Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D eller Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Hej fotoexperter och entusiaster! :)

Håller på att leta efter min första systemkamera.
Har mest lutat åt en Canon 400D men har nu börjat snegla lite på Pentax, både på K100D och K10D

Skulle gärna få lite synpukter på dessa kamerors starkheter och svagheter!

/ Martin /

Jag tycker att enda anledningen att välja 400D över K10D skulle vara om du senare vill uppgradera till ett mer avancerat hus och isf behålla dina objektiv. I övrigt tror jag K10D är överlägsen 400D.

Eller begagnatmarknaden för Canon är betydligt större, så om du tänker leta begagnade objektiv så kan Canon oxå vara en fördel.

contender skrev:
Jag tycker att enda anledningen att välja 400D över K10D skulle vara om du senare vill uppgradera till ett mer avancerat hus och isf behålla dina objektiv. I övrigt tror jag K10D är överlägsen 400D.

Eller begagnatmarknaden för Canon är betydligt större, så om du tänker leta begagnade objektiv så kan Canon oxå vara en fördel.

Jag kan bara instämma i ovanstående men tillägga att Pentax håller på att utveckla en K1D. Så viss kommer det finnas proffskameror att uppgradera till framöver.

Men Canon har fyra kameror ovanför 400D, Pentax har i dagsläget ingen över K10D, i framtiden en. Och inte att glömma, Canons objektivsortiment är väldigt komplett, förutom en vettigt prissatt normalzoom typ 17-50/2.8.

där en kamera är 30d, som fortfarande är sämre än K10d och alla andra har större format på sensorn så att nästan ingen av hans 400d-linser funkar med dem ändå.

Pentax har väl dessutom betydligt trevligare priser på sin optik, supervettiga kommande linser närmaste året och mycket roliga fasta linser...

Gå till en fotoaffär och känn på kamerorna och kolla i sökaren så kommer nog valet bli ännu mycket enklare...

ESS skrev:
Gå till en fotoaffär och känn på kamerorna och kolla i sökaren så kommer nog valet bli ännu mycket enklare...

Jo, om man kan hittar nån butik i Lule som vill ha dom lager. Verkar inte va så många glada amatörer här uppe som vill känna på sakerna innan dom slänger ut 10k :(

Skulle nog hålla på min egen D-SLR, Sony A100, som en vass kamera!
Alla andra håller bara på sina kameror, det är bara jag som håller på min egen, ha-ha!
Sony kommer med flera D-SLR längre fram, oxå!

Pentax K10D är riktigt bra, ger mycket för pengarna, men det är inte allt, lite för stor i min smak, klumpig, men Canon 400D är smidig i sitt lilla format, likt Sony A100.

ESS skrev:
där en kamera är 30d, som fortfarande är sämre än K10d och alla andra har större format på sensorn så att nästan ingen av hans 400d-linser funkar med dem ändå.

Pentax har väl dessutom betydligt trevligare priser på sin optik, supervettiga kommande linser närmaste året och mycket roliga fasta linser...

Nja jag hade lätt valt 30D framför K10D. Jag värderar 5bps högre än vädertätat hus med väldigt få vädertätade objektiv.

Och det är väl i princip bara normalzoomen och ev vidvinkel som som måste bytas? Alla fasta objektiv och alla telezoomar kommer ju fungera utmärkt vid uppgradering till FF lr 1.3x

men i valet 400D vs K10D hade jag tagit K10D :)

contender skrev:

Tjohoo! Ännu ett inlägg där man antar saker helt utan någon som helst information om vad nybörjaren har för budget och vilka motiv som skall fotas.

Jag kan på vanligt FS maner även dra till med att misstolka ditt inlägg (fan, det är öppet mål ju!): du vill alltså att han ska behålla sitt ef-s 18-55 när han köper bättre hus eller vad?

Snälla, fråga istället för att börja spekulera, hur många gånger ska jag behöva skriva det? Detta gäller alla som har svarat hittils. Man kan inte hjälpa folk utan kunskap om budget och behov!

marooned skrev:
Tjohoo! Ännu ett inlägg där man antar saker helt utan någon som helst information om vad nybörjaren har för budget och vilka motiv som skall fotas.

Jag kan på vanligt FS maner även dra till med att misstolka ditt inlägg (fan, det är öppet mål ju!): du vill alltså att han ska behålla sitt ef-s 18-55 när han köper bättre hus eller vad?

