Annons

Canon 30D instabil AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Tibor skrev:
Rolf: Du skriver att du låste fokus på rådjuren och sedan komponerade om. Hur har du "låst" skärpan på rådjuren på bild 2, 3, och 4??
Höll du nere avtryckaren hela tiden och tog bilderna i serie? ELler släppte du upp avtryckaren mellan?


Jag låste skärpan med avtryckaren och komponerade om, tog två bilder utan att släppa upp emellan sedan gjorde jag samma sak igen.

Mitt problem visar sig vid dålig kontrast, det är då skärpan varierar. Det är svårt att i sådana lägen komma ihåg att använda "*". Jag talar om praktisk fotografering. Jag är evinnerligt trött på allt testande.

Jag har inte ändrat mig när det gäller 300mm, skärpan sitter perfekt under gynnsamma förhållanden har jag kommit fram till men i praktiken (under mina förhållanden) får jag andra resultat, som med fasantuppen tex.

För övrigt tror inte jag heller att Canons produkter är så dåliga, jag gillar faktiskt Canon (optiken särskilt) men min 30D och i viss mån 5D håller inte måttet. De flesta proffs har kameror i 1D-serien och jag antar att de är bättre under de omständigheter jag fotgraferar för de har en större af-sensor som säkert är säkrare och känsligare i dåligt ljus.

Detta visste inte jag när jag köpte utrustningen för ingen har skrivit om detta, det är därför jag blir lite kategorisk och drar alla andra kameror över en kam. Det må vara rätt eller fel men jag kan inte heller annars förstå varför båda mina kameror inte klarar dåligt ljusförhållande (om det nu är det felet).
 
L Nilsson skrev:
Hej Rolf
tyvärr har jag samma erfarenhet av 30D flexibla autofokus ,det är en solskenskamera,idag tar jag inte en bild med den om det är mulet........

Hej Lennart!
Tack för ditt inlägg det värmde.
Då är jag inte så illa ute i mitt antagande att 30D och i viss mån 5D inte håller för min typ av fotografering.
Jag kan säga, vilket jag också förklarade för RCC att 70% av alla bilder får jag slänga direkt på grund av oskärpa. Nu har det sjunkigt till kanske 30% för jag är försiktigare (avstår från en del motiv som jag vet den inte klarar, småfåglar tex.).

Måste säga att detta är en skandal, det borde skrivas tidningsartiklar om detta. Det är inte kul att investera i kameror och objektiv för 140.000:- som jag gjort och få detta resultat och en förstörd fotovår.

Jag valde länge mellan 1D- kamera och 30D men det fick bli en 30D för förlängningsfaktorns skull. Då räckte det med 300 (480mm) och konvertrar i stället för en större och tyngre 500mm. Hade någon andas om detta problem hade jag aldrig köpt 30D.

Tack än en gång.
 
Faunan skrev:
Jag låste skärpan med avtryckaren och komponerade om, tog två bilder utan att släppa upp emellan sedan gjorde jag samma sak igen.

Mitt problem visar sig vid dålig kontrast, det är då skärpan varierar. Det är svårt att i sådana lägen komma ihåg att använda "*". Jag talar om praktisk fotografering. Jag är evinnerligt trött på allt testande.

Syftet med "*" är inte att låsa ljusmätningen utan förslaget handlade om att få full kontroll över fokuseringen.

Jag gissar att ditt problem består i att kameran söker nytt fokus till bild nr 2 och 3, och eftersom du har komponerat om så blir det fokusering på nya avstånd.

Om man placerar fokus på "*"-knappen (i custom functions) så vet man säkert att kameran bara söker fokus när "*" är intryckt.

(Helt perfekt i kombination med AF servo, jag kan knappt fatta hur jag klarade mig innan jag hittade *-fokus ;-)

Om jag har fel och kameran inte söker fokus mellan bilderna i en serie så kan ditt problem omöjligt bero på AF-funktionen eftersom den inte ens skulle ha varit aktiv då.
 
hej

the AF sensor is alot bigger than what you may think it is. The center point is 3 times wider, and 3 times higher (in a cross shape) than the box you see through the viewfinder. The AF tries to find a high contrast object within that entire area.

Hittade detta om det vi var inne på tidigare

Men helt klart så måste man testa o hitta ett sätt att hantera de ev begränsingar i den valda kameran, att påstå det är fel på kameran är kanske att ta i om det i specar o dokumentation framgår att den har vissa intervall som gör att man får dessa problem.

