Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
canon 350 eller 400?
- Trådstartare Kekkan
- Start datum
AFJ
Aktiv medlem
Om du söker i forumet så bör du kunna hitta en hel del diskussioner om detta, men det var kanske ett tag sedan.
I korthet så är bildkvalitén liknande men 400D har lite bättre autofokus och större skärm. Dessutom är ergonomin lite annorlunda.
Själv tyckte jag 400D var ett rejält lyft jämfört med 350D just för hur menyer och inställningar fungerar.
Om prisskillnaden bara är en tusenlapp skulle jag nog välja 400D men om det är mer än så är det väl mera tveksamt.
Mvh
Anders
I korthet så är bildkvalitén liknande men 400D har lite bättre autofokus och större skärm. Dessutom är ergonomin lite annorlunda.
Själv tyckte jag 400D var ett rejält lyft jämfört med 350D just för hur menyer och inställningar fungerar.
Om prisskillnaden bara är en tusenlapp skulle jag nog välja 400D men om det är mer än så är det väl mera tveksamt.
Mvh
Anders
RG
Avslutat medlemskap
En gummibit vid tummen dom jobbade hårt hos canon.AFJ skrev:
Dessutom är ergonomin lite annorlunda.
Anders
AFJ
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
En gummibit vid tummen dom jobbade hårt hos canon.
Du har uppenbarligen inte använt båda kamerorna eller så är min definition av ergonomi för snäv?
I begerppet ergonomi lägger jag inte bara själva det fysiska greppet utan även saker som displayer, knappar, menyhantering osv och där skiljer det mycket mellan 350D och 400D.
Mvh
Anders
XaZe
Aktiv medlem
Garanterat en nyare 400D då det knappt skiljer några pengar jämtemot vad man får för denna extra lilla summa.
Båda husen är ju igentligen producerade i samma hus, så storleksmässigt är det inte någon vidare skillnad!
På 400D.n så har du istället för en separat skärm för exponeringsinställningar osv, dessa på samma skärm vilket jag tycker blir lättare att överskåda då man inte behöver flytta blicken mellan två skärmar.
Automatisk Sensorrengöring vid påslag/avslag ser jag som ett plus..
10.2mpxl jämfört med 350D.s 6.x (någonting) om jag inte minns fel..
Man får en hel del extra som jag inte nämnt heller..
Jag är totalt helnöjd med min 400D och skulle inte vilja byta ut den mot en annan (sålänge jag inte fick en mark III gratis då
hehe..)
Skämt åsido så är den "kanon".. Enda problemet för en del kan ju vara storleken, så gå in i en affär och håll i den, kläm o känn tills den rasar sönder så du verkligen känner hur den ligger i handen. Folk med stora händer kan ha lite problem att hålla i den vill säga!
Lycka till
Båda husen är ju igentligen producerade i samma hus, så storleksmässigt är det inte någon vidare skillnad!
På 400D.n så har du istället för en separat skärm för exponeringsinställningar osv, dessa på samma skärm vilket jag tycker blir lättare att överskåda då man inte behöver flytta blicken mellan två skärmar.
Automatisk Sensorrengöring vid påslag/avslag ser jag som ett plus..
Man får en hel del extra som jag inte nämnt heller..
Jag är totalt helnöjd med min 400D och skulle inte vilja byta ut den mot en annan (sålänge jag inte fick en mark III gratis då
Skämt åsido så är den "kanon".. Enda problemet för en del kan ju vara storleken, så gå in i en affär och håll i den, kläm o känn tills den rasar sönder så du verkligen känner hur den ligger i handen. Folk med stora händer kan ha lite problem att hålla i den vill säga!
Lycka till
AFJ
Aktiv medlem
XaZe skrev:
8 mpixel tror jag det var. Skillnaden mellan 8 och 10 är i princip försumbar.
Mvh
Anders
RG
Avslutat medlemskap
AFJ skrev:
Du har uppenbarligen inte använt båda kamerorna eller så är min definition av ergonomi för snäv?
I begerppet ergonomi lägger jag inte bara själva det fysiska greppet utan även saker som displayer, knappar, menyhantering osv och där skiljer det mycket mellan 350D och 400D.
Mvh
Anders
Jag klassar inte menyer som ergonomi.
AFJ
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Jag klassar inte menyer som ergonomi.
Du har kanske rätt.
Nåväl, vad jag menar är att handhavandet av en 400D är annorlunda gentemot en 350D och skillnaden är ganska stor och helt klart till 400:ans fördel enligt min mening.
Mvh
Anders
aasaboe
Aktiv medlem
Ergonomi kan vara en hel del.
Titta till exempel på den här sidan som kort visar på hur begreppet ofta används (felaktigt) begränsat till ett visst ting.
Titta till exempel på den här sidan som kort visar på hur begreppet ofta används (felaktigt) begränsat till ett visst ting.
StaffanW
Aktiv medlem
aasaboe skrev:
Ergonomi kan vara en hel del.
Gissar att du menar den Här länken..
Håller nog med annars, att prisskillnaden idag är så pass liten (både ny och begagnad) att en 400D är ett bättre köp än 350D. Dessutom om du någon gång i framtiden säljer den, får du säkert mer för 400D än 350D.
aasaboe
Aktiv medlem
Ja, helt rätt. Det blev tydligen tjallaballakaj i inkopieringen, glömde kolla funktionen. Slarvigt av mig!
XaZe
Aktiv medlem
Anders Jonsson: Ursäktar
Hade för mig den låg på 6.x nånting.. Då vare väl inte sån skillnad precis.. som du säger
..
Alexandra Lindberg: Tycker du gör ett bra val.. dessutom har du ju ett bättre värde på kameran sen om du skulle vilja sälja den. Vem vet om 350D blir en utgående modell som inte säljs längre.. kan bli svårare att få såld då me om ja inte gissar fel
Lycka till..
Alexandra Lindberg: Tycker du gör ett bra val.. dessutom har du ju ett bättre värde på kameran sen om du skulle vilja sälja den. Vem vet om 350D blir en utgående modell som inte säljs längre.. kan bli svårare att få såld då me om ja inte gissar fel
Lycka till..