Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mk1 minneskort problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Winrar

Aktiv medlem
Köpte mig en begagnad som är i gott och välvårdat skick...troligen inte gått så många exponeringar.

Fick med 2st 2gb kort som funkar...men även ett 16gb kort som bara visar ca 8gb...
när jag stoppar in det i datorn så tar datorn ej emot kortet. bara 2gb kortet....
har testat med ett 4gb kort av äldre modell...kameran tar emot det och visar rätt storlek. Men när jag tar ut 4gb kortet och sen sätter det i kortläsaren så blir det exakt likadant som med 16gb kortet...den vill inte känna av minneskortet...

Tål inte kameran stora minneskort? Eller är det något fel på min 5D?

När jag kopplar in kameran med usb då så kan man få upp alla kort utan problem, men det tar lång lång tid att föra över. 800mb tog ca 20 minuter. Min kortläsare är usb 3.0 sandisk...så inget "smäck"

Aldrig varit med om något sånt här konstigt förut...Känns som om jag sätter in andra minneskort så kommer kameran äta upp dom och förstöra dom.

Har hört om spegeln...men det kanske man kan laga själv..

Har uppdaterat nu till 1.1.1 16gb kortet blir rätt storlek nu. MEN, 4gb kortet jag hade från förr som jag vet fungerade...funkar inte i kortläsaren efter man ha formaterat den i 5D....verkar vara något skumt?

5d med usb går ju att använda. Känns inte så säkert, fel kan ju uppstå med korrupta filer. Om det beter sig så här lustigt...

Har du nån aning om vilken serie som hade fel med spegeln?

Har hört om spegeln...men det kanske man kan laga själv..

Har uppdaterat nu till 1.1.1 16gb kortet blir rätt storlek nu. MEN, 4gb kortet jag hade från förr som jag vet fungerade...funkar inte i kortläsaren efter man ha formaterat den i 5D....verkar vara något skumt?

5d med usb går ju att använda. Känns inte så säkert, fel kan ju uppstå med korrupta filer. Om det beter sig så här lustigt...

Har du nån aning om vilken serie som hade fel med spegeln?
Kanske dags för ny kortläsare?
Vilken serie det rör sig om har jag inte kommit underfund med.

4gb korten jag testat har funkar förut i kortläsaren. Haft dom både i en 50D och 5D mk2. Aldrig varit problem. Men nu som sagt. Bara jag formaterat korten i 5D mk1 så vill inte datorn läsa av dom. Förutom i kameran med USB.

Bara det funkar så, får jag väl vara nöjd. Men det känna osäkert

Någon som vet hur gammal kameran är om man kollar på serienr? Har googlat. Men hittar inget vettigt. Bara 5D mk2 :/

ANNONS
Götaplatsens Foto