Snälla, fråga istället för att börja spekulera, hur många gånger ska jag behöva skriva det? Detta gäller alla som har svarat hittils. Man kan inte hjälpa folk utan kunskap om budget och behov!

Vadådå? Har man råd och vill lägga så mycket pengar som en K10D kostar så anser jag den vara överlägsen 400D.
Och om sen sitter på en 400D och funderar på uppgradering så förhoppningsvis inser man att det inte kommer ge så mycket bättre bilder om man slänger på sin 18-55 på en 30D/40D. Antagligen har man köpt ett par nya objektiv innan man funderar på ett nytt hus.

contender skrev:
Antagligen har man köpt ett par nya objektiv innan man funderar på ett nytt hus.

Nu antar du saker igen, hur vet du vad han har för budget? Man måste fråga! Det startas trådar dagligen som spårar ur i diskussioner om småsaker, utan att trådstartaren har en chans att få en syl i vädret. Få av dessa trådar ger verklig hjälp, det blir mest förvirring och småtjaffs.

Jag håller med till 100% om att K10D med pentax fina 16-xx/4 är bästa köp för de pengarna som paketet kostar. Har man inte råd att köpa något mer de närmaste åren, så är paketet ändå komplett utan svagheter i någon del, på samma sätt som D70s kit eller 30D med 17-40/4L.

En fråga ang. brännvidder.

Eftersom jag inte tidigare haft någon systemkamera så vet jag eg. inte vilka brännvidder jag kommer använda/gilla.

Om man skulle göra en jämförelse med Canon IXUS 400, vad skulle man kunna jmf. med för objektiv som ger ungeför samma brännvidder ?

De flesta 3x zoom kompakterna brukar ha en brännvidd på ca. 30-100 motsvarnade 35mm.

Vilka brännvidder du gillar vet du ju bara själv. Vissa gillar tele, vissa vidvinkel. Eller en kombination av båda. Om du nu känner att du behöver komma närmare så kanske du ska satsa på ett bra tele, vill du få med mer, kanske en bra vidvinkelzoom. Jag tror nog att det kan vara bra att börja med en normalzoom, som kit gluggen 18-55. Vill du skippa denna från början och gå på en vassare direkt finns ju Sigmas 17-70 som har fått bra kritik.

Ixus 400 har ett brännviddsomfång som motsvarar 36-108mm på film eller fullsensor.

Det översätts till 22,5-67,5mm på Eos 400d och 30d.

På Pentax k10d motsvarar det 24-72mm (om jag har uppfattat förstorningsgraden på 1,5 rätt)

En nybörjare köper väl inte en Canon 30D, ett avancerad kamerahus i händerna på en novis, fjantigt tips!

När det gäller ett lämpligt kamerahus, bör pris och standard finesser räknas in, 30D gör bara novisen förvirrad, har hur mycket onödigt extra finesser som helst, som novisen inte kommer att använda de första tio åren!

Pentax K100D, Canon 400D, Sony A100 bra start
Pentax K10D överkurs

Jag svarade bara på frågan om brännvidder och inkluderade 30d eftersom den nämnts tidigare i tråden, gissningsvis för att den kostar lika mycket som en K10D.

För övrigt tycker jag att ju mindre automatiserad och finessrik en systemkamera är, desto bättre är den för nybörjaren.

larsborg skrev:
En nybörjare köper väl inte en Canon 30D, ett avancerad kamerahus i händerna på en novis, fjantigt tips!

När det gäller ett lämpligt kamerahus, bör pris och standard finesser räknas in, 30D gör bara novisen förvirrad, har hur mycket onödigt extra finesser som helst, som novisen inte kommer att använda de första tio åren!

Pentax K100D, Canon 400D, Sony A100 bra start
Pentax K10D överkurs

Nu har jag aldrig använt en 30D eller hållit i en K10D men varför skulle inte en nybörjare kunna köpa en sådan? Vad är det för onödiga finnesser som det tar 10 år att hitta? Är inte sanningen den att all systemkameror innehåller vissa finesser som inte alla fotografer använder?

Jag tror inte det är så värst mycket knepigare att ratta en 30D än en 400D, detta förutsatt att man lägger lite tid på att läsa manualer och experimentera.

Novis är ju förhoppningsvis ett övergående stadium!

ANNONS
Götaplatsens Foto