Annons

Canon 5d mk2: Porträtt i svagt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

krisallb

Medlem
Hej!

Jag har köpt en gammal Canon 5d mk2 för ett par månader sen. Jag har inte råd med delar av dagens teknik.

Jag köpte det för att fotografera mina barn medans dom är små, fotografera landskapsbilder samt fotografera bonsaiutställningar.

För bonsaiutställningar (som har relativt svagt ljus, inomhus) köpte jag ett 35mm 1.4L mk1, för jag tänkte att det kan vara bra att ha när ljuset inte är så bra. Med 35 mm och fullformat kan jag backa 1.5 till 2 meter och få med allt jag vill på skärmen. Jag kan inte backa längre än så, för där är nästa rad av träd.

Skärpedjupet är dock superkort, och jag får inte skärpa på mycket alls, någon gren kanske. Resultatet är till stor del oanvändbara bilder.

Jag kan inte öka ISO så mycket, då blir det brus. Alltså kan jag inte blända ner så mycket.

Gör jag något fel? Finns nåt annat objektiv som kan fungera bättre för just mitt användande? Alltså få skärpa på hela bilden, inte bara vissa delar, vid dåligt ljus.

Bifogar bild från mobilen, som blev som jag ville, för att visa hur mycket jag vill få med. Det är ju ett alternativ alltså, att fotografera med min smartphone.

Jag har också en 16-35mm f4. Finns det något användningsområde jag listade över där 35mm 1.4 är bättre som jag missat (som inte också överlappar med 50mm 1.8)?
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Det låter som om du behöver mer ljus.

f1.4 så räcker ljuset, men det ger kort skärpedjup. Med en blixt kan du fotografer med f8 och får tillräckligt med ljus från blixten.

Så får du experimentera i hur du skall vinkla/difusa blixten så att du inte får elaka skuggor.
 

krisallb

Medlem
Det låter som om du behöver mer ljus.

f1.4 så räcker ljuset, men det ger kort skärpedjup. Med en blixt kan du fotografer med f8 och får tillräckligt med ljus från blixten.

Så får du experimentera i hur du skall vinkla/difusa blixten så att du inte får elaka skuggor.
Blixt är inte tillåtet tyvärr
 

krisallb

Medