Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 30d jämfört med canon 40d
- Trådstartare tandersson
- Start datum
matti
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Hmm, lite fusk tycker jag ändå. Du har använt en av Canons absolut bästa gluggar sett till skärpa.
Ja, ja.....man tager vad man haver ;-)
// Matti
Senast ändrad:
sundis73
Aktiv medlem
Re: hmm
Det är lite så jag resonerar också.
Det är skillnad på att AF inte låser som den ska och att man missar målet.
Tycker att min 30D jagar för att sedan låsa AF lite fel.
Det händer bara när det är skumt ute eller kontrasten är lite lägre.
Kan lika gärna vara en person som står helt still eller någon som rör på sig.
40D ska ju vara mycket bättre i sådana förhållanden och bara det är ju en rejäl vinst.
Tonyeagle skrev:
Vet inte riktigt vad du vill säga med inlägget. Själv anser jag att mina dåligt fokuserade bilder (som jag slänger) nästan alltid beror på kameran. Att fokus hamnar fel ibland är ju en helt annan sak än att AF inte låser där den ska. Detta är inget stort problem på min 40D men var det absolut på 20D där man missade en massa tillfällen och inte fick en enda fokuserad bild ibland. När skärpan satt, däremot, var den mycket vassare och krispigare än på 40D. Man ska tydligen inte få allt i samma hus!
Det är lite så jag resonerar också.
Det är skillnad på att AF inte låser som den ska och att man missar målet.
Tycker att min 30D jagar för att sedan låsa AF lite fel.
Det händer bara när det är skumt ute eller kontrasten är lite lägre.
Kan lika gärna vara en person som står helt still eller någon som rör på sig.
40D ska ju vara mycket bättre i sådana förhållanden och bara det är ju en rejäl vinst.
matti
Aktiv medlem
Bilden på sonen ovan körde jag som alltid på AF-servo och fokus enbart på AF-ON knappen. AF-belysning har jag alltid avaktiverad på huset (men aktiverad på externa blixten), fotot ovan taget med interna blixten, dvs utan AF-hjälpbelysning. Parveln höll som bäst på att leka, jag sade åt honom att "titta upp", fokuserade på ögat i ett halvskumt vardagsrum och brände av ett "snapshot". 40D:n verkar ju ha naglat fokus under dessa förhållanden....snabbt som attan gick det också 
// Matti
// Matti
PMD
Aktiv medlem
Re: hmm
Det låter lite skumt. Är du medveten om man kan inte använda samma parametrar i RAW-konverteringen för RAW-filer från 20D och 40D? 40D har ett annat antialiasfilter som gör bilderna mjukare om man inte kompenserar för det.Tonyeagle skrev:
När skärpan satt, däremot, var den mycket vassare och krispigare [på 20D] än på 40D.
tandersson
Aktiv medlem
jag måste fråga vad ACR är för program.
Är det Adobe camera raw?
Är det Adobe camera raw?