Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 17-55/2,8 vs Sigma 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

iknor

Aktiv medlem
Som titeln:
Vad är det som skiljer dessa förutom priset och den lilla skillnaden i brännvidd.
Tänker främst på skärpa.

Ptja, vad ska man svara på en sådan fråga?

Jag valde Canons pga skärpan över hela bilden, jag har inte ångrat mig en sekund.

Jag ställde mig själv samma fråga för ett halvår sen, var då i köpartagen. Läste alla recensioner jag kom över, även jämförelser, och fattade därefter beslutet att köpa Sigmat. Recensionerna vägde ena gången över till Sigmas fördel, andra gången till Canons fördel.

Är otroligt nöjd med Sigmat! Då var det dessutom lite billigare, vet inte hur prislägena för de två ser ut idag.

Ptja, vad ska man svara på en sådan fråga?
Jag valde Canons pga skärpan över hela bilden, jag har inte ångrat mig en sekund.

Svår fråga, men om någon har provat båda objektiven kanske man kan lista några för- och nackdelar med de olika objektiven.
Menar du att Canon-objektivet ger bättre skärpa över en större del av bilden än vad Sigmat gör?

Jag ställde mig själv samma fråga för ett halvår sen, var då i köpartagen. Läste alla recensioner jag kom över, även jämförelser, och fattade därefter beslutet att köpa Sigmat. Recensionerna vägde ena gången över till Sigmas fördel, andra gången till Canons fördel.
Är otroligt nöjd med Sigmat! Då var det dessutom lite billigare, vet inte hur prislägena för de två ser ut idag.

Sigma: 5694 :-
Canon: 8441

Svår fråga, men om någon har provat båda objektiven kanske man kan lista några för- och nackdelar med de olika objektiven.
Menar du att Canon-objektivet ger bättre skärpa över en större del av bilden än vad Sigmat gör?

Det jag upplevde var framförallt bättre kantskärpa med Canons version. I centrum är de ganska lika.

Som sagts, har man inte gott om pengar så är nog Sigman ett vettigt val. Har man inga problem att betala kommer man inte ångra ett köp av Canons.

Jag bytte mitt Tamron 17-50 2,8 mot ett Canon 17-55 2,8 för någon månad sedan. Jag fick ett objektiv som var rejälare byggt, zoomar åt rätt håll, IS och 77mm filtergänga. Fördelar som räckte för att motivera köp för mig, för någon bättre skärpa fick jag inte...

ANNONS
Götaplatsens Foto