Annons

Canon 50,1.8 vs 50-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bulldozer89

Medlem
Äger sedan februari en Canon EOS 1000D, med medföljande 18-55. Nu är jag på jakt efter ett ny glugg. Jag funderar mellan canon´s fasta 50 1.8 eller canon 50-200mm. Då jag är studerande så är budgeten liten.
Jag tycker om att ta porträtt, och landskapsbilder. En fast 50 glugg rekommenderar flera kompisar. Men 50-200 ger mig räckvidden 85-105mm.
Vad är fördelarna mellan dessa objektiv.

Vad saknar du med 18-55 gluggen?

Ser man på dina favoriter från andra fotografer så verkar det snarast vara på vidvinkelsidan du skulle komplettera? För landskap ger en bra vidvinkel nya trevliga möjligheter.

Canon EOS 1000D, med medföljande 18-55. Nu är jag på jakt efter ett ny glugg. Jag funderar mellan canon´s fasta 50 1.8 eller canon 50-200mm. Då jag är studerande så är budgeten liten.
Jag tycker om att ta porträtt, och landskapsbilder. En fast 50 glugg rekommenderar flera kompisar. Men 50-200 ger mig räckvidden 85-105mm.
Vad är fördelarna mellan dessa objektiv.[/QUOTE]

Ser man på dina favoriter från andra fotografer så verkar det snarast vara på vidvinkelsidan du skulle komplettera?

Att jag inte tänkt på det förut! Jag var tvungen att titta på mina egna utvalda favvobilder, och inser snabbt att jag nog är en kort telejunkie... En 50:a på en cropkamera; sån tur att jag har en sådan!

Detta är en tanke värd att spridas! När någon frågar efter vilket objektiv man bör köpa, be vederbörande titta på sina favvobilder och välja därefter! Har denne inte valt några, är det man bör börja med! Heder åt dig, Morrison!

Per.

Mitt största intresse är landskap, och jag har inga problem med att ta bilder med 18-55 IS. Men jag vill även kunna ta porträttbilder, och då behöver jag en fast eller telezoom. Så funderar jag.

Tacka också alla andra här på FS

det är många som frågar om nya gluggar utan att riktigt veta vad man vill åstadkomma. Så därför var det naturligt att kolla på dina favoriter för att få ett hum om vad du gillar. Jag har också läst en hel del om landskapsfoto här på FS och då ser man att vidvinklar är mycket användbara. Jag har själv en Tokina 11-16 f 2,8 som är kul att jobba med. Den är rätt ny så jag har ingen större erfarenhet ännu av just den gluggen. Den verkar dock rätt ok i alla avseenden. Använder den på en Canon 40D.
Att jag inte tänkt på det förut! Jag var tvungen att titta på mina egna utvalda favvobilder, och inser snabbt att jag nog är en kort telejunkie... En 50:a på en cropkamera; sån tur att jag har en sådan!

Detta är en tanke värd att spridas! När någon frågar efter vilket objektiv man bör köpa, be vederbörande titta på sina favvobilder och välja därefter! Har denne inte valt några, är det man bör börja med! Heder åt dig, Morrison!

Per.

jag var lite otydlig i min fråga. Jag söker ett objektiv som passar för porträttfoto. Jag skrev inte det i mitt första inlägg. Därför undrar jag om skillnaden mellan ef 50 1.8 och 50-200mm.

Båda går att använda till porträtt foto. 70mm f/2.8 macro är det objektiveet jag tycker passar bäst till det. På en ff anser jag att EF 135 f/2.0 är underbar.

70-200 f/4 och 50 f/1.4 fungerar båda bra till porträtt, nackdelen med dessa gentemot macrot är att telezoomen har lite för liten största bländare - det fungerar, men är inte optimalt. 50 mm f/1.4 har neckdelen av att inte vara lite mjuk rejältt öppen vilket tar bort en del av finessen med den stora bländaren i just detta sammanhang.

ANNONS