Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Fy bubblan, det låter inget kul alls Omar... finns det någon anordning som kan hjälpa dig hålla i kameran? Kanske kan du uppfinna något?

EDIT: Stativ förstås, men jag menade för att avlasta armen, jag har funderat på det ibland eftersom man kan vilja handhålla tyngre objektiv
 

Omar

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Fy bubblan, det låter inget kul alls Omar... finns det någon anordning som kan hjälpa dig hålla i kameran? Kanske kan du uppfinna något?

EDIT: Stativ förstås, men jag menade för att avlasta armen, jag har funderat på det ibland eftersom man kan vilja handhålla tyngre objektiv
Hej

Jag tror på enbensstativ, jag får testa längre fram.


Mvh

Omar
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Ahr skrev:
Ja då har tydligen Cyberfoto fått minst en kamera. Enkel slutsats då nr5 på listan över Mark3 som Omar länkade, råkar vara Ralf som har ansvar för digitalkameror och Canonobjektiv mm hos just Cyberfoto.
CP:s hemsida uppdaterad, testning av M3:an pågår. Törs vi sätta en penning på att de kommer att vara lyriska..?
 

cakon

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Grattis!

Omar skrev:
Var när jag bröt arm med en kompis på 195cm lång, jag slog honom på högern, på vänstern var vi lika starka och vägrade ge oss, min arm knäcktes till sist, hans ben större.
Ännu ett exempel på att idrott är skadligt! :)
 

Omar

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Tror det finns viss möjlighet till "Toppklass". :)
Hej

Kan jag tänka mig på Cyberphoto.

På Dpreview går det ju trögare och misstänker lite problem mellan Phil och Canon.

Tex Nikon D40X gick före Mark3, egentligen inte något fel med det men hur ofta kommer det ut en proffskamera? Kan ju vara Canon som strular, vad vet jag. Men Canon kanske anser det som dålig reklam om Phil gör en test på den

Tex kan han inte se någon vinnare här http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page23.asp

Canon 400D är ju faktiskt synbart bättre, men skillanden är liten, men bör ändå påpekas.

Detaljrikedomen är ju bäst på Canon 400D på alla ISO, inte bara på 1600 ISO som Phil skriver.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page17.asp

I en Mark3 test kan han ju inte komma ifrån fakta, men kommer nog ändå föröka gräva djupt efter negativa grejor på mark3. Jag känner lite att en test på Dpreview kan vara lite för Canon negativ.

Brännström som börjat använda vänstern också på tangentbordet, vilket går mycket snabbare, två händer, gött.

Mvh

Omar
 

Palletheking

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Kan jag tänka mig på Cyberphoto.

På Dpreview går det ju trögare och misstänker lite problem mellan Phil och Canon.

Tex Nikon D40X gick före Mark3, egentligen inte något fel med det men hur ofta kommer det ut en proffskamera? Kan ju vara Canon som strular, vad vet jag. Men Canon kanske anser det som dålig reklam om Phil gör en test på den

Tex kan han inte se någon vinnare här http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page23.asp

Canon 400D är ju faktiskt synbart bättre, men skillanden är liten, men bör ändå påpekas.

Detaljrikedomen är ju bäst på Canon 400D på alla ISO, inte bara på 1600 ISO som Phil skriver.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page17.asp

I en Mark3 test kan han ju inte komma ifrån fakta, men kommer nog ändå föröka gräva djupt efter negativa grejor på mark3. Jag känner lite att en test på Dpreview kan vara lite för Canon negativ.

Brännström som börjat använda vänstern också på tangentbordet, vilket går mycket snabbare, två händer, gött.

Mvh

Omar
Håller med helt och fullt. Tycker det känns oprofessionellt och partiskt att skriva som han gör. Visserligen är inte skillnaden särskilt stor men ändå tydlig och fullt synbar för ögat.
 

jorgene

Aktiv medlem
paul innergård skrev:Håller med helt och fullt. Tycker det känns oprofessionellt och partiskt att skriva som han gör. Visserligen är inte skillnaden särskilt stor men ändå tydlig och fullt synbar för ögat.
Phil måste ha världens mest otacksamma jobb. Han gör tveklöst världens bästa (tekniskt inriktade) reviewer inom gebitet och delar sedan ut dessa omdömen till all världens intresserade för exakt 0,00kr. Vad får han för tack för detta? En massa märkesfantaster -- från alla läger! -- som känner sig försmådda och illa förstådda, för att just deras märke inte blivit utnämnt till "Störst, bäst och vackrast i Universum" av Phil. Det är nästan komiskt hur Phil i gnällspikarnas ögon är "partisk" när andra märken ges bra kritik, och hur han "fattat precis allt helt rätt" när han berömmer "det egna märket".

