Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Igår slutade min MkIII att fungera :(
Får Error 99 hela tiden när jag trycker ner avtrycken, den fokuserar hur och allt annat, verkar som spegeln inte vill fälla upp sig. Så får bli en liten resa till Canon RCC imorgon fm.

Någon annan som har råkat ut för liknande ?
 
mjp skrev:
Igår slutade min MkIII att fungera :(
Får Error 99 hela tiden när jag trycker ner avtrycken, den fokuserar hur och allt annat, verkar som spegeln inte vill fälla upp sig. Så får bli en liten resa till Canon RCC imorgon fm.

Någon annan som har råkat ut för liknande ?

Japp, detta hände min under en resa (typiskt). Jag lämnade in kameran hos Intervision i Stockholm och de fixade problemet under samma dag (bra service). På serviceorderns står det att de har bytt uppspänningsenhet och modifiering av spegelmekanism. Jag tror att det senare handlar om fixen för AF. Nu går kameran som ett tåg igen...

mvh Lasse
 
mjp skrev:
Igår slutade min MkIII att fungera :(
Får Error 99 hela tiden när jag trycker ner avtrycken, den fokuserar hur och allt annat, verkar som spegeln inte vill fälla upp sig. Så får bli en liten resa till Canon RCC imorgon fm.

Någon annan som har råkat ut för liknande ?

Hmmm.... Jo det känner jag igen. Kolla in min blogg http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/index.htm?date=2007-09-01 det finns ett inlägg som heter Handbollspremiär & Err99 från 15 september och sedan är det en följetong i bloggen fram till den 26 oktober.
 
Har 1d mk3 samma anti-alias filter som 40d, som gör att 40d får en aning softa bilder?
Eller upplevs bilderna från 1d mk3 som något skarpare? är det någon som använder bägge dessa kameror och vet svaret? :)
 
Jag tror det är rätt svårt att avgöra, det beror på filter (om det nu är någon skillnad), progamvara och inställningar i kameran, inställningar i raw-konverteringen m.m.
 
Det är säkert samma typ av filter i 1Dmk3 som 40D. Har vart ett rätt kraftigt AA filter på alla 1D modellerna sedan start. Jag får dra skärpa till 6-7 för att det skall likna något.
 
Hur mås det?

Hej alla MkIII-vänner. Det har varit lite tyst i den här tråden den senaste tiden, tänkte därför fråga er alla hur ni och era kameror mår?

Själv plåtar jag sådär lite lagom mycket med min och är väldigt, väldigt nöjd.

Min fru har fått ta över min gamla 10D. För ett par veckor sedan, på partaj, hade hon sin 10D med sig men min 1DMkIII var lämnad hemma. Så jag greppade hennes vid något tillfälle under kvällen. Och reagerade direkt på hur lååångsam den är jfrt med MkIIIan... men det förvånar såklart inte. Bara lite roligt vad fort man glömmer och vad fort man vänjer på sig med snabbheten hos detta monster (nåja, haft den ett år nu).

Glad sommar på er allesammans - må ni finna fina motiv :)
 
Sedan jag fick en ny så har det blivit några jobb och den funkar så himla bra! Är också mycket nöjd med den.

Har ängnat några dar till att rensa bland diskarna med bilder och har upptäckt att DPP utvecklast enormt genom åren. Bilderna som blev OK med 1Dmk2 för 4år sedan blir kanon när man kör dem igen genom senaste DPP.

Har nästan samma problematik hemma hos mig, får se vad jag gör åt fruns 400D...
 
Hur är det med att köpa 1D Mark III idag? Finns problemen kvar med AF i servoläget? Tror någon på en uppgradering snart typ 1D Mark IIIN?
Mvh Thomas
 
RGs testbilder matchar dom problem jag ser med AI Servo för motorsport, massor av bilder ur fokus, med konstiga dubbla konturer m.m, och jag tror faktiskt inte alla beror på min egen klantighet. Canon/service säger att min kamera är OK men dom testar väl bara fokus mot ett stillstående mål, och där har jag inga problem heller.

Jag har samlat sekvenser och testbilder för att skicka med kameran till Canon men eftersom RG menar att det är samma problem med både gamla fixade och helt nya kameror så är det väl knappast någon mening med att skicka in den en gång till?

Jag tror Canon kommer att släppa in ny modell snart, glömma den här produkten, och så står man där med en rätt cool men mycket dyr brevpress. Toppen. :-/
 
När 1D Mark III lanserades sade Canon att detta var den bästa kamera de någonsin gjort. Den "ultimata bildmaskinen".

Lustigt då att RG drar slutsatsen att den förra modellen 1D Mark IIN är bättre som sportkamera (följefokus fungerar t.ex. mer felfritt för snabbrörliga objekt) samt att autofokus hos 1D Mark III är knappt godkänd, ibland oanvändbar, i vissa situationer.

Uppenbarligen håller inte 1D Mark III utlovade prestanda - det får nog anses som påvisat nu, alldeles oavsett vad Canon påstår eller kommer att påstå.

Som amatör pyntade jag upp en förmögenhet för drygt ett år sedan i tron att jag köpt mig den "ultimata bildmaskinen". Som amatör är jag väldigt, väldigt nöjd över vad "brevpressen" hittills levererat till mig. Men jag fotar inte snabbrörliga mål. Men jag pyntade upp en enorm summa pengar för att jag skulle ha möjlighet att fota allt av intresse under flera år framöver (samt för en snabb kamera med fantastisk fokus och sökare), för detta var ju den bästa bildmaskinen någonsin i alla avseenden.

Kommer Canon med en uppdatering av 1-serien i höst, utan att kompensera för existerande ägare av 1D Mark III, kommer jag förmodligen att bli väldigt irriterad och besviken även om de formellt sett inte har några som helst skyldigheter. De får ju självklart lansera vilka produkter de vill.

Jag struntar i andrahandsvärdet då jag inte planerar byta kamera på flera år, men jag vill ha vad jag betalat för. Självklart kommer det alltid nya produkter med nya finesser, men en om en ny modell kommer väldigt snart vars funktion är väsentligt bättre i autofokus-hänseende, kommer jag att betrakta det som en rättning av ett fel. En rättning som ej kommer mig till del, vilket jag kommer anse vara fel. Jag gissar dock att då Canon förlängt garantin med ytterligare ett år, kommer ingen uppdatering av 1-serien förrän denna garanti faller för alla berörda kameror, dvs i slutet av nästa år (i mitt fall faller garantin i mitten av nästa år).

Glöm dock inte bort motiveringen över varför RG fortsätter använda "brevpressen": den levererar fantastiska bilder (när de är i fokus). Samt att den i alla avseenden är bättre än sina föregångare, utom vid fotografering av snabbrörliga mål.

Jag håller med vad gäller bildkvalitet, den är helt otroligt fin. Vad gäller jämförelse med tidigare modeller vet jag inget om, men den överträffar vida den 10D den ersatte.

Men jag kommer inte våga vara lika snar med att köpa en nylanserad kameramodell från Canon igen (fick min 1D Mark III i juni 2007). Det misstaget vågar jag nog inte göra om.

Frågan är nu hur Canon kommer hantera oss som äger denna produkt? Tänker de kortsiktigt eller långsiktigt? Det ska bli intressant att följa hur Canon hanterar detta framöver.
 
Det är just den fina bildkvaliteten kontra felen i AI Servo som är så frustrerande, när kameran hittar rätt är bilderna knivbskarpa, men ofta förstörs dom av fokusfel. Nu köpte jag ju inte en portättkamera utan den bästa (sa dom) sportkameran dom gjort, och den lever inte upp till det om inte AI Servo är bättre än Mark II:an. Vore den inte bättre än 10D...40D så skulle man ju verkligen gråta, men det räcker inte att den klarar det.

För första gången på dom motortävlingar som jag brukar fota på såg jag fler Nikon än Canon, och det berodde nog på att det var proffsfotografer på plats. Proffsen har nog bytt i större utsträckning än jag trodde, hobbyister som jag är lite trögare men även jag har börjat räkna på vad det skulle kosta att byta ut alla gluggar nu. Jag vill inte byta kamerasystem, och jag vill egentligen inte ha en full frame kamera för sport eller fåglar, men tanken finns plötsligt där nu och känns inte omöjlig.

