Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D & "Bildstilar"

Produkter
(logga in för att koppla)

JonAnder

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på när man använder de olika "bildstilarna" i kameran om dessa har någon påverkan i tex Capure Ones raw-hanteringsprogram? Om man tex. har ställt upp skärpan i kameran tar tex. Capture One hänsyn till det?

Fotograferar du i råformat är det väl bara Canon DPP som tar någon som helst hänsyn till dessa inställningar, och helt enkelt ställer in sig självt likadant. Inställningarna påverkar inte råfilen, utan endast parametrarna DPP använder, och med Capture One eller andra råkonverterare har de ingen betydelse alls (om jag inte missförstått något).

Om man plåtar i RAW kan man välja bildstil i DPP i efterhand. Väldigt praktiskt. Denna möjlighet försvinner om man använder Photoshop, Aperture eller annat program för RAW-konvertering.
Jag tycker att svartvitkonverteringen via bildstil i DPP är suveränt bra. Där har man även tillgång till ett antal balla filter. Slut alltså med blanda kanaler och Lab-läge i Photoshop.
För övrigt var Apterture en minnesslukande besvikelse.

Vilken bildstil använder ni när ni fotar och vet att det ska bli efterbehandlat i PS? Standard eller?

Spelar kanske mindre roll om man kör raw och DPP, men om man nu använder jpg ibland.

paco skrev:
Vilken bildstil använder ni när ni fotar och vet att det ska bli efterbehandlat i PS? Standard eller?

Spelar kanske mindre roll om man kör raw och DPP, men om man nu använder jpg ibland.

Jag brukar köra RAW+liten jpeg och använder mig vanligen av Standard med nedställd skärpa (till 2) och minskad mättnad (-1). Jag har kameran för det mesta inställd på AdobeRGB.

Jag har valt att köra såhär då det funkar bra för mig. Jag får direkt ett antal snabbvisade JPEGar som visar på om skärpan sitter där den ska och om bilden är värd att jobba vidare med via ett RAW konverteringsprogram. Ibland använder jag JPEGen direkt också, för t.ex. publicering på fotosidan.
MVH /Micke

Neutral 2. -4 .-1. 0
sänkt kontrasten till minus 4 annars beckar skuggorna igen = ger alldeles för hård tonkurva med hög kontrast

Men jag kommer aldrig i närheten av d2x jpg bilder ut från kameran.

RAW - här är kameran grym med sin fina brusbild och höga iso tal

Mikael

Ok. Första bilderna tog jag med standard, men sen satt jag ändå och vred ner skärpningen i DPP. Idag testade jag bara neutral och det verkar vara den jag föredrar.

Nu ska jag bara försöka hitta den optimala metoden för att förminska bilder till min blogg med bra skärpa. Bilderna på bloggen är ca 0,4 megapixel.

Tonkurvorna ställer till det med jpg bilder. Vet inte hur mycket ni har jämfört en rawfil och jpg.
Största problemet tycker jag är den hårda kontrasten i jpg bilderna, beckar igen skuggor, rödaktigt bildresultat .
Börjar man ändra en färg i kamerans inställningar genom färgförskutning såsom rött blir inte gult rätt återgivet osv. Här kan Canon bli bättre om man jämför med Nikon

Jag har kommit hyggligt långt att få bilden så bra/rätt som möjligt ut från kameran och jpg- men det är raw som skall fotograferas med denna kamera. Brusbilden. färgåtergivningen blir sååååååååå förbenat mycket bättre.
1.2.3 visar skillnader i skuggor, enskild färg och är jpg. Gult mot grönt-rött mot magenta , skuggorna hårda fast kontrast nerställd till minus 4.

Kanske inte ses så tydligt här pga av webbkomprimeringen
raw till vänster jpg till höger
Mikael

Bilagor

• färger.jpg
    färger.jpg
    46.5 KB · Visningar: 338
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto