Annons

Canon 5D eller 50D?? Kan inte bestämma mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har testat en 5D för ett bröllop i USA i våras.
det blev verkligen underbara bilder.
blir bara så tveksam när man läser runt och folk
säger att den e gammalmodig, långsam osv osv.
känns "omodernt"!
egentligen borde man ju bara gå efter resultat.
ser ju på dina bilder också julle att det blir helt
fantastiska bilder.

aah svårt dethär :)

jag har en 5D MKII som inte är jätte mycket snabbare än den tidigare 5an. när man fotar bröllop så tycker jag det räcker. Tycker blixtens uppladdningstid är ett större problem.
 
Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med en 5D. Visst, den är långsam och AF:n inte så fantastisk MEN bildkvalitén den spottar ur sig är fantastiskt bra skulle jag vilja påstå. Jag har alltid min kamera inställd på RAW så hur jpeg ser ut direkt från kameran kan jag inte uttala mig om. En begagnad 5d med en 50mm 1.8 ger fantastisk bildkvalité för pengarna. Ett annars intressant objektiv till en 5D är Canon 85mm 1.8, kanske värt för dig att kolla upp.

För de ändamålen du beskriver kommer den passa bra, det är jag övertygad om.

Mvh Martin
 
Tror 50D är ca 40gr lättare än 40D. Något sånt. Lättare är den iaf.

Hursomhelst så har jag nu kollat upp det hela, och 5d väger 810g (exkl batteri) och 50d väger 730g. Skulle trots allt gissa på att de flesta inte kommer känna den skillnaden när man dessutom hakar på ett objektiv... Särskilt inte om man som jag oftast kör ganska stora och tunga objektiv.

(40d väger 740g, så skillnaden mellan 50 och 40 är försumbar)

:)
 
Först nu kan jag börja fotografera.

Hej,
Jag har haft 1,6x crop-kameror, 1,3x crop-kameror och en 5D. När jag köpte 5D:n för ett halvår sedan så kändes det som om jag kunde börja fotografera på "riktigt"... helt fantastisk kamera.

Gammalmodig, nä. Den blir ju inte sämre bara för att det finns nyare kameror. Håller med om displayen och AF men den presterar grymma bilder.
 
Fullformatssensorn är grym och bilderna blir fantastiska.

Att sedan folk skriver att den är gammalmodig, ok, so what?

Behöver man den senaste tekniken för att kunna ta bra bilder?
Nej.

Har man den rätta känslan blir det många gånger bättre utan,
och som jag tolkar dina bilder så är 5D helt rätt kamera för dig.

MVH Julle.
 
Nu äger jag en 50D och är supernöjd med allt vad den presterar. Hade en 400D innan.
Hade det varit så att jag hade haft objektiv som passat en fullformatere hade jag nog satsat stenhårt på en "gammal" 5D. Jag rekommenderar fortfarande folk som undrar om de ska köpa en 400/450D att kolla efter en "gamal" 20D istället med bra optik.

Nu äger jag bara objektiv som passar 1.6 crops kameror så därför föll mitt val enkelt på 50D.


Om 5D inte är utnött så köp den!
Kolla hur många bilder den tagit så att slutaren inte är helt slutkörd.
Avtryckaren kan även den bli nedtryckt så den istortsett inte kan användas.
Fördelen med 50D vid bröllop (fotar själv sånt) är hastigheten.

ISO känsligheten är av ingen betydelse då 99 % av gångerna så får man fotografera med blixt i kyrkan.

/Stefan
 
På vilket sätt är hastigheten en fördel vid bröllop?
Är det serietagning vi pratar om? eller att kameran är snabbare på att skriva till kortet m.m.

Tänker både på serietagning och autofokus. Att den är snabbare att skriva till kortet är nog ganska underförstått och helt oväsentligt i frågan eftersom de inte skriver lika stora filer.

Serietagning för 6 bilder/s tycker jag är bra vid tex ringpåtagning och riskastning. Ringpåtagningen kan ske snabbt och när jag bara hade 3 bilder/s kunde jag ibland missa den perfekta ringbytet och fick nöja med mig bra bilder! ;)

Vid riskastning är minspelet ovärderligt och kan snabbt skifta.
Även vid fotografering av barn är detta helt suveränt.

Hand i hand med serietagning kommer autofokus. Inte bara hänger den med springande barn utan den hittar snabbt rätt i dunkla miljöer.

Nu är jag bara en amatörfotograf och plåtar inte så många bröllop per år. Antar att yrkesmänniskorna tar betydligt färre bilder än mig och har erfarenhet att fota det allra nödvändigaste. Men för mig tar jag hellre 20 bilder än 10 bilder och upptäcker att häften är ur fokus pga att kameran inte kunde hänga med och att av de andra 5 bilderna visade de sig inte ha JUST DEN BILDEN jag var ute efter utan bara helt enkelt en BRA bild.

