Parsi
Aktiv medlem
En fundering, om nu inte mitt nuvarande canonobjektiv är så bra och jag kanske ändå ska ersätta det, finns det då anledning att överväga nikon d 5300? Den verkar också vara rätt lätt och smidig, och har dessutom utvikbar skärm ( dock ej pekskärm som 100d) och wi-fi och är kanske generellt en bättre kamera? Men den är dyrare och jag vet ingenting om nikons objektiv. Har även hört att menyerna ska vara krångligare på nikon?
Om du har 70-300 IS USM, så är det ett klart bra objektiv. Jag ser egentligen det som oövertygande att ersätta det med 70-200L. 70-200L f/4, den utan IS, är optiskt sett ett extremt bra objektiv för rimliga pengar, men det är inte självklart ett så jättebra byte.
70-300 är också skarp mellan 70 och 200. Har det objektivet nån svaghet så kommer den inte förrän bortom 200, mot 300, som du ju inte når alls med 70-200L. En annan grej är att den billiga versionen av 70-200L, som är den vi diskuterar, inte har bildstabilisering.
Nikon D5300 är en ny och okänd, men säkert bra kamera. Vad gäller Nikon generellt, så är mitt genomgående intryck att Canon alltid har påtagligt bättre autofokus. Det ger väl upphov till bråk att bara säga det så där, och vet någon om ett verkligt seriöst AF test där Nikons motsvarighet är lika bra eller bättre, så posta en länk, så ger jag mig, men jag har aldrig sett det. Canon brukar vara exaktare. Jag litar väl också mer på Canons kvalitet och support. Annars har Nikon sina egna fördelar. De har väl t.ex aningen bättre sensorer fnv, på låga ISO. Och mer Mp också förstås.
Nikons objektivprogram är väl liksom Canons formidabelt. Fnv, verkar de kanske t.ex ha aningen bättre sortiment universalzoomar för crop-sensor. Själv skulle jag aldrig byta Canons objektivprogram mot Nikons. Men skulle jag bli tvingad, så är det ingen större olycka skedd.