Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON 50/1,8 sönder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Vad gäller när objektiv går sönder?
Mitt objektiv har gått sönder och jag vet inte riktigt vad som gäller! Jag har haft kameran och detta objektiv 2-3 månader och så helt plötsligt lossnar den främsta delen på objektivet! Går detta på garantin? Eller räknas inte objektiv med i garantin?
Kamera med objektiv är köpt på cyberphoto.

Tacksam för alla synpunkter!

//Anneli

Canon borde förbättra konstruktionen på den där gluggen..Den är verkligen dålig alltså...Synd på en annars bra och billig glugg.

Min kitzoom gick sönder första gången jag använde den - fronten hoppade av. Gick till butiken jag köpt linsen i och försökte reklamera men tji fick jag.

Butiken hävdade att de aldrig sett samma fel förut och att jag kunde chansa på att skicka tillbaka objektivet till Canon för reparation - men att det skulle kosta 500:- om det visade sig att canon inte ansåg att det var ett garantiärende. Eftersom jag betalat 600:- för skitlinsen beslutade jag mig att skicka lite "bad carma" till canon och blåsa ett par .308 kulor genom linsen - gav mig mer nöje än att fota med skiten. Nu blir det bara L-objektiv för mig :] Aldrig mera Canons lågprisskit.

BAW

Bengus skrev:
Min kitzoom gick sönder första gången jag använde den - fronten hoppade av. Gick till butiken jag köpt linsen i och försökte reklamera men tji fick jag....

Tittade bland dina bilder....kunde inte låta bli att se att du råkat tappa den där kitgluggen i backen. Kanske inte så konstigt att den delade på sig då...

Bara en lite fundering.

helt klart sant! Inte sa jag att jag inte förstört den själv :)

Tveksam över kvaliten på objektivet att det ska gå sönder för en liten smäll. Jag försökte inte "bedra" affären utan gjorde det enda riktiga och struntade i mitt ärende. Kontentan av mitt inlägg är att jag anser att kit objektivet är av mycket låg kvalitet!

BAW

Tack för svaren!

Jag ska definitivt ringa cyberphoto och höra efter om garantin fungerar.
Jag blev så förvånad för jag trodde det att det skulle hålla längre men det är kanske som du Jesper, skriver att det är dålig kvalitet på just detta objektiv!
//Anneli

ANNONS
Götaplatsens Foto