Annons

Canon 17-55/2,8 IS err00 err01

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Nu har jag börjat få stora problem med mitt 17-55. Jag får bländare 00 i kameran och tar jag en bild då, som inte sparas, får jag err01. Det enda man kan göra då är att stänga av kameran, ta ur och i batteriet och sedan starta kameran igen.

Jag har haft min Canon 20D i snart 4 år och objektivet i 2,5 år. För ca ett halvår sedan började problemen, men då hände det sällan, kanske var 50 bild och då endast med IS påslagen. Under sommaren har problemet accellererat. Igår gick det inte ens att använda objektivet utan IS. Knepet med batteriet fungerade inte heller. Att ta av objektivet och sätta tillbaka hjälpte inte. Rengörning av kontakter har inte hjälpt.

Jag har läst flera engelska trådar där folk har problem med sina objektiv och då framför allt autofokusen slutar fungera och att IS-mekanismen ger upphov till konstigheter speciellt kring 35 mm. Jag har inte haft några sådana problem. Mina bilderna har varit kanonskarpa då felkoden inte visat sig.

Jag har också läst att vissa tidiga exemplar av 17-55 inte fungerar bra med äldre kameror, typ min 20D. Men det är ju konstigt att det ska börja krångla efter 2 felfria år. Tidigare i sommras provade jag objektivet på min svågers 40D, men då fick vi inte problemet att dyka upp. Jag ska prova med hans kamera igen vid tillfälle.

Är det någon som har eller har haft liknande problem med sin 17-55? Hur löste ni detta? Är det ny kamera eller kanske service av objektivet som gäller?

Edit: skrev err 00 istället för bländare 00
 
Senast ändrad:

tobias.e

Aktiv medlem
Verkar skumt. Jag hade liknande symptom med en 40D och ef-s 10-22. Problemen är dock inte kvar, men jag är inte säker på exakt vad som fixade det, men skulle tro att det var en rejäl sprittvätt av kontakterna.

Firmware skulle ju också kunna ha med saken att göra, men det verkar ju konstigt om felet eskalerar med samma RW-version...
 

lantto

Ny medlem
Hade precis samma fel med mitt 17-55; bländare 00 och ERR01. I mitt fall var det när det var under 20 grader ute felet inträffade.

Temperaturkänslig elektronik brukar tyda på lödproblem (i objektivet), men serviceverkstaden gjorde inledningsvis allt för att inte behöva byta den, så första vändan bytte de bara själva fattningen. Det räckte med att lägga ut den i bilen några timmar och åka tillbaka för att visa att det inte var tillräckligt.

Andra vändan bytte de hela elektroniken, och sedan dess har objektivet fungerat som det ska!

Så det är nog tyvärr bara att lämna in gluggen...
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Om objektivet blivit lite temperaturkänsligt på gamla dar...nja, jag tror inte på sånt egentligen. Det fungerade fint i minus 10 i vintras och i alla andra temperaturer innan dess. Att plus 20 grader skulle ge problem känns lite osannolikt. Men, det kan ju ändå vara så att en lödning har släppt, en liten stöt eller så.

Jag har hittat en ganska intressant tråd på dpreview (http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=9353648&page=1) där det kommit upp en del intressanta inlägg, dock från 2004 så det är lite andra kameror och objektiv som avhandlas.

En del menar att batterierna inte klarar av att lämna den ström som krävs och därför ballar det ur. Jag har provat tre batterier, Canons original 4 år gammalt som fungerar ganska så bra och två relativt nya (1 år och 5 mån) piratbatterier. Samma sak med alla.

Sedan var det en del som menar att kontakterna i kameran skulle sitta för långt in för en del objektiv. Att objektivens fattning är lite olika beträffande avstånd från kontakterna in till kamerans kontakter. Det tror jag inte på förrän jag själv har mätt upp det, om det ens går att göra med skjutmått och bladmått.

Även så klart det vanliga... rengör kontakterna mellan objektiv och kamera, på batteriet och i kameran. Det har jag gjort, med suddigum, aceton, sprit och lätt skrapning med kniv.

Det är nog så att det blir en kontroll mot annan kamera först, därefter ett samtal till Canons serviceverkstad...
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Byte bländarenhet...jo tjena...det var något annat?

Då har jag kommit hem från Intervision med mitt nyservade objektiv. 3450 kr fattigare, nästan i alla fall, Trygg Hansa tog ärendet med mitt objektiv som försäkringsärende (Tack så mycket!) och jag blev 1200 kr fattigare. Enligt Intervision har man bytt bländarenhet för 360 kr + moms, resten är arbete.

Glad som jag var tänkte jag prova objektivet - det ska ju användas på dop på lördag. Gissa om jag blev förvånad när jag fick precis samma fel, varning om att bländaren är 00 direkt då jag monterat objektivet och err 01 då jag tog en bild. Jag provade tre gånger och fick samma sak.

Jaha, bäst att rådfråga fotosidans vänliga läsare och skriva av mig lite. För att få fakta rätt så provade jag objektivet igen, monterade på det och tog faktiskt 4 bilder, sedan samma sak - bländare 00 och därefter err 01. Så några bilder till... samma sak... några provbilder till - samma sak efter ett par stycken... några prov till och nu blev det err 99. Hurra ytterligare ett fel!

När sånt här händer då undrar jag ju vad som är felet och kan det repeteras eller är det helt intermittent. Jag provade nu att sätta kameran i läge AI Servo samt zooma och följa ett mål (IS påslagen) då surrar det och låter i objektivet och bilden i sökaren är fullständigt suddig. Aha tänker jag, sån tur. Då är det inte något fel på min nya fina bländarenhet, mer troligt den gamla trista IS-enheten som är trasig, eller i alla fall på väg att gå sönder.

Någon som har någon idé? Självklart kommer jag att ringa Intervision och diskutera saken. Jag är säker på att det kommer att gå att lösa, men det känns inte så roligt att behöva lämna in igen. Vad ska Trygg Hansa säga?

Till historiken kan jag tillägga att jag provade objektivet innan jag lämnade in det på service på min svågers 40D och fick genast samma fel som på min 20D. Då var objektivet helt obrukbart. Mitt 70-200 och 50/1.8 fungerar felfritt tillsammans med min 20D.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Eftersom jag började skriva och var lite missnöjd med att det inte gick som jag ville, dvs. att få objektivet fixat och klart direkt så bör jag också avsluta. Intervision tog in objektivet och fixade till IS-enheten som också hade givit upp. Kostade inte en krona till, bara lite tid att åka fram och tillbaka till Vreten.

Så bländare och IS hade givit upp efter 2,5 år. Lite tråkigt, men sånt som händer.
 

zanoii

Aktiv medlem
Eftersom jag började skriva och var lite missnöjd med att det inte gick som jag ville, dvs. att få objektivet fixat och klart direkt så bör jag också avsluta. Intervision tog in objektivet och fixade till IS-enheten som också hade givit upp. Kostade inte en krona till, bara lite tid att åka fram och tillbaka till Vreten.

Så bländare och IS hade givit upp efter 2,5 år. Lite tråkigt, men sånt som händer.
Så nu fungerar alltså objektivet som det ska?
 
ANNONS