Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 17-40 vs Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Stern

Aktiv medlem
Hej!

Börjar bli dags att byta ut kitobjektivet. Väljer mellan två ovanstående objektiv. Det jag prioriterar är framförallt den optiska kvalitén. Men även korrekt AF. Det får gärna låta som ett reaplan bara det fokuserar rätt. Autofokusen är tydligen något som strulat på Tamron läste jag i andra, äldretrådar. Det är därför jag gör en ny tråd eftersom dagens exemplar är bättre. Ifall jag köper 17-50 har jag tänkt att köpa till ett 50/1.4 USM. Kan Tamron mäta sig med detta vid 50mm?

/Edde

17-40 ska väl vara det bättre på alla punkter, tamronen är väl inte ens en "proffsglugg"? Jag skulle ha satsat på 17-40 utan att tveka en sekund.

tomtenisse skrev:
17-40 ska väl vara det bättre på alla punkter, tamronen är väl inte ens en "proffsglugg"? Jag skulle ha satsat på 17-40 utan att tveka en sekund.

Allt är inte guld som glimmar.....

Eller rättare sagt allt är inte skarpt som blänker rött.

Jag trollar in den klassiska kandidaten: EF-S 17-55 mm f/2.8 IS USM.
Har allt, utom lågt pris.
Ja, bygget ska ju vara annorlunda, men jag blev förvånad när jag höll i ett EF 24-105 mm f/4L IS USM. Det kändes ju inte mer gediget än mitt 17-55?

Kul att du nämde det har nämligen börjat fundera på ett sådant. Hur är distortion på 17mm om man jämför med 17-40?

/Edde

Jag har haft ett tamron 17-50 2,8 och har ett 17-40 nu. Tamronet jag hade var betydligt skarpare än canons 17-40, den hade även bra kontrast.

Vad gäller byggkvalitet så är båda av plast förutom att canon har en metallring längstfram. Canonet känns väll aningens bättre gjort men inte är det mycket..

Autofokusen vinner ju canon 17-40 med hästlängder.

Men är du bara ute efter ett skarpt och bra objektiv till en rimlig peng så kan jag rekomendera tamronet.

Siffror på distortionen borde väl gå att hitta på någon av de flertalet siter som ägnar livet åt att upplysa världen om hur väl objektiv fungerar. Just nu är jag för trött för att leta upp en.

De bilder jag tar är oftast sådana att man inte kan avgöra om det är distortion eller verkligheten som är sådan. Någon 17-40 att jämföra med har jag inte heller. Finns liksom ingen anledning att skaffa en sån, för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto