Annons

Canon 20d´- objektiv och inköpsställe

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Har nyss fått ett stipendium på dryga 20000 för inköp av en digital systemkamera.

INKÖPSSTÄLLE
Min tanke är att köpa en Canon 20d med batterigrepp. Jag undrar därför var det är billigt och bra att köpa kameran? Jag vill ha svenska menyer, instruktionsbok och garanti. jag vill också beställa den från en "problemfri" firma.

MINNESKORT
Vilka minneskort är att föredra? Ca 1 GB har jag tänkt mig, inledningsvis.

OBJEKTIV
Jag har tittat lite på ett CANON EF 17-40, 4L? Är det ett bra objektiv? Eller finns det någon bättre normalzoom att köpa för ungefär samma summa?

/ F.

Många föredrar sigma 18-55/2.8. Sök lite på forumet, finns massor med info om dina frågor redan.

MVH Jerka

Edit: Förlåt, Sigma EX 18-50/2,8 ska det vara och inte 18-55 som jag skrev ovan.

Ja, jag har funerat på skillnader mellan 350d och 20d och är väl egentligen osäker på vilken som är att föredra.

Vad jag hört är dock 350d relativt liten, vilket nog inte passar mig, såsom storhänt, särskilt väl - inte ens med batterigrepp?

En annan sak är att jag i mångt och mycket är en kringvandrande fotograf. Kameran hänger så gott som alltid på axeln och får därmed vara med om en och annan stöt. 20d är, om jag förstått det rätt, betydligt tåligare än 350d?

Annars - vilka är egentligen skillnaderna mellan kamerorna?

/ F.

Skott skrev:
Ja, jag har funerat på skillnader mellan 350d och 20d och är väl egentligen osäker på vilken som är att föredra.

Vad jag hört är dock 350d relativt liten, vilket nog inte passar mig, såsom storhänt, särskilt väl - inte ens med batterigrepp?

Det är mest storleken som skiljer, helt riktigt. Det är stor skillnad med batterigrepp och utan.

Men lätta objektiv som sigma 18-50/2,8 tycker jag inte att man behöver järngrepp.

Jag lägger hellre på objektiv en på större grepp.

En annan sak är att jag i mångt och mycket är en kringvandrande fotograf. Kameran hänger så gott som alltid på axeln och får därmed vara med om en och annan stöt. 20d är, om jag förstått det rätt, betydligt tåligare än 350d?

Ingen som helst skillnad i tålighet förutom slutaren. Visserligen är det plast i 350D, men den håller lika bra. Jag lovar.

300D var ännu plastigare, trasiga sådana är mer än sällsynta. Kvalitet och kvalitetskänsla är olika saker.

Ska fundera på det ett tag. Men det lutar nog till att det blir 20d, i alla fall.

Objektivet jag nämnde i första inlägget - någon som har testat det? Alternativ?

/ F.

17-40/4L är en av de bästa i segmentet, men om du sätter stort värde vid ett bländarsteg bättre ljusstyrka så går det bort. I övrigt får det knappt på fingrarna av 16-35/2.8L i test och den går lös på det dubbla.
Kanske den mest köpvärda Canongluggen ihop med (eller rent av efter 70-200/4L).
Vet inte om jag är färgad av att jag redan har köpt den, men om något kan sägas mer köpvärt så skulle det kanske vara Sigma's 18-50/2.8.
Kompatibilitet och fokus-snabbhet kan diskuteras efter vad man har läst på forumet. Har inte testat den själv...

Hej!
Tack för ditt svar. Verkar som att 17-40/4L är ett vettigt köp, särskilt nu när man får 900 kr tillbaks på objektivet...
/ F.

ANNONS
Götaplatsens Foto