Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justeringar på Tiff Bilder i Lightroom syns inte i Camera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, varför?
Så här är det: jag gör justeringarna i Tiffbilder i LR som jag har skannat, trycker Ctrl+s för att spara metadata. Öppnar sedan i Photoshop via Camera RAW så syns inte det jag gjorde i Lightroom.
Varför?
Jag vet att jag kan öppna en kopia i Photoshop via Ctrl+E och välja öppna en Lightroomkopia men det är inte alltid man vill fortsätta att redigera bilderna. Plocka jag upp bilden sedan i Photoshop från utforskaren så vill jag att det jag har gjort ska synas på samma sätt som från en RAW-bild.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Dina justeringar sparas i LR-katalogen. Om du vill att Camera Raw ska kunna läsa av dessa måste du låta LR skriva en xmp-fil. (Det är en ruta som ska klickas i någonstans i inställningarna).
 

Pekka M

Aktiv medlem
Nu sitter jag vid datorn och kan kolla exakt var inställningen finns:
Edit --> Catalog Settings --> Metadata (flik) --> Automatically write changens into XMP (bockruta).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det jag tycker är lustigt är att öppna en TIFF bild som är justerad i LR för att sedan öppna samma TIFF fil i Camera RAW och fortsätta i PS och sedan spara över TIFF filen? LR kommer bli förvirrad. Visst bara att reseta inställningar du gjort i LR, men samma möda som att låta LR göra en kopia med LR justeringar.
Man sätter krokben för sig själv med ditt sätt genom att inte längre kunna tillgå originalet.

Ett jag kan tänka mig är att du inte har samma acr motor i camera RAW som i LR. Du kanske har ett äldre PS.

Rekommenderar dock starkt att låta LR göra en kopia tills du är säker på att inte behöva originalet längre.
 

erro.se

Aktiv medlem
När du sparar metadata till en TIFF så bakas det in i filen, så då får du ingen separat XMP-fil. Råformat (förutom DNG) ger däremot en extra XMP-fil.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
När du sparar metadata till en TIFF så bakas det in i filen, så då får du ingen separat XMP-fil. Råformat (förutom DNG) ger däremot en extra XMP-fil.
I så fall tycker jag det skall synas i Camera RAW det jag gjorde i LR men det gör det inte.
När man skannat in en diabild (16 bit) så sätter man ju svart och vitpunkt och sparar den (8 bit).
Den gamla oredigerade 16-biten behöver man ju inte då det bara tar onödig plats.
 
ANNONS