Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cannon EF Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Havet38

Medlem
Hej Alla duktiga fotografer.
Jag ska köpa ett begagnat 70-200 objektiv till min kamera och undrar vad ni skulle föreslå av dessa två.
Canon EF objektiv 70-200 f2,8 ver II eller F/4 ver II.
Jag ska mest fotografera natur, porträtt ibland och städer.
Jag vet att vikten är skillnad men vad skulle ni satsa på?
// Micke

Jag valde 70-200 f4 IS (version 1).

Priset är ruskigt mycket lägre än för 2.8:n, och ska du inte fotografera sport eller fåglar kommer du inte sakna det extra stoppet.

Jag hade inte valt varianten utan IS.

Jag köpte också 70-200 f4 IS version 1, och blev väldigt nöjd. Den är skarp, har låg vikt m.m.

Köpte sedan en Canon Ef 70-300/4-5,6L IS USM, och har därefter inte använt min 70-200.

Hur som helst så skulle jag i ditt fall välja F4 version II.

Begagnad 70-200 f4, utan IS funkar bra för mig och är billig för att vara ett L objektiv.
Byter du dig till R kamera (undantag de billigaste) så får du IS i kamerakroppen.

Kan tillägga att mitt första tele i det här brännviddsområdet var EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Sisådär objektiv.
Nästa blev EF 70-200 mm f/4L IS USM. Då var det Canons skarpaste objektiv i den klassen, oavsett vilken annan 70-200 mm man jämförde med.
Men sen kom EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och tog ledningen när det gällde bildkvalité. Det är den jag använder nuförtiden.
Utom när jag ska ut och flyga och vill ha med mig en telezoom. Då använder jag EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM, mest för att den blir så kort när den är inzoomad. Blir lättare att packa i handbagaget.

Här är några test:

och (då man jämför med bländare 4):

Jag har både 70-200/4L IS och 70-200/2.8 L IS II. Endera använder jag 5D MKIV eller så R6 MKII. Någon av dessa båda är perfekta för att fota en vild Belgisk vallhund som far fram mellan träden. En sådan vovve behöver runt 4 timmar motion per dag. Går vi runt Hisingsparken är det 8,5 km som kameran hänger över den ena eller andra axeln. Jag lovar det känns i ryggen vilket objektiv jag tar med. Helt klart är 70-200/4 IS betydligt skonsammare för ryggen. Är man mer stationär som på en av barnbarnens knattefotboll matcher blir 70-200/2.8 IS II ett bättre val och utan ont i ryggen.

.....Helt klart är 70-200/4 IS betydligt skonsammare för ryggen. Är man mer stationär som på en av barnbarnens knattefotboll matcher blir 70-200/2.8 IS II ett bättre val och utan ont i ryggen.
Som Flash Gordon lyfter upp så är storleken en annan viktig parameter, mindre och lättare objektiv är enklare att ta med. Jag har t.ex 100-400 L mk 2 och 70-200/4 L (även extender 1.4 III). Medan 70-200 och extender finns ALLTID i kameraväskan, så följer 100-400 bara vid speciella tillfällen när jag vet att den skall användas eller för foto nära hemmet/fritidshuset.

Senast ändrad:
Som Flash Gordon lyfter upp så är storleken en annan viktig parameter, mindre och lättare objektiv är enklare att ta med. Jag har t.ex 100-400 L mk 2 och 700-200 L (även extender 1.4 III). Medan 70-200 och extender finns ALLTID i kameraväskan, så följer 100-400 bara vid speciella tillfällen när jag vet att den skall användas eller för foto nära hemmet/fritidshuset.
Så är det helt klart... sedan jag köpte 100-400 L mk 2 så stannar Sigma 500/4,5 hemma allt oftare... och efter att jag "tillfälligt" köpte ett RF 100-400 som jag sedan skulle sälja igen så stannar 100-400 L mk 2 hemma allt oftare :)

Så är det helt klart... sedan jag köpte 100-400 L mk 2 så stannar Sigma 500/4,5 hemma allt oftare... och efter att jag "tillfälligt" köpte ett RF 100-400 som jag sedan skulle sälja igen så stannar 100-400 L mk 2 hemma allt oftare :)
Intressant! Du tycker att RF100-400 är så bra alltså? Själv satsade jag på RF100-500, som ju fortfarande är relativt stort och tungt, men imho väldigt bra, minst lika bra som EF100-400mk2.

Intressant! Du tycker att RF100-400 är så bra alltså? Själv satsade jag på RF100-500, som ju fortfarande är relativt stort och tungt, men imho väldigt bra, minst lika bra som EF100-400mk2.
Nej, inte så bra. Men så jäkla smidigt :) För de där tillfällena när det blir ett smidigt tele eller inget tele alls. Och helt ljudlös AF. Dock upplever jag att AF fungerar sämre än med mitt EF 100-400, särskilt följande AF på djur. Jag skulle aldrig ta med den om jag hade siktet ställt på något jag verkligen planerat att fånga, t.ex orrspel eller liknande.

Hej Alla duktiga fotografer.
Jag ska köpa ett begagnat 70-200 objektiv till min kamera och undrar vad ni skulle föreslå av dessa två.
Canon EF objektiv 70-200 f2,8 ver II eller F/4 ver II.
Jag ska mest fotografera natur, porträtt ibland och städer.
Jag vet att vikten är skillnad men vad skulle ni satsa på?
// Micke
Nu är det väl ”glasklart” vad du ska välja 😆

ANNONS
Götaplatsens Foto