Bara idag, bara här på Fotosidan, har jag kunnat läsa om både Pentax- och Canon-fans som känt att D40x-reviewn var "orättvis" i förhållande till deras märke. Är alla märken bäst, eller? Och hur kan det faktum att en konkurrent är bra på något, göra det egna märket sämre? Är det ett nollsummespel, eller???

Det ligger mycket i uttrycket "Opinions are like assholes, everybody's got one"...
 

Palletheking

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Phil måste ha världens mest otacksamma jobb. Han gör tveklöst världens bästa (tekniskt inriktade) reviewer inom gebitet och delar sedan ut dessa omdömen till all världens intresserade för exakt 0,00kr. Vad får han för tack för detta? En massa märkesfantaster -- från alla läger! -- som känner sig försmådda och illa förstådda, för att just deras märke inte blivit utnämnt till "Störst, bäst och vackrast i Universum" av Phil. Det är nästan komiskt hur Phil i gnällspikarnas ögon är "partisk" när andra märken ges bra kritik, och hur han "fattat precis allt helt rätt" när han berömmer "det egna märket".

Bara idag, bara här på Fotosidan, har jag kunnat läsa om både Pentax- och Canon-fans som känt att D40x-reviewn var "orättvis" i förhållande till deras märke. Är alla märken bäst, eller? Och hur kan det faktum att en konkurrent är bra på något, göra det egna märket sämre? Är det ett nollsummespel, eller???

Det ligger mycket i uttrycket "Opinions are like assholes, everybody's got one"...
Jag är ingen fanatisk märkesfantast på något sätt och vis. Om du läser igenom de forumtrådar som jag varit delaktig i skulle du förstå det. Nu kommer du självklart inte göra det, så du får välja att tro på det jag säger eller inte. Vad gäller jämförelsen mellan de olika testbilderna så är ju skillnaden mellan de bägge kamerorna rätt tydlig. Det tycker jag du borde kunna hålla med om. Jag hade sett samma skillnad i ett blindtest. Jag håller med om att Phil har god renomme som testare av olika kameror, men i den bifogade länken tycker jag att han har fel. Jag vidhåller nog att hans sammanfattning var oprofessionell och partisk. Det är för mig den enda rimliga förklaringen till hans sammanfattning. Den framstår helt enkelt obegriplig. Sen tycker jag du är rätt kategorisk när du underförstått utnämner mig till en fanatisk märkesfantast som inte kan acceptera att mitt kameramärke inte skulle vara bäst. Jag undrar om du tittat på länken själv. För om du gjort det skulle jag nog hävda att du är mer fanatisk Phil Askeyfantast än vad jag är märkesfantast.
 

Omar

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Så här står det om Mark II:an som har samma funktion:

"P.Fn-26 offers a shortened shutter release time lag of 40 msec from the standard 55 msec. This only works with apertures of f/2.8 or faster. The downside of doing this is that you give up some of the mirror dampening when shooting with large apertures. Since shooting with such large apertures is often a function of low light to begin with, adding shutter vibration to the exposure might not always be a good idea. On the other hand, if you need the exposure to happen as soon as possible after depressing the shutter button, this function may be useful."

Det verkar alltså som om man valt en kompromiss mellan slutarhastighet och vibrationer.
Hej

På Dpreview skrev en följande, om det stämmer eller inte vet jag inte.

"This is not what a Canon tech rep explained to me a while back at an event I attended. What they said was that at the standard 55ms lag time, there's additional time built-in to the system to permit the lens aperture to stop down up to about 3 or four stops. The idea is that whatever lens you're shooting with, you'd get completely consistent time lag whether you shoot wide open, stopped down one stop, two stops, or three stops.

