Annons

Canon 40D Firmware 1.05

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängsbacka

Aktiv medlem
Hej !

Jag undrar om någon har erfarenhet av att uppdatera sin 40D till firmware 1.05 ?

Jag försöker göra det nu men windows vista säger att CF-kortet inte stöder xxx.fir filtyper !?

Möjligen finns det någon här som vet hur jag ska komma vidare.

Vänligen /Christer

Jag gjorde det med en dator med XP. Inga problem.

Det finns väl kommandofönster i Vista också, så du kan kopiera firmwarefilen på det sättet? Eller låna en annan dator?
Jag vet inte om det finns några inställningar för sånt här i Vista?

Tack för tipset, en annan dator bör ju funka. Jag provade dos-fönster men kameran har inte fått en enhet tilldelat sig så den känner inte igen den.

Tack för snabbt svar!

Vänligen /Christer

Du måste kopiera filen till CF kortet, kan man göra det via kameran? Undrar det...

Jag har alltid gjort det via en kortläsare, dessutom skall den ligga på toppnivån i kortet inte där bilderna ligger i filstrukturen.

mmm...instruktionerna säger antingen via en kortläsare eller via usb-anslutningen till rotnivå. Men det går inte på vista. Kanske går det via eos-utilty, men den har aldrig fungerat på min dator.

Jag ska försöka med en XP senare.

Tjing

Att uppdatera firmware via Vista är svårt när det gäller andra saker än kameror.
Skrivare är lika svårt via Vista.
Jag sitter i en support för HP när det gäller stora multifunktionsskrivare, typ kopieringsapparater och där är det typ tvärstopp med Vista och firmwareuppgradering.

Sen har jag försökt uppdatera FW på en DVD spelare via Vista och det slutade med att jag fick fixa till den med XP för att kunna spela nått på den överhuvudtaget.

Har provat med olika lägen och via Commandoprompt men nåt är det i Vista som gör det. Man får hoppas att det är fixat till SP1 för Vista,

Ängsbacka skrev:
Hej !

Jag undrar om någon har erfarenhet av att uppdatera sin 40D till firmware 1.05 ?

Jag försöker göra det nu men windows vista säger att CF-kortet inte stöder xxx.fir filtyper !?

Möjligen finns det någon här som vet hur jag ska komma vidare.

Vänligen /Christer
Jag gjorde det för en stund sedan. Lätt som en plätt!
Laddade hem firmwaren, kopierade filen till ett minneskort via en kortläsare. Satte in kortet i kameran och startade den. Kameran upptäckte själv att det fanns firmware på kortet och frågade om uppdatering skulle göras, svarade ja, och någon minut senare var det klart! Hur enkelt som heslt!

This firmware update (Version 1.0.5) incorporates the following improvements and fixes.

1. When playing back images just after recovering from Auto Power Off, the display now shows the last image played back.
2. During remote shooting, images are now displayed on the camera's LCD monitor right after they are taken.
3. Corrects a warning message in Korean that appears when updating the firmware.
4. Corrects errors in the Spanish menu screens.
5. Corrects a phenomenon that prevented printing with some print systems.
6. Corrects a rare phenomenon in which file numbers or image numbers were sometimes skipped.

Jaha, jag tänkte inte heller på något annat än att kopiera firmware till kortet med en kortläsare. Jag har aldrig provat den andra metoden, att skicka ny firmware direkt till kameran från datorn. Tar jag det i två steg känns det som om jag i högre grad ha full koll på att det blir rätt.

Att uppdatera genom att ha firmware på kortet har fungerat utan något problem alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto