Annons

canon 300D blixten bara ploppar upp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
har ett litet störande problem på min 300D
har orginal objektivet och helt plötsligt när man fotar så ploppar blixten bara upp

det kan vara dagsljus o sol o hur ljust som helst

är tvungen att vrida ratten till ingen blixt för att kunna fota i dagsljus utan blixt

ibland funkar det som det ska

vad kan vara galet någon inställning
eller fel på kameran ??

mvh Ruben

Den gör så enligt handboken, när du kör på gröna rutan eller motivprogrammen (vad nu dessa kan vara bra för....?). Håller du dig till P-A-S-M så får du själv styra vad kameran ska göra.

ALternativt om du är PASM lägerna så kanske du komemr emot knappen som fäller upp blixten, alternativt är knappen defekt och permanent intryckt, vilet i såfall är ettreklamationsärende hos säljaren.

Jag tror att det kan vara så att du har kameran inställd på automatik. Prova att fota i något av de halvautomatiska lägena (Programautomatik Slutarautomatik eller Bländarautomatik) eller kör helt manuellt. Använd alltså inte något av de motivprogram som finns.

Mvh

Johannes

Edit: Som vanligt hinner man aldrig först... =)

Nej det är inte fel på kameran. I programlägena eller autoläget så avgör kameran när den tycker att blixt behövs. Det kan även vara när det är mycket kontrast mellan ljus och skugga, mitt på dagen alltså.

För att slippa detta jobbiga så sätt kameran i P-läget, eller använd något annat läge i den "kreativa zonen". Då måste du själv trycka på den lilla knappen snett nedanför blixten till vänster för att blixten ska aktiveras.

Ruben77 skrev:
tackar för dom snabba svaren

alla är vi nybörjare någon gång.

mvh Ruben

Ja det är vi! och nåt av det bästa man kan göra för sig själv är att se till att man är nybörjare på något med inte alltför långa uppehåll under hela livet :)

yalazy skrev:
Nej det är inte fel på kameran. I programlägena eller autoläget så avgör kameran när den tycker att blixt behövs. Det kan även vara när det är mycket kontrast mellan ljus och skugga, mitt på dagen alltså.

Just det, tänk på att det ofta kan vara BRA med blixt utomhus. Den kan behövas för att lätta upp skuggor man knappt tänker på..

ANNONS
Götaplatsens Foto