With P.Fn 26 active, the system removes this added time in the firing sequence. This way, you can shoot and get even less time lag. The catch? The lens needs to be at maximum aperture (it doesn't matter WHAT that is, f/2.8 or whatever, it's simply a matter of the lens being wide-open). Stopping down the aperture blades prior to exposure does take a little bit of time, and the more you stop the lens down, the longer it takes. With P.Fn 26 active, the really skilled user will detect a small change in lag time as they stop the lens down. Time lag won't be consistent.

That's the benefit of the standard 55ms (in other words, P.Fn 26 off). Shutter lag will be consistent anywhere from wide-open to about 3 stops stopped-down. For the sports photographer who usually shoots with the lens wide open, it's a way to get even quicker lag time.

According to what they told me, it's got nothing to do with mirror movement. It's all aperture related.

Cheers!"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=23392279



Mvh

Omar
 

jorgene

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag är ingen fanatisk märkesfantast på något sätt och vis. Om du läser igenom de forumtrådar som jag varit delaktig i skulle du förstå det.
Det var absolut inget personligt, det råkade bara bli ditt inlägg jag svarade på. Kunde varit flera andra. Det rör inte ens D40X-testen som sådan; anklagelserna om Phils påstådda partiskhet är ständigt återkommande och ett allmänt fenomen.

Och du skrev ju de facto att du tyckte Phils sätt att skriva i detta fall kändes "oprofessionellt och partiskt". Jag tror det är viktigt att komma ihåg, att "vara partisk" och att (eventuellt) "ha fel" *inte* nödvändigtvis är samma sak.
 

cakon

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag vidhåller nog att hans sammanfattning var oprofessionell och partisk. Det är för mig den enda rimliga förklaringen till hans sammanfattning. Den framstår helt enkelt obegriplig.
Såvitt jag kan läsa på den sidan som det länkades till ovan så skriver Phil att det är "svårt att välja en klar vinnare". Såvitt jag kan se så står det inget annat som kan tolkas så som gjorts i senare inlägg. Så våldsamt stor skillnad är det faktiskt inte mellan bilderna. Skärpa är inte allt här i världen. Den kan man oftast få till rätt bra ändå efteråt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Det var absolut inget personligt, det råkade bara bli ditt inlägg jag svarade på. Kunde varit flera andra. Det rör inte ens D40X-testen som sådan; anklagelserna om Phils påstådda partiskhet är ständigt återkommande och ett allmänt fenomen.

Och du skrev ju de facto att du tyckte Phils sätt att skriva i detta fall kändes "oprofessionellt och partiskt". Jag tror det är viktigt att komma ihåg, att "vara partisk" och att (eventuellt) "ha fel" *inte* nödvändigtvis är samma sak.
OK, no hard feelings. Men för mig är skillnaden ändå liten men påtaglig. Jag tycker inte det är svårt att se skillnaden, och därför undrar jag varför Phil skriver som han gör.
 

Palletheking

Aktiv medlem
cakon skrev:
Såvitt jag kan läsa på den sidan som det länkades till ovan så skriver Phil att det är "svårt att välja en klar vinnare". Såvitt jag kan se så står det inget annat som kan tolkas så som gjorts i senare inlägg. Så våldsamt stor skillnad är det faktiskt inte mellan bilderna. Skärpa är inte allt här i världen. Den kan man oftast få till rätt bra ändå efteråt.
Skärpa är självklart inte allt men det var väl det som var syftet med just den jämförelsen. Att skillnaden skulle vara stor har jag heller aldrig påstått. Men handen på hjärtat, visst är det en skillnad till Canons fördel i det här fallet.
 

Omar

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Intressant Omar, det verkar logiskt.
Hej

Låter väl kanske logiskt men är ju fortfarande mark2, dvs fungerar på full öppning.


På mark 3 står det, sidan 177

"When the aperture is stopped down to no more than 3 stops from the maximum, the shutter-release time lag will be as much as about 20% shorter than normal."

Om det nu inte påverkar dämpningen av spegeln, så låter väl det som en intressant inställning, man kan ju blända ner hela tre steg från full öppning.

Mvh

Omar
 
ANNONS