Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering av firmware till Sony A7iv

Produkter
(logga in för att koppla)

Steber

Ny medlem
Hej.
Jag har försökt uppdatera min Sony a7iv från 1.01 till 1.05 för att sen gå vidare till 1.11
men när jag laddat ner filen till minneskortet och stoppar in det i kameran verkar det som att kameran inte tar emot uppdateringen fast än jag har satt in det i rätt slot.
Undrar om någon annan har haft problem att uppdatera

Hej
Sonys kameror uppdateras via programvara i datorn och USB-kabeln ansluten.
Du skall alltså inte lägga något på minneskortet.
Läs instruktionerna noggrant igen och följ dem punkt för punkt.

Om du känner dig osäker är det bättre att du går till en fotohandlare och ber om hjälp.
Du behöver heller inte göra de mellanliggande uppdateringarna, du man gå direkt på den senaste.

Var extra noggrann med att se till att du har ett fulladdat batteri i kameran och att din dator inte går ner i sparläge.

/Jon - fd fotohandlare som uppdaterat massor med kameror utan problem.

Hej
Sonys kameror uppdateras via programvara i datorn och USB-kabeln ansluten.
Du skall alltså inte lägga något på minneskortet.
Läs instruktionerna noggrant igen och följ dem punkt för punkt.

Om du känner dig osäker är det bättre att du går till en fotohandlare och ber om hjälp.
Du behöver heller inte göra de mellanliggande uppdateringarna, du man gå direkt på den senaste.

Var extra noggrann med att se till att du har ett fulladdat batteri i kameran och att din dator inte går ner i sparläge.

/Jon - fd fotohandlare som uppdaterat massor med kameror utan problem.

Detta är ju inte korrekt eftersom enstaka (nya) Sony sent omsider fått uppdatering från kort och Sony uttryckligen anger att mjukvaran i det här fallet ska uppdateras stegvis som angivet ovan.

Två saker jag kan tänka mig, givet att filen ligger som den ska i roten, är att batteriet inte är fullt nog eller att det är fel kortplats. På klassiskt Sony-krångelmanér går det "förstås" inte från både utan bara första kortplatsen. Dock anges att det är rätt plats, om de inte har blandats ihop.

Ojojoj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Martin har rätt, jag har fel.

Typiskt att jag råkade få upp A7R4 när jag gick in på Sony och inte A74.

Återigen, stryk mitt förra inlägg.
Bra att du var snabb Martin!

Skyller på att det är mycket just nu.

/Jon - som skäms en del!

Ojojoj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Martin har rätt, jag har fel.

Typiskt att jag råkade få upp A7R4 när jag gick in på Sony och inte A74.

Återigen, stryk mitt förra inlägg.
Bra att du var snabb Martin!

Skyller på att det är mycket just nu.

/Jon - som skäms en del!
😊ingen fara spaceman spiff
Jag var hos Scandinavian Photo idag på eftermiddagen
och dom hjälpte mig. Vet inte varför jag och sonen inte lyckades 🤷🏽‍♂️

ha det bäst/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto