Om du bara ser till bildkvalitén så tappar man inte mycket på att välja mkII. Knappt något. Den tar fortfarande lika fantastiska bilder som när den introducerades. Man måste medvetet tänja på marginalerna för att se någon skillnad mellan mkII och mkIII.
Håller med om att 6D får ses som den egentliga efterföljaren till 5D mkII med lite vassare bildkvalité och med lite smarta funktioner som wifi och gps. Men dyrare.
Jag kan nog inte tänka mig någon mer prisvärd kamera än en välskött 5D mkII.
Det sistnämnda har du helt rätt i.
En 5DMKII är fortfarande en bra kamera. Det är väl därför jag har min kvar.
Fast i rent praktiskt fotograferande är 5DMKIII betydligt bättre.
Den sätter fokus betydligt mer exakt även med en 85/1,2. Här missar 5DMKII ofta. Eftersom en mattskiva på en modern kamera motsvara 4-5,6 i skärpedjup så syns den missen inte vid fotograferandet. 5DMKII varierar mer var den sätter fokus. Ena gången korrekt, nästa gång lite framför nästa lite bakom.
Att 5DMKIII är bättre beror på att Canon ökat avståndet mellan AF punkterna och förfinat AF processorn.
Canon 5DMKII kan ibland exponera lite ologiskt. Jag ser det speciellt nät jag tar en liknande bild med både 5DMKII och 5DMKIII. Då sitter exponeringen får 5DMKIII mycket bättre och blåser inte högdagrarna. 5DMKII är mer neurotisk och ger ibland exponeringar som är besynnerliga.
Detta kan man avhjälpa genom att vara noga med att alltid kolla histogrammet. Tyvärr svårt se ibland i sol och under stress.
Vad gäller filkvalitet får man nog gå tillbaka till 5D för att förstå.
Gamla 5D hade en raw-fil som var magisk mellan 100 och 800 ISO. Kom man som jag från en 20D var känslan bara wow.
Den känslan hade jag inte med 5DMKII. Raw-filen var mycket mer spretig och orolig.Den saknade wow. Började man lätta skuggor kraftigt och kompensera färgkanaler så fick man negativa effekter.
Canon 5DMKIII känns som att komma tillbaka till en kraftigt förbättrad 5D Classic. Filerna är igen harmoniska och tål kraftig bildredigering.
Canon 5DMKIII är nog en av de bästa kameror som finns på marknaden idag. Väldigt allround.
En väl exponerad 5DMKII bild och en från 5DMKIII går de inte att skilja från varandra i en utskrift upp till A3+ som är det största jag klarar.
Om bilden inte är perfekt och jag måste lätta skuggor och dra hårdare i reglagen så klarar 5DMKIII mycket mer. Det syns också i utskrifterna. Jag använder båda parallellt gång på gång så jag tror jag har ganska bra koll.
Min nya favorit är X-PRO1 och den klarar 5DMKII kvalitet med sin APS-C sensor och lite till.
6D är en ändå senare konstruktion och sensorn är vara lite bättre än den som finns i 5DMKIII.
Här har jag ingen erfarenhet så det får stå för andra.
Så Anjou. En 5DMKII är inte lika med en 5DMKIII. Det är som att jämföra en standard trött V70 med en BMW 330D.
Båda kan ta dig mellan Göteborg och Stockholm på ett bekvämt sätt.
Fast känslan hur de gör det kommer vara väldigt olika..