Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 1.4x med 100/2.8 USM?
- Trådstartare yalazy
- Start datum
maerklund
Aktiv medlem
Här har du en kompabilitetschart för EF1.4x mkII.
Ser inte så lovande ut...
http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/canon1_4xExtender.html
Ser inte så lovande ut...
http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/canon1_4xExtender.html
andgi
Aktiv medlem
vbg_snake skrev:
Jo det borde den göra![]()
Gör den verkligen det?
Frontelementet på Extender 1.4x sticker ju ut en bit , så det är inte självklart. Om jag minns rätt så säger Canon att 135:an (L-varianten?) är det kortaste objektivet som kan användas med extendern.
Med en mellanring mellan extender och objektiv så fungerar det dock garanterat, men då går det inte att fokusera till oändligheten.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
yalazy skrev:
Det var ju tråkigt... köpte en converter (beg, gamla varianten), och hoppades kunna ta med mig mitt 100mm macro som kort o lätt tele på en resa. Hade suttit perfekt att kunna kombinera det med en TC. Utan oändlig fokus är det inte så användbart.
Försök och byta med någon som har ett annat märke som fungerar tillsammans med ditt objektiv. Det bör gå ganska lätt eftersom Canons är de dyraste och kanske bästa.
froderberg
Aktiv medlem
Det gäller att läsa på ibland...
Men 1,4x-konvertern passar till alla objektiv om man har 12mm mellanringen på. Men då förlorar man oöndligt på nästan alla objektiv utom de allra längsta teleobjektiven. Så kan man också kompinera 1,4x + 2x. Med mk II-verionerna kan man sätta ihop dem utan mellanring.
Men 1,4x-konvertern passar till alla objektiv om man har 12mm mellanringen på. Men då förlorar man oöndligt på nästan alla objektiv utom de allra längsta teleobjektiven. Så kan man också kompinera 1,4x + 2x. Med mk II-verionerna kan man sätta ihop dem utan mellanring.
yalazy
Aktiv medlem
Jo visst borde man läsa på före
Hur som helst så köpte jag egentligen TC'n till ett annat objektiv (70-200), så helt förspilld är den ju inte. Jag är bara väldigt ovillig att ta med mig det objektivet har jag märkt... det är så tråkigt tungt. Om man ska promenera runt i en stad och "turista" är det olidligt tungt.
Om nu någon tittar in i tråden igen och kan ge mig råd om vilken TC som passar till ett 100mm macro, USM versionen, så får ni gärna ge mig tips!
Om nu någon tittar in i tråden igen och kan ge mig råd om vilken TC som passar till ett 100mm macro, USM versionen, så får ni gärna ge mig tips!