Andy-Pandy skrev:
Sitter och försöker fundera fram ett bra arbetsflöde från RAW-bilder tagna med Nikon D50 till färdig bild för tryck. Använder mig idag av Photoshop Elements 3 (valder trean framför fyran pga att någon ännu inte löst problemet med kurvor i fyran). Med andra ord bearbetar jag mina Raw-filer i Camera RAW. Har sneglat lite på Nikon Capture och undrar om detta är att föredra? Får jag bättre resultat och mer kräm ur mina bilder om jag använder Nikons egna RAW-konventerare eller kan jag uppnå samma resultat med Camera Raw?
Jag har jobbat en hel del med Adobe Camera Raw, Nikon Capture och filer från D70 och D2H. Min erfarenhet är att NC skapar snyggare filer, men det har varit rejält mycket långsammare att jobba med än ACR. Nu med nya 4.3.x-releasen så är det acceptabelt snabbt på en hyfsad dator.
Mitt arbetsflöde är att dra upp ett Flerbildsfönster i NC och sätta rätt vitbalans etc. på den första bilden i en serie och sedan kopiera den inställningen till de andra. Därefter batcha ut till tiffar eller jpg, och köra finliret i Photoshop.
ACR är snabbare, och bättre på att rädda vissa högdagrar (tycker att NC gör ett bättre jobb med utbränd röd kanal). ACR ger ett fulare "digitalt" brus från mina filer, jag har några svartvita NC-konverteringar som ser väldigt "filmlika" ut. Färgmoiré-reduceringen i NC tar bort färgbrus nästan helt utan att offra detaljer, gillar det bättre än brusreduceringen i ACR.
Mikael Risedal har i någon tidigare tråd påpekat att NC gärna klipper histogrammet (läser ut mindre tonomfång ur filen). Dåligt för efterbehandling, men jag tycker att bildfilerna ser mer "färdiga" ut ur NC, och jag får till hudtoner bättre.
Långt inlägg

, men båda arbetsflödena har sina fördelar. Jag använder ibland enbart ACR/Photoshop om jag snabbt behöver få ut acceptabla konverteringar. Men trots allt tycker jag att NC ger bättre kvalitet, trots enstaka klippta högdagrar.