Annons

Camera RAW sabbar mina bilder. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
AnWi skrev:
Är det mycket besvärande som fotograf [...]?
Inte det minsta. Tycker bara det är kul att få en kommentar som att "den där röda lampan var bra att ha med i bilden" när jag inte hade en aning om den ;-)

Måste förstås finnas tillfällen då det är bra att se alla färger lika bra, men för t ex naturfoto ser ju naturen ut som den gör ändå. Och jag tycker att jag njuter av höstfärger lika mycket som någon annan...

kaw skrev:
Inte det minsta. Tycker bara det är kul att få en kommentar som att "den där röda lampan var bra att ha med i bilden" när jag inte hade en aning om den ;-)

Måste förstås finnas tillfällen då det är bra att se alla färger lika bra, men för t ex naturfoto ser ju naturen ut som den gör ändå. Och jag tycker att jag njuter av höstfärger lika mycket som någon annan...

Det är ju undebart när man kan ta det som du gör. Ser man det positiva i tillvaron blir livet så mycket lättare att leva.

/AnWi

AnWi skrev:
Mikael: Det låter spännande det du säger. Adobe har alltså en bättre konverteringsalgoritm för D1x och D2x än för D70?

Kaw: Konstigt att inte du ser det rosa i vattnet. Det var fler än jag som såg det på min skärm och det var inte relaterat till upplösningen så jag tror inte det beror på skärmen.

Jag återkommer när jag kommit hem.

Mikael: Om du vill så skickar jag en NEF till dej där problemet är tydligt.

/AnWi

Om det är till mig du menar så kan du skicka raw filen till [email protected]

sen det första du skriver hänger jag inte med på, förklara så det inte blir något missförstånd

AHA- läste igenom vad du skrev. Nej det har dom inte, vad d70 har är ett annorlunda AA-filter. Vilket ställer till lite problem. Tror/misstänker att även Canon på sin 350 har ändrat sitt filter eftersom jag för första gången såg likvärdiga prolem med den kameran. Vilket jag inte har sett hos varken d60, 10D eller 20d bilder tidigare

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om det är till mig du menar så kan du skicka raw filen till [email protected]

Hej Anders
Tittat på din raw fil, bilden/reflexen i vattnet är överexponerad och saknar färginformation . Detta gör att programvaran inte kan hantera uppräkningen.
På vissa platser i reflexen försöker programmet estimera färginterpolering därav de röda inslagen.

hälsning Mikael

AngelKiller skrev:
jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag vet att nikon D70 (inkl min) hade ett fel i jpeg konverteringen i kameran så ladda hem nyaste program verisonen v1.03
http://www.dpreview.com/news/0501/05011101d70_fwb103.asp
det borde lösa problemet för kommande bilder ialf...

Jag kör "aldrig" jpeg i kameran! Ser bara nackdelar med det. Bra tips ändå, skall uppdatera kameran vid tillfälle.

Det är Adobes Camera RAW vs Nikon Editor det handlar om. Nikon Editor gör ett mycket bättre jobb i dessa högdagrar.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto