Zeka
Medlem
Hejsan.
Jag har i nuläget en Canon 450D med 2 objektiv (Canon 50mm, 70-300mm). Jag vet inte vad jag bör investera i härnäst, ett bättre objektiv eller en bättre kamera.
Borde jag köpa Canon 24-105mm L objektiv eller en Canon 70D kamera? (om jag köper 70D så kommer kit-objektivet 18-55mm STM också följa med)
Vad är bäst enligt er, objektiv eller kamera?
Svar på din fråga Canon 24-105mm versus Canon 70D
Förstår inte vad en tung och ljussvag 24-105mm skulle tillföra om du inte redan nu vet att du ska byta till fullformat senare. Du tappar också mycket "vinkel".
Jag testar nu en 100D+18-55mm STM som jag fått till ett bra pris samt att jag hivat en 550D, också till ett bra pris. (äntligen en lätt systemkamera, dock utan vikbar skärm)
Mina val var 2:
1. Jag ville ha bra och tyst autofokus i videoläget vilket 100D har, faktiskt bättre än i 700D. Dock har 700D bättre autofokus för stillbild.
2. Jag såg testet på 18-55mm STM på Photozone.de (även nya EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 STM IS) och blev förvånad över den höga optiska kvalitén på denna kitt-zoom, till skillnad från de tidigare, som var helt kassa.
Dock har jag fått problem med kontur-skärpan efter att frekvent ha bytt från UV till pol-filter under några dagar. (tillverkningsfel eller dålig kvalitet/slitage efter måttlig användning?)
För stillbild skulle jag rekommendera 17-55/2,8 som kommit ned i pris (dock lite dyr ändå).
Denna glugg kräver något bättre än en 450D, helst utan lågpassfilter (Moiré-filter) för att utnyttja optiken fullt ut., alltså en 70D. Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF är nästan lika bra i optiskt till under 1/2 priset. Dock lider den av krökt skärpeplan vilket man måste lära sig hantera.
Den duger dock inte för video då autofokusen väsnas.
För video krävs inte denna upplösning men däremot tyst autofokus. Det finns Sigma alternativ som 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM ur den nya Contemporary-serien C. Betydligt bättre än föregångarna men vet ej om den är tyst och har snabb af.
Om du har råd att köpa en 24-105 kan du likaväl byta till en 700D/100D (samma sensor).
Dock duger inte en gammal 18-55.
Kolla också objektiv-tester på: http://www.lenstip.com/lenses_reviews.html