Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D problem, "felkod 5"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Ferm

Medlem
Hej!

Har problem med den inbyggda blixten på min EOS 20D.
Blixten åker upp som vanligt när kamerna känner att den behövs, men sen "klickar" det till i kameran och felkod error 5 dyker upp i displayen.
Har tittat i instruktionsboken där det står att kameran inte känner av att blixten är uppfälld...
Har någon mer varit med om det här, måste jag lämna in kameran eller kan jag åtgärda felet själv, kanske genom att återställa kameran eller uppgradera firmware?

Tacksam för svar

Anders

Har haft liknande problem på en 300D. En liten fjäderbelastad platspigg som åker upp när blixten poppar upp hade fastnat, det var bara att peta lite så att den lossnade. Jag tippar på att det är här du har problemet.

jag får den errorkoden om jag trycker upp blixten och samtidigt hindrar den för att fällas upp genom att tex trycka på den, men jag har aldrig använt några automatiska lägen så jag vet inte vad som är felet ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto