Annons

Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

fjalstal

Aktiv medlem
KGS skrev:
Låter som en merit i sammanhanget ;-)
Man får ju hoppas att dom hade gett mig luft, eller nån annan gasblandning, som alla andra dykare verkar ha om dom puttade i mig :)

Fast när det finns en så här duktig undervattensfotograf lokalt så ska jag nog inte ens försöka: http://w1.530.telia.com/~u52303148/Sjoharen2

Vad det gäller landbaserat foto så är jag inte sämre än nån annan här i stan på det jag gör så varför lämna bort jobben då.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Du frågar:

"Vad har den för egenheter vid Tv, Av och M?"

Så får man ett sånt svar:

fjalstal skrev:
Nja, nu var det ju erfarenheter jag var ute efter. Läsa specar kan man dressera en chimpans att göra säkert...
Inget vidare trevligt..
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bengt-Arne skrev:
Jag använder bara det kreativa området på kameran, Tv,Av och M. Jag trivs bäst med att själv välja tid och bländare.
Samma här..fast jag använder aldrig Tv..det blir 95% Av och 5% M..på ett ungefär.

Vilka begränsningar 300D har vid Tv/Av/M framgår här.
 

fjalstal

Aktiv medlem
sagan skrev:
Inget vidare trevligt..
OK, då ska jag formulera om mig så du blir nöjd. Visserligen misstänker jag att du läser inlägg på ditt eget sätt och jag inte borde bry mig men jag gör ett försök ändå.

Vilka egenheter har 300D som inte går att läsa sig till i specen vid lägena Tv, Av och M? Tydligt nog. :D
 

sagan

Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
Visserligen misstänker jag att du läser inlägg på ditt eget sätt
Är det någon som inte läser inläggen på sitt eget sätt? (vilket inte är möjligt)


fjalstal skrev:
Vilka egenheter har 300D som inte går att läsa sig till i specen vid lägena Tv, Av och M? Tydligt nog. :D
Alla egenskaper framgår på sidan jag länkade (se andra länken oxå).
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
sagan skrev:
Samma här..fast jag använder aldrig Tv..det blir 95% Av och 5% M..på ett ungefär.

Vilka begränsningar 300D har vid Tv/Av/M framgår här.
Jag använder också mest Av.

Det är ju i den kretiva delen på kameran som det skiljer 300D och 10D, det är mycket det skiljer till och med. Men det är just det att 300D skiftar från AI focus till AI servo som är störigt. Frågan är hur den bär sig åt med en tele-zoom och IS.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Men det är just det att 300D skiftar från AI focus till AI servo som är störigt.
Jag är inte så hemma på vad det innebär i praktiken. Vad blir resultatet av att den skiftar mellan AI focus och AI servo?

Det vore ju trevligt med ett fast raktecknande (kallar man det så?) objektiv vid fotografering av dokument och kartor. Hålla på med zoomen på kompakten blir aldrig riktigt bra, tycker jag
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Man kan låsa AI focus genom att trycka in skärpedjupsknappen, tycker den är svår att hitta när plåtar. Hade varit bättre om man kunde låst AI focus i menyn.
 

sagan

Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
Det vore ju trevligt med ett fast raktecknande (kallar man det så?) objektiv vid fotografering av dokument och kartor. Hålla på med zoomen på kompakten blir aldrig riktigt bra, tycker jag
Japp, ett objektiv med mycket låg distorsion kallas raktecknande (raka linjer).
Zoomar har normalt sätt ganska stor distorsion.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Jag är inte så hemma på vad det innebär i praktiken. Vad blir resultatet av att den skiftar mellan AI focus och AI servo?

Det vore ju trevligt med ett fast raktecknande (kallar man det så?) objektiv vid fotografering av dokument och kartor. Hålla på med zoomen på kompakten blir aldrig riktigt bra, tycker jag
AI Focus..när du trycker ner avtryckarknappen fokuserar kameran på objektet och låser där. Om nu objektet börjar röra på sig eller du kanske har svårt för att hålla kameran stilla, skiftar kameran om till AI servo vilket innebär att kameran själv försöker hitta skärpan igen fast du håller avtryckaren nertryckt.
Kan tyckas vara en bra finnes, men i praktiken gillar jag inte detta.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Om nu objektet börjar röra på sig eller du kanske har svårt för att hålla kameran stilla, skiftar kameran om till AI servo vilket innebär att kameran själv försöker hitta skärpan igen fast du håller avtryckaren nertryckt.
Kan tyckas vara en bra finnes, men i praktiken gillar jag inte detta.
Det låter inget vidare, speciellt om skärpedjupsknappen sitter illa till. Iofs så låser jag väl af:en rätt ofta ändå nu så det kanske inte är nåt större problem.
 

fjalstal

Aktiv medlem
sagan skrev:
Japp, ett objektiv med mycket låg distorsion kallas raktecknande (raka linjer).
Zoomar har normalt sätt ganska stor distorsion.
En före detta anställd på kommunen här har använt sin Hasselblad SWC (och några andra Hasselbladare) i jobbet och har tagit väldigt bra bilder av bl a arkitektur. Hade nån svag aning om att han kallade det raktecknande. Han anser att alla bör ha en SWC (fast jag tror han har två) verkar det som :)
 

RobinSundin

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Var och en har sin alldeles egna anledning till vad man köper. Det som är 'dyrt' för somliga är 'billigt' för andra. För vissa spelar priset ingen roll alls. För många gör det det, i högsta grad. Somliga köper säkert 10D bara för att den är 'snygg' eller svart.

det är ju så här. att jag kan ha en miljon på banken o jag ska köpa en kamera, men det är ju bara det att jag använder kameran några ggr i månaden men vill ändå ha en digital systemkamera,... då köper jag ju inte en canon 1Ds bara för att jag har pengarna utan jag köper en t.ex. canon eos 300D för att den motsvarar mina förväntningar och för att den räcker åt mina behov...Skulle man jämt köpa det dyraste av allt man ska ha så är ju snart dom miljonerna på banken slut...och för er som tycker att de blir så plastig i silverfärg: beställ en svart 300D ur den begränsade upplagan...Tada! ni har en svart kamera...om det nu hjälper er att ta mycket bättre bilder! // Robin
 
ANNONS