Dock kanske man förväntar sig osv, men det finns ju anledning till att det finsn serie 1 hus också.

Se även resonemanget här:
http://focustestchart.com/chart.html

Roine
 
tombom skrev:
Syftet med "*" är inte att låsa ljusmätningen utan förslaget handlade om att få full kontroll över fokuseringen.


Jag förstod det. Jag kan tänka mig använda "*" om jag har AF inställd på AI SERVO. Men jag föredrar att få AI SERVO med hjälp av objektivets knappar eftersom jag nästan alltid fotograferar stillastående motiv.

Om AF är inställd på ONE SHOT aktiveras autofokus när man trycker ner avtrycket till hälften. När man sedan trycker ner helt för att ta en serie bilder stängs AF av, så kameran fokuserar inte om mellan bilderna om det inte är något fel på den. Det är lika säkert som knappen "*". Detta fick jag bekräftat när jag talade med en tekniker på RCC.
 
roinek skrev:
hej

the AF sensor is alot bigger than what you may think it is. The center point is 3 times wider, and 3 times higher (in a cross shape) than the box you see through the viewfinder. The AF tries to find a high contrast object within that entire area.

Hittade detta om det vi var inne på tidigare

Men helt klart så måste man testa o hitta ett sätt att hantera de ev begränsingar i den valda kameran, att påstå det är fel på kameran är kanske att ta i om det i specar o dokumentation framgår att den har vissa intervall som gör att man får dessa problem.


Trots allt är den lilla röda fyrkanten väldigt liten så jag tror inte att det är något större problem om AF känner av en större yta men det är bra att veta.

När jag tidigare hade Nikon med autofokus minns jag att objektivet jojjade fram och tillbaka med skärpan om den inte kunde fokusera rätt. Och varje gång den hittade skärpa så satt den rätt. Så är det inte nu. Tjong så sitter skärpan varje gång men inte alltid rätt. Där ligger problemet.
 
tombom skrev:
Jag gissar att ditt problem består i att kameran söker nytt fokus till bild nr 2 och 3, och eftersom du har komponerat om så blir det fokusering på nya avstånd.

Om man placerar fokus på "*"-knappen (i custom functions) så vet man säkert att kameran bara söker fokus när "*" är intryckt.

(Helt perfekt i kombination med AF servo, jag kan knappt fatta hur jag klarade mig innan jag hittade *-fokus ;-)


Bra. *-fokus med kameran ständigt i AI Servo är kanon i alla lägen både för rörliga och stillastående motiv. Jag känner inte alls igen mig i det här snacket om att 70% av bilderna med 30D blir felfokuserade.

135/2.0 kan jag dock hålla med om är lite sämre när det gäller att hitta fokus.
 
hej
det ligger ju i sakens natur att ju ljusstarkare objektiv, ju kortare dof.

af söks ju i full bländaröppning, så kort dof gör den ju mer benägen att söka om det inte finns en knivskarp kontrast.

Men vad drar vi för slutsatser av hela denna långa debatt?
Jag drar den slutsattsen att det egentligen, rent krasst, är så att det bara är att konstatera att man får finna sig i den valda lösningens tekniska begränsingar, hus i den klassen har en relativt stor af punkt som kräver ett visst kontrastförhållande.

De dyra gluggarna med f=2.8 har kort dof, så en liten miss visar sig rätt tydligt.

Så det blir att öva fram en workaround eller köpa en 1dMk3 där man själv kan fibbla med af inställningarna.

Skadar heller inte att läsa de länkar som vi bidragit med, kunskap gör ju inte omt i relation till att bara tro.

Dock köper jag inte att man skyller enbart på prylarna, jag fotrade ca 600 bilder på radiostyrda skalaflyg, en hel dag, med D30 (3.3mpixlaren) och 100-400L IS, fick i stort sett alla skarpa, de jag inte fick skarpa han undan får långt, körde ej ai fokus.
Och AF på D30 var rudimintär mot vad 30D har.
Samma med D60 som kom året därpå, funkade bra både med modellflygen det året också o mc tävlingar på gälleråsen.

Gällde lära sig.

Men 1D mk2 jag nu kör med är vassare, främst snabbare att fokusera, men har faktiskt inte prova så myckegt, men fixade en serie med 12 bilder, alla skarpa, på JAS då den flög över oss på örebro flygplats. På den ser jag också om fokusen e i riskzonen då jag har ställt en CF att den tar till hjälppunkter om jag har zoomat in, kör annars normalt med bara mittpunkten av alla 45 punkter, så tänds det upp fler vet jag att jag bör vara observant.