Kan visserligen inte jämföra hastigheten i 5D då jag inte ens hållit i en, men en 400D hängde inte med iaf.

/Stefan
 
.
Fördelen med 50D vid bröllop (fotar själv sånt) är hastigheten.

ISO känsligheten är av ingen betydelse då 99 % av gångerna så får man fotografera med blixt i kyrkan.

/Stefan

Visst är det bra att ha hög seriebildshastighet, men jag ahr aldrig känt att 5d:ns hastighet skulle vara en begränsing i bröllopsfotot. Har ju en 40d också som referens.
VAd gäller ISO så är det i mitt tycke precis tvärtom! Finns få gånger det är så viktigt som vid bröllop, just av den anledningen att man inte VILL använda blixt. Även om man får så stör man ju alldeles för mycket med en blixt. Ofta får man ju som fotograf smyga in i annorlunda vinklar, och att då flsaha en blixt är för mig otänkbart. Dessutom så tycker jag att blixtbilder inte alls ger samma känsla. Så för mig är blixt ett big no-no i kyrkan. Dessutom är det faktiskt inte alla präster som vill ha det heller. Blixt är något jag bara tar till i extrema fall när inget annat hjälper. Denna åsikt delar jag nog med de flesta som fotar bröllop proffesionellt skulle jag tro.
 
5D. Ingen snack om saken!

FF är en helt annan känsla. Underbart skärpedjup som du inte riktigt kan få med crop-kamera.

5D är trots sin ålder en mycket-mycket bra kamera. Lite slö serietagning visst, men inte för bröllop. Jag kör bl.a. bröllop och har aldrig missat en ruta pga slö serietagning.

Upplösningen räcker gott och väl. Har gjort 70*100 förstoringar av bilder tagna med ISO 1600 och bruset är knapp märkbart.

Ska avsluta med att säga att 50D är en mycket bra kamera den oxå, men bildkänslan är en helt annan med ff.
 
Bilder tagna med 5D uppnår ett alldeles särskilt skönhetsvärde. Fantastisk dynamik och färgåtergivning. Levande, detaljrikt och skarpt. Skärpedjupet blir underbart kort med en ljusstark optik. Det är förmodligen ingen slump att så många fotografer med "vackert" som ledstjärna valt just 5D. I mina ögon konkurrerar i stort ingen digital kamera när det gäller bildernas kvalitet.
40D/50D är säkert inga dåliga kameror men de tillhör skiktet "kameror för avancerade amatörer" medan 5D är en proffskamera (inte för sport kanske). För kreativ, konstnärlig och estetiskt foto skulle jag tveklöst välja 5D. Gå inte på myten om att nytt alltid är bättre. Titta istället på bilder tagna med de olika modellerna antingen på Fotosidan/recensioner eller http://www.pbase.com/cameras/canon. Spana efter "vackert"...
 
fått napp på en till!
är 7500 exponeringar mycket?

Allt är relativt men slutaren är testade för 150 000 exponeringar. Så 7500 är knappt inkörd. Har du tur håller den 250 000 exponeringar, har du otur 25 000 exponeringar.

Tycker inte man ska stirra sig blind på antalet exp. Det är viktigare hur kameran är använd samt hur skötsam ägaren varit.
 
Fullformat är alltid fullformat! Sökaren är så mycket bättre och äntligen blir mina objektiv vad de är tänkta till att vara. 17 mm blev helt plötsligt just 17 mm... Brännviddsförlängningen är enbart bra när man behöver komma åt så mycket tele som möjligt. Kör 5DmkII och då kan jag beskära bilden till motsvarande 1,6x och ändå få ca 10 MP kvar! "Gamla 5D" ger fantastisk bildkvalité till bra pris. Köp!
 
Svår fråga, har själv en 40D som jag funderar på att byta upp mig till en 5D.

Varför?

• Större sökare.
• Passar mina objektiv bättre (enligt mitt tycke).
• Bättre iso-egenskaper enligt många.

Min Kameraväska:
• Canon 40D
• Canon 17-40mm L F4
• Canon 24mm F1.4 L USM
• Canon 50mm F1,8
• Canon 85mm F1,8 (+ närbildslins)
• Canon 70-200mm L F4 IS

Fördelar för min del att ha en 5D exempelvis:
Att kunna utnyttja 24 mm som vidvinkel och slippa ta med mig mitt 17-40 på min kommande cykelresa.

Mvh Daniel
 
ANNONS