Annons

objektiv till Canon EOS M3

Produkter
(logga in för att koppla)

SusannaN

Medlem
Hej!
Jag har gjort ett helt idiotiskt kameraköp, ett kit med Canon EOS M3, batteri, laddare, minneskort och 18-55 objektiv för 4 990:-. Det jag ville göra var att uppgradera från min PowerShot S3 som jag har haft i 10 år. Jag störs över att det inte går att fotografera i dåliga ljusförhållanden med S3 och små plastbitar har börjat ramla av här och där. Det jag inte förstod var att jag skulle få extremt mycket sämre zoom, utan jag trodde att den skulle minst vara en aning bättre. Jag är hysteriskt stressad då jag jobbar som inkompetent lärare och har inte haft tid att fundera på det här förrän nu då det har gått över 30 dagar sedan inköp (har testat att maila till Media Markt i alla fall och väntar på svar). Egentligen har jag inte tid nu heller då jag måste skriva klart ett bokkapitel nu i påsk och förbereda skolarbetet så att jag överlever till avslutningen (tveksamt). Att köpa ett bättre objektiv verkar vara lika dyrt som hela kitet – och jättetungt! Jag vet inte när jag får tag på ett nytt jobb efter att nuvarande tar slut och jag får ont i axeln redan av S3 då jag också bär omkring på andra saker. I juni hade jag tänkt åka till Kenya och vill inte vara begränsad till att fotografera uppstoppade djur… S3s zoom fungerar ganska bra med vilda djur, om det är bra ljusförhållanden.

Är det någon som vet var jag kan köpa ett lätt och billigt objektiv med bra zoom som passar till Canon M3?

Tack på förhand.
 
Tycker det är rätt ok pris.
Finns en tamron 18-200 med för 3300kr, demoex på cdon.

Jag trodde att jag hade allt jag behövde med detta kit, utom extra batteri och minneskort... Kameran blir ju dubbelt så dyr - och tung - som jag trodde då jag köpte den.

Nu har Media Markt ringt och sagt att jag kan komma in senast imorgon och visa upp paketet. Jag har inte tid, men får väl göra det.

Fungerar Tamron med Canon M3?

Tack
 
Jag trodde att jag hade allt jag behövde med detta kit, utom extra batteri och minneskort... Kameran blir ju dubbelt så dyr - och tung - som jag trodde då jag köpte den.

Nu har Media Markt ringt och sagt att jag kan komma in senast imorgon och visa upp paketet. Jag har inte tid, men får väl göra det.

Fungerar Tamron med Canon M3?

Tack

Du har väl öppet köp? Systemkameror är dyra. Både i inköp och utbyggnad. Därför finns ju kompakter.
Ja, den fungerar med m3.
 
Canon EOS M3 har en betydligt större bildsensor än Canon S3, vilket är varför den är bättre i dåligt ljus.

Den större sensorn medför dock även att objektiven till kameran av nödvändighet blir större, tyngre och dyrare. Fysikens naturlagar går sällan att bryta mot.
 
Canon EOS M3 har en betydligt större bildsensor än Canon S3, vilket är varför den är bättre i dåligt ljus.

Den större sensorn medför dock även att objektiven till kameran av nödvändighet blir större, tyngre och dyrare. Fysikens naturlagar går sällan att bryta mot.

Då får jag hoppas på pengarna tillbaka.
 
Canon EF-M 55-200/4,5-6,3 IS STM som kostar ca. 2 800 kr är en utmärkt telezoom till din kamera,
 
Tack Curt, men även den gör kameran nästan dubbelt så dyr och dubbelt så tung.

Jo, som PMD skrev tidigare, en större sensor kostar i pris och vikt. Men den har också många fördelar, något som framförallt visar sig i sämre ljus. Räknar du med bra ljus i Kenya? Många vilda djur är aktivast i gryning och skymning.

Canon har en långzoomare som heter SX60 HS. Kanske kan du få byta till den?
 
Jo, som PMD skrev tidigare, en större sensor kostar i pris och vikt. Men den har också många fördelar, något som framförallt visar sig i sämre ljus. Räknar du med bra ljus i Kenya? Många vilda djur är aktivast i gryning och skymning.

Canon har en långzoomare som heter SX60 HS. Kanske kan du få byta till den?

Tack. Jag har varit i Östafrika många gånger med PowerShot S3 (och innan 2007 med en analog kompaktkamera med nästan ingen zoom). Det blir ganska dåliga bilder när det är mörkt eller molnigt, men pris och vikt får inte heller vara på helt orimlig nivå. Jag ska ta en titt på SX60 HS.
 
Jag som är van vid min stora systemkamera med 600 mm "normalobjektiv" tycker att M3 är ett under av lätthet och smidighet. Men allt är ju relativt. :)
 
Jag tror du har orealistiska förhoppningar.

Du vill gå upp från S3. Du vill kunna fotografera i dåligt ljus och kunna fota på safari (som kan kräva allt från vidvinkel till mycket tele). Du vill ha en lätt och liten utrustning och har en snäv budget.

Ekvationen går inte ihop. Faktum är ju att det du vill göra kräver stor, tung utrustning (relativt sett) och som kostar stora pengar!

Du måste helt enkelt bestämma dig för vilka parametrar du kan kompromissa med.

Om du släpper kravet på att kunna fota i dåligt ljus, ja då tror jag det går att hitta en kompakt "långzoom" kamera till priser som är i närheten av din budget och dina krav på en relativt liten och lätt kamera.
 
Jag tror du har orealistiska förhoppningar.

Du vill gå upp från S3. Du vill kunna fotografera i dåligt ljus och kunna fota på safari (som kan kräva allt från vidvinkel till mycket tele). Du vill ha en lätt och liten utrustning och har en snäv budget.

Ekvationen går inte ihop. Faktum är ju att det du vill göra kräver stor, tung utrustning (relativt sett) och som kostar stora pengar!

Du måste helt enkelt bestämma dig för vilka parametrar du kan kompromissa med.

Om du släpper kravet på att kunna fota i dåligt ljus, ja då tror jag det går att hitta en kompakt "långzoom" kamera till priser som är i närheten av din budget och dina krav på en relativt liten och lätt kamera.

Tack. Okej, jag har förstått detta nu. S3 har förresten tillräcklig zoom för safari.
 
ANNONS