Hr dock sett att flera naturfotografer som kör 1D serien bytt fokusskiva till snittbild för att just fokusera manuellt. Själv har jag bytt till rutnät, så den är inte värst bra för MF fokus.

Roine
 
Slowfinger skrev:
Bra. *-fokus med kameran ständigt i AI Servo är kanon i alla lägen både för rörliga och stillastående motiv. Jag känner inte alls igen mig i det här snacket om att 70% av bilderna med 30D blir felfokuserade.

135/2.0 kan jag dock hålla med om är lite sämre när det gäller att hitta fokus.

70% handlar bara om 30D på 300/2,8 i dåligt ljus (det är då jag plåtar). Efter senaste servicen har det gått ner till ca 30%. Dessvärre talar aldrig kameran om för mig att den inte fokuserar så efter vad jag förstått av den här tråden är min 30D ett måndagsex.
 
roinek skrev:
....Dock köper jag inte att man skyller enbart på prylarna, jag fotrade ca 600 bilder på radiostyrda skalaflyg, en hel dag, med D30 (3.3mpixlaren) och 100-400L IS, fick i stort sett alla skarpa, de jag inte fick skarpa han undan får långt, körde ej ai fokus.....Roine

Jag har inga som helst problem med rörliga motiv. Skärpan sitter perfekt. Det har jag sagt tidigare men kanske behöver upprepas. Problemet är uteslutande på stillastående motiv med 300/2,8 i dåligt ljus eller låg kontrast i motivet (denna insikt med låg kontrast har jag kommit fram till under trådens gång).

Zoomarna har jag problem med i vidvinkelläge och det har nu också visat sig bero på låg kontrast.

Påfallande ofta märker jag också att två bilder tagna i snabb följd aldrig är exakt lika. Ofta är den första skarp (om skärpan sitter) den andra lite oskarp oavsett slutartid. När jag gör slutgranskningen av vilka bilder jag skall behålla av de som är exakt lika dana blir resultatet påfallande ofta varannan bild på grund av denna lilla skillnad i skärpa.

Det här är kanske något man får leva med all utrustning kan ju inte fungera till 100%. Men att jag fortfarande får slänga 30% på grund av att fokus ligger fel är oacceptabelt. Jag måste byta hus.
 
hej
mitt inlägg var mer av slutsatts rent allmänt

men vissa gränser finns för vad man kan förvänta sig av saker i en viss prisklass.

men kvar står ju det faktum att vissa av de saker du upplevt inte borde ske om det inte är så att man gör saker man inte är medveten om att man gör eller glömmer.

Det kan ju finnas fler orsaker än de vi tänkt på också.
Men som andra skrivit i de båda trådarna så varje gång det kommer ett nytt hus från nån av lverenatörerna har massor problem med just fokusen, det är nog en svår teknik att få exakt och viss tolerans finns osv, det gäller att veta var de svaga punkterna är och arbeta fram en metod att undvika dessa så mycket det går.

Minns då jag fotade dia, dessutom i norrland, offrade massor av film innan jag fick snö bra utan att brännan filmen i ljusa partier.

kan varmt rekomendera 1d mk2, den är jag klart nöjd med, i mk3 har man helt byggt om autofokusen, tyvärr tagit bort en del fokuspunkter, gillar 45st som snabbval på en knapp, kör den mittre, men flygande fåglar e ju luriga att täcka med en enda punkt, håller då nere en knapp bredvid * o får då 45 som snabbval.

Roine
 
roinek skrev:
....kan varmt rekomendera 1d mk2, den är jag klart nöjd med, i mk3 har man helt byggt om autofokusen, tyvärr tagit bort en del fokuspunkter, gillar 45st som snabbval på en knapp, kör den mittre, men flygande fåglar e ju luriga att täcka med en enda punkt, håller då nere en knapp bredvid * o får då 45 som snabbval.

Roine

Hej Roine.
Det har varit en mycket givande tråd för mig jag har kommit närmare sanningen om vad som spökar och hade bara RCC och andra serviceställen varit lika (eller bara hälften) så engagerade som du och många andra skulle mina problen troligen varit lösta nu.

Jag får väl vända mig till Svenska Canon nu för att få byta de hus som krånglar. Under dessa månader har jag tagit tusental bilder i onödan så det känns som utrustningen blivit begagnad utan att jag ens hunnit böra plåta med den så jag kan inte sälja den.

De projekt jag köpte utrustningen för har jag inte ens börjat med för allt strul skull. Jag har tappat en hel säsong och kreativiteten har gått i botten. Den TS-E 90/2,8 jag köpte för 5D har jag bara tagit ur kartongen och provat ett par gånger på tre månader för jag har inte fått fotograferingsro och helt tappat inspirationen.

Det måste finnas en möjlighet att få nya kamerahus alternativt en 1D m3 i stället. Hade jag satsat på 1D från början hade jag köpt andra objektiv så jag är inte helt nöjd med den lösningen men under denna tråds lopp har jag insett att det måste bli en 1D i stället.
 
roinek skrev:
kan varmt rekomendera 1d mk2, den är jag klart nöjd med, i mk3 har man helt byggt om autofokusen, tyvärr tagit bort en del fokuspunkter, gillar 45st som snabbval på en knapp, kör den mittre, men flygande fåglar e ju luriga att täcka med en enda punkt, håller då nere en knapp bredvid * o får då 45 som snabbval.

Roine
Vill bara påpeka att ALLA 45 punkterna är kvar. Även om du endast kan välja 19 av dessa. De andra punkterna ligger kvar som aktiva "hjälp-punkter". Allt för att förenkla snabbheten och lättheten i hanteringen av systemet. Dessutom är samtliga valbara punkter korsformiga med High-precision läge när ljusstarka gluggar används, inte bara 7st som på 1D mk2n och tidigare.
 
hej
aha, det hadde jag bommat, i den artikeln jag läste fick jag intrycket de minskat ner totalytan på af:en.

Skönt höra!

Roine
 
Hej Rolf!

Hur gick det med byte av hus? Kontaktade du Canon Svenska, hjälpte dom dej?

/john
 
RGB skrev:
Hej Rolf!

Hur gick det med byte av hus? Kontaktade du Canon Svenska, hjälpte dom dej?


Canon erbjöd mig att byta in min 30D mot en 1D mark III om jag betalade mellanskillnaden på nypris. Jag bestämde mig för att i stället behålla kamerorna och lägga mina ambitioner på is när det gäller djurbilderna och satsa mer på bildbyråbilder med 5D som blev bra efter sista justeringen.

Både 5D och 30D är instabila i autofokusen men det märks inte på 5D eftersom jag plåtar på ett annat sätt med den, kortare brännvidder och mindre bländare.
De ambitioner jag hade för 30D och telebilder grusades rejält när det visade sig att 30D inte var att lita på. Får se hur jag gör i framtiden. Antingen lägger jag ner det helt eller så skaffar jag en 1D och längre telen så småningom.
Ett byte till 1D skulle ju innebära att jag också måste byta upp mig till längre telen och den kostnaden blev för mycket.

Hur som helst, jag får en hel del bra bilder med 30D men ambitionsnivån har sjunkit till att jag gläder mig för varje skarp bild i stället för att förvänta mig skarpa bilder varje gång.

Det är trist för jag har tappat glädjen i fotograferingen. Hoppas den resa norrut jag nu skall iväg på ger mig lite inspiration tillbaka.

Svenska Canon gjorde väl vad de kunde, de kan ju inte rå för att kamerorna inte håller bättre kvalité.

Rolf
 
Ngr lösa tankar.
Är det verkligen så instabilt att det var/är ett problem ?

AF är ngt jag är generellt kritisk till och jag inbillar mig att många ställer otroligt höga krav till den tekniken. Kanske inte "krav" men förväntnignarna är ju i alla fall helt otroligt höga.

Hur dålig AF,en än är (ingen är ju direkt dålig om man har nyare hus..) så justerar man ju in sig med MF, eller ? Eller accepterar ni alla att låsa kompositionerna utifrån AFpunkterna i sökaren ?

MVH Niclas
 
Hej

Om du ser bakåt i tråden är många tankar testade o ventilerade.

30D:n han har, verkar göra som den debatt som rasar om AF på 1D mk3 just nu, dvs att av 10 bilder på denna typ av mål är kanske 3 skarpa, resten är luriga.

Roine
 
Jaha. Kanske borde läsa igenom allt då..

På one shot AF också.. alltså även där skärpan fästs och exponeringarna sker under icke aktiv AF ?

Kanske dumt att börja ställa frågor här eftersom ni knappast orkar svara.. förstår det.

Jag lämnar er till detta.

MVH Niclas,
 
ANNONS