Tack för tips. Ja det är nog klokare med 100d trots allt. Ska nog köpa 40mm/2,8 till. Objektivet som kommer till, 18-55mm verkar inte vara så ljusstarkt, kan du rekommendera något objektiv som kan zooma lite och är ljusstarkt med bildstabilisator, men kanske inte lika stort som teleobjektiv 70-200, så man orkar ta med det på utflykterna?
Behöver du ljusstyrkan då? 18-55 IS STM som följer med är ett bra objektiv. Och det är skarpt redan från öppna bländare. Bra, exakt autofokus och bra bildstabilisering. De äldre Canon kitzoomar, som koxa antagligen refererar till, var mycket riktigt dåliga, men de nya är bra.
Den senaste versionen av Tamron 17-50 f/2.8 är ett hyfsat alternativ, om du vill kunna använda 2.8. Men nerbländat till samma bländare som Canons kit-objektiv, är det ändå inte riktigt lika skarpt. Skillnaden är nog fösumbar dock. Jag är rätt säker på att Tamrons bildstabilisering inte är i samma klass som Canons, men det är inget jag har erfarenhet av. Canons autofokusmotor är också bättre, om det nu ger nån reell skillnad för foto, vilket jag betvivlar för dessa objektiv.
När det gäller de korrigerbara linsfelen, så är ju situationen den att kameran bara kan korrigera för Canons egna objektiv, - i jpeg-bilder, raw är alltid okorrigerat. Så för Tamron (och andra 3-part) objektivet måste du lita till RAW och efterbehandling för sånt.
Distorsion är ganska lika för objektiven. Vinjettering är bättre för Tamron på korta brännvidder, sämre än Canon på långa. CA är bättre för Tamron på rimliga bländare, sämre på mycket små. Största skillnaden mellan objektiven på korrigerbara fel är nog just CA, annars är det väl hugget som stucket.
Bildkvaliten har legat ganska stilla för Canons 18Mp sensorer. Men där är lite mer av ett språng för 70D's nya 20Mp sensor. Så 100D's bildkvalitet är inte lika bra som 70D. Men skillnaden är så liten att jag absolut inte skulle uppgradera till 70D bara för sensorns skull.
70D är däremot en lite bättre kamera än 100D. Bättre sökare, bättre autofokus, bättre ergonomi. Men den är alltså större, tyngre och betydligt dyrare. Personligen skulle jag definitivt köpt en 70D, men jag är alltså inte ett dugg intresserad av en liten, kompakt DSLR.
Jag har ett EF 85mm f/1.8. Jag uppfattar det som ett objektiv med begränsat användningområde. Jag tycker det är svårt att rekommendera annat än om fotografen är just intresserad av ett porträtt-objektiv. Där finns f.ö. en annan möjlighet, Sigmas 50mm f/1.4 (tänk på RAW och efterbehandling igen för de korrigerbara linsfelen för 3-part) som är ett riktigt bra objektiv, med lite större användningsområde.