Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen: Årtiondets viktigaste uppdatering av DXO Photolab 9

Produkter
(logga in för att koppla)
Backar om att ingen skillnad framgår mellan Viltrox/Fujifilm och Nikon. Testade samma motiv, samma bländare och samma inställningar i Capture One (Nikons 35:a).
Bilden från Fujifilm/Viltrox är tydligt mer mättad, och med mer tilltalande , levande färger. Enligt mig...

Filmpack, ser att priset är €140, känns lite tungt.
Jag kör parallellt min Nikon och Fujifilm X-T5, tycker inte jag upplever någon direkt skillnad vad gäller färgerna dem emellan. Sony har jag aldrig använt.
Har ett Viltrox 27mm /f1.2 till Fujin, men har aldrig reflekterat över skillnad i färgåtergivning... men visst kan den finnas.
Kalibrerar min skärm regelbundet (varje månad).
Vet inte om jag tröskar vidare med DXO, kanske framåt?

Om man menar allvar med DXO så behöver man Filmpack av flera skäl. Just av dessa skäl tycker en del om Filmpack då den bjuder på en massa presets inte minst för svart/vitt. Dessutom finns en av systemets viktigaste funktioner: Fine Contrast bara tillgänglig med Filmpack installerat. På senare år har vi fått Luminosity- och Hue Mask också just via Filmpack.

Plåtar man arkitektur så behöver man även ViewPoint eftersom de mest avancerade verktygen för perspektivkontroll och restituering kommer via den pluginen. Båda integrerar sömlöst med Photolab och adderar bara till en del val i menyerna.

Jag har själv Viltrox PRO 27mm/1.2 (APS-C), PRO 85mm/1.4 och det lilla AIR 40mm/2,5 då jag vill ha 40mm både för FF och APS-C för det är det jag alltid använt även analogt. Jag måste säga att Viltrox imponerat stort på mig och just 27mm-objektivet är nu alltid på min lilla kamera för det är ju bara helt otroligt. Jag tror det är det bästa normalobjektiv jag någonsin haft och då har jag ju även Sony/Zeiss 55mm/1,8 som är verkligt bra det med.

Funderar starkt på att även köpa det lilla lätta AIR-serieobjektivet 14mm/4 också (för FF) för det kan jag ha till båda kamerorna. Fortsätter Viltrox så här kommer de kanibalisera Sony svårt för dessa verkligt bra objektiv är ju inte ens deras allra vassaste for det är ju de i LAB-serien och med de siktar de på att ta över mycket av Sonys GM hig-end marknad också och jag har svårt att se att de inte kommer lyckas med detta. Även PRO 85:an är ett starkt alternativ till Sonys 85mm GM och ett härligt objektiv det med. Ser nästan ut som om jag helt kommer gå över till Viltrox utom när det gäller längre zoomar. Det såg i alla fall inte jag komma bara för ett halvår sedan.

Viltrox-objektiven är klart åt det varma hållet och vi som gillat Minoltas/Sonys färger sedan AF generation 1 obektiven känner oss nog helt hemma, där de flesta av oss.

Senast ändrad:
Här kommer exempel som väl säger en del.

I fredags kom en uppdatering, dess för innan kladdade detaljer ihop, som bladen på träd. Där har en förbättring skett. Men helheten är... trist.

Hade du verkligen efterbehandlat DXO-bilden på flickan eller visades den bara med default preset? För mig såg den obehandlad ut.

Gjorde några små justeringar. På samma sätt som jag generellt hanterar CO, bara enkla åtgärder: Lyfter lite skuggor, korrigerar (ibland) exponering, och några snäpp klarhet. Ibland lite mer omfattande korrigeringar, speciellt för bilder tagna i mörker - jag vill få fram vad jag såg. Bara så.

ANNONS
Götaplatsens Foto