Jag hoppas verkligen att Canon hanterar detta på ett bra sätt, helst att dom äntligen förbättrar fokusfunktionen, eller att dom erbjuder någon sorts kompensation. Men som sagt, jag tror dom kommer att tiga ihjäl detta.
 
Min levererar otroliga bilder men...

För det jag använder kameran till så efter fixarna levererar den bildfiler jag ej trodde var möjlig i relativt höga ISO. Det mest "snabbrörliga" jag har testat är väl BIF (Birds in flight) bilder. Det funkar bra, men å andra sidan har jag ju bara min gamla 30D och jämföra med. Nu tycker jag kameran levererar som förväntat för den typ av fotografering jag mesta dels sysslar med.

Men... Som någon annan sa här så investerade jag en ansenlig summa pengar på en kamera som jag skall kunna växa med över flera år som var det bästa som jag kunde (vid detta tillfälle) köpas för pengar. Det känns inte alls bra att den inte kan leva upp till sin fulla potential och jag skulle också bli riktigt irriterad om Canon kommer men en "N" version eller Mark IV utan att kompensera oss Mark III ägare. Dock försöker jag inte tänka så mycket på det och i stället njuta över den fina bildkvalite som denna kamera är kapabel att få fram.

Jag gör som Rob, står ut med att en och annan bild är OOF (Kamerans fel eller för det mesta mitt eget) och glädjer mig i stället åt den stora majoriteten av mina bilder som är hur skarp som helst, framförallt om jag satt på mitt 70-200 4L IS. 100% croppen efter lite skärpning (4-5 i DPP) har nästan perfekt skärpa utan ytterligare manipulering.

Men jag kommer ändå aldrig att känna den 100%:iga glädje över denna kamera så länge detta inte får ett avslut som vi Mark III ägare kan vara nöjd med. Tills vidare får jag nöja mig med 90% nöjd och fortsätta att producera bra bilder.

/Tomas
 
Anders Östberg skrev:
...

Jag hoppas verkligen att Canon hanterar detta på ett bra sätt, helst att dom äntligen förbättrar fokusfunktionen, eller att dom erbjuder någon sorts kompensation. Men som sagt, jag tror dom kommer att tiga ihjäl detta.


Är det problem med AF eller är det orealistiska förväntningar?

Jeppe har gjort en väldigt tidig AF-test här på FS och inte hittat några konstigheter.

Drew Strikland har gjort ett test 5 maj i år och hittat följande (kanske visad här tidigare): AF-test 1D3 vs D3

Naturligtvis kan det skilja mellan kameror av samma modell så det gäller nog att bilda sej en egen uppfattning hur hela ens kameran funkar för ens eget fotograferande, precis som Rob G oxå gör i sin slutsats om 1D3.

Naturligtvis kan det även skilja mellan hur olika fotografer och testare använder kameran.

Själv har jag ingen 1D3, inte D3 heller, så jag kan varken säga bu eller bä utan kan bara se mej om i världen på vad som andra hittat i tester och Rob G är en i den mängden. Jag följer med därför att 1D3 kan bli min nästa kamera, begagnad eller ny.

Bara några tankar...
 
mrelbe skrev:
...
Men jag kommer inte våga vara lika snar med att köpa en nylanserad kameramodell från Canon igen (fick min 1D Mark III i juni 2007). Det misstaget vågar jag nog inte göra om.
...

Precis så känner jag också efter MkIII-debaclet (även om jag avbeställde mitt exemplar). Är lite sugen på ett andra hus och ser med intresse fram emot om Canon kommer att bjuda på en uppföljare till 5D:n. Men med tanke på hur pass illa Canon hanterat problemen med MkIII:an känner man sig ju minst sagt tveksam till att köpa en ny modell. Ska man i fortsättning få skjuta upp inköpet minst ett halvår för att invänta eventuella nätstormar? Och om man mot förmodan slår till direkt och kameran inte lever upp till vad som utlovats, ska man då kallt räkna med att Canon gör en "mkIII:a" igen: månader av tystnad, sedan en PDF som i princip skyller problemen på användaren och till sist ett erkännande typ "hrrmm, ojdå, den fungerar visst inte riktigt som den ska så nu bygger vi om den åt er och hoppas på att det i bästa fall gör en skillnad"?

Kunde Nikon ha fått en bättre present än så..?
 
ANNONS