Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D VS Nikon D70S

Produkter
(logga in för att koppla)

jerja

Medlem
Har tänkt att köpa en systemkamera,
men har svårt att bestämma mig. Funderar mellan nikon D70s och canon 350D.. Vad ska jag välja ? Ska jag köpa bara ett hus och satsa på beg objektiv eller medföljande kit? Vad ska jag då satsa på för objektiv???
 
Du ska klart ha Canon! hoppa kitobjektivet och köp ett sigma 18-50mm 2,8f.. Super, glöm inte att du nästan MÅSTE ha ett batterigrep!
 
Jag tycker så här:

Ska du köpa med kitoptik - välj Nikon. Deras 18-70 är betydligt bättre än Canons 18-55 och kanske till och med bättre än Canons 17-85.

Ska du inte köpa med kitoptik är valet lite svårare. Canonhuset har en bättre sensor vilket ger något bättre bilder och definitivt bättre bilder på höga känsligheter.

Men Nikon D70s är ergonomiskt snudd på fullträff.

Så gå in i en fotoaffär och känn på grejerna och kolla in lite optik. Be att få plåta på ett minneskort och gå hem och jämför bilderna.
 
håller med ovanstående.

du kommer säkerligen inte att bli besviken vilken av kamerorna du än väljer men för hitta "din" kamera är det nog en mycket bra idé att gå och känna på dem. de båda kamerorna har olika för och nackdelar så det är ju ganska jämt skägg mellan dem. Det beror ju lite på vad man prioriterar. men som sagt kläm lite på dem o se vilken du får mest känsla för.

lycka till med valet

/nisse
 
Eller så ska du kanske vänta lite på Canon 370 som ryktet säger kommer att presenteras på Photokina eller kanske redan den 24/8 då Canon har pressvisning.

Du bör också ta en titt på Nikons nya D80. Det är i princip en D200, bara aningen strippad och med plasthus istället för lättmetall.
 
Köp ingen av dom, köp någon av deras efterträdare istället.

Nikon har redan presenterat sin dvs, D80.
Canon släpper info om sin innom ett par veckor.

kent.
 
Vänta på de nya kamerorna och känn på dom.

Håller helt med om att det är läge att vänta lite
innan du köper. Canon eller Nikon är egalt egentligen då bägge fabrikaten har lång tradition
och hög lägstanivå. Var själv Canonfrälst eftersom jag plåtar med en gammal analog Canon som aldrig strulat. Men när vi köpte vår Nikon D70
(frugans kamera), var vi nere och kände på grejorna på fotoaffären och EOS 350D var helt enkelt för liten för mina labbar, plus att ett par knappar där bak var knasigt placerade. Men ha lite is i magen eftersom nya versioner med 10 megapixlars kommer ut nu från bägge fabrikaten.
Det är ganska mycket pengar att lägga ut, då gäller det att grejorna känns rätt för dig.Så
känn själv och tryck och kläm innan du fattar beslut, Själva ska vi titta lite närmare på D80
eftersom en hel del optik redan köpts in till D70:n
 
ANNONS