Annons

Canon 30D sabbar mina kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hej.
Jag vet inte om det är en tillfällighet men mina 2 senaste kort har kort efter inköp (faktiskt 1a respektive 2a gången jag använt dessa) innehållet dåliga sektorer vilket medfört att jag med recoverymjukvara varit tvungen att återställa kortet(n).

Är det ett vanligt fel på kameror som gått litegrann? Någon som har samma bekymmer? Båda korten är 8gb 133x Transcend CF.

PS: Detta hände också för länge sedan med ett extremeIII CF.

en kamera kan inte skada ett minneskort, dock har du nog otur, eller så handskas korten fel av dig... Men jag tror otur

Jag har varit med om krashade kort tidigare men sedan jag efter varje tömning av korten formaterat om det med kameran har det aldrig hänt.

Jag har varit med om kort som blivit korrupta, det är faktiskt det allra starkaste argumentet jag hade i mitt val av nuvarande kamera. Jag råkade ut för att combon 30d+trancend sabbade merparten av bilderna ifrån ett jobb där 6 pers sminkades & kläddes för jobbet enkom, ca 10 inblandede pers i plåtningen i extern miljö, inte kul alls.

Nu har jag en kamera som sparar på 2 kort samtidigt det känns tryggt.

Kanske trancend lirar dåligt med 30D?

Tilläggas bör att jag alltid formaterat kortet i kameran efter varje tömning.

Transcend använder man inte. De är opålitligt skräp enligt min erfarnhet. Sandisk ultra II eller Ultra IV eller silion systems är det som går att lita på. Undvik ultra III on du kan. Varför kan jag förklara om du verkligen vill veta, men ultra III korten har en tolkning av PATA som leder till problem i ganska många system och Canon EOS är ett av de systemet - jag tror att canon löst det med senaste fw till 40D och troligen också till 50D och nya 5D mkII. Ultra II korten är dock billiga, skapligt driftsäkra och fungerar med nästan allt. Enda nackdelen är att de långsmma. IV korten är bättre, men tyvärr dyra. Silicon systems är underverk av pålighet och livslängd då det är äkta SLC kort med bra elektronik - tyvärr väligt dyra.

Tack för alla svar.
MEN jag har kört Extreme III-kort väldigt länge (lockades dock av ett jättelågt pris) och de har alla fungerat bra...

Men ExtremeIII ska man alltså också akta sig för med 30D?

Nåja, jag förstår inte varför alla tycker att sandisk är så himla fantastiska. Jag har nyligen returnerat ett SD-kort för att en isolering mellan kontaktblecken släppt. Innan dess har ett Ultra II totalhängt sig och inte gått att formatera varken i kamera eller dator, bara att byta ut. Ett extreme III har gett konstiga fel, där ett bra gäng bilder blivit oläsliga. Lite nervöst... Men jag vet inget som är bättre heller, då jag inte provat något annat. Och det händer väl inte fler digitala missöden än man sumpade filmrullar genom klantighet förr, gissar jag.

Tack för alla svar.
MEN jag har kört Extreme III-kort väldigt länge (lockades dock av ett jättelågt pris) och de har alla fungerat bra...

Men ExtremeIII ska man alltså också akta sig för med 30D?
Vet inte hur du tömmer dina kort?

Det säkraste sättet att tömma/radera korten på, är att formatera dem i kameran.
Att radera korten på andra sätt kan ställa till problem, och kan mycket väl vara problemet i ditt fall (om det nu inte är så att du redan raderar genom formatering i kameran).

Visst är det andra bra kort på marknaden, Kingston hade bra och hyggligt billiga kort och visst finns det problem men Sandisk, men de är störst, skapligt billiga, lättillgängliga och rätt bra - därmed inte sagt att det är guds gåva till mänskligheten.....

Jag har haft sönder ett Ultra II kort, men det var när jag testade att köra det som SSD och det håller det inte för (inte heller gjort för det iofs heller,...)

Ultra III bråkar med en del utrustning tyvärr - riktigt nya saker och riktigt gamla saker är det aldrig (farligt ord dock...) något problem med dem - fungerar dem på din enhet så är det prisvärda kort annars !

Vet inte hur du tömmer dina kort?

Det säkraste sättet att tömma/radera korten på, är att formatera dem i kameran.
Att radera korten på andra sätt kan ställa till problem, och kan mycket väl vara problemet i ditt fall (om det nu inte är så att du redan raderar genom formatering i kameran).

Formaterar alltid i kameran.

Tack så hemskt mycket för alla svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto