melker2001
Aktiv medlem
Vid vilka tillfällen räcker inte 20D till och behovet blir 1D mk II?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
melker2001 skrev:
Vid vilka tillfällen räcker inte 20D till och behovet blir 1D mk II?
Bildkvalitén, ytterst tveksamt, även om 1D Mark II ger något större dynamiskt omfång, upplösningen är likvärdig.melker2001 skrev:
Tack för svaren!
Varför jag frågar om det är värt att uppdatera sig från min 20D till 1D mkII är det erbjudande från Canon 34 900:- inkl 550 Blixt.
Kommer jag att uppleva någon skillnad på
- Bildkvalitén
- Autofokus vid ex sportfoto som fotboll, hockey, mm?
Enligt testerna så ger 1D Mark II betydande lägre brus vid ISO 400 och 800:FredrikArvidsson skrev:
20D ger bättre bildkvalitet (mindre brus) än 1DMK2 på högre ISO-tal. På lägre ISO-tal ger de likvärdigt bildresultat.
FredrikArvidsson skrev:
20D ger bättre bildkvalitet (mindre brus) än 1DMK2 på högre ISO-tal. På lägre ISO-tal ger de likvärdigt bildresultat.
Det är min slutsats oxå.melker2001 skrev:
Om jag har fattat det rätt så är det bara att fortsätta med 20D när det gäller bildkvalitén och autofokus, men skall man fota fler än 5bilder/s helst i regn så skall man byta till 1D mkII är det rätt uppfattat.
// Håkan
Titta gärna på samtliga bilder i det albumet ( http://fphoto.org/Kim10D/20D ), alla är tagna vid ISO 3200.Bent C. skrev:
(jag tycker även att det syns på Kims kepsbild)..
melker2001 skrev:
Om jag har fattat det rätt så är det bara att fortsätta med 20D när det gäller bildkvalitén och autofokus, men skall man fota fler än 5bilder/s helst i regn så skall man byta till 1D mkII är det rätt uppfattat.
// Håkan
Precis, det var länge sen jag jämförde med film, det är inte rättvist längre, som att jämföra herrfotboll med damfotboll ungefärBent C. skrev:
Om man nu ska jämföra med film (vilket kanske inte för varken dig eller mig överhuvudtaget är relevant mer) .
Risken är uppenbar.melker2001 skrev:
Den var vass nu kommer dom analoga huliganerna att jaga dig.
// Håkan