 256MB xd-kort, 99 euro
Canon i865 bläckstråleskrivare, 175 euro
Canon BCI-6BK bläckpatron, 11 euro
Frakt 20 euro
Summa: 712 euro, 6460kr:-

puss :D
 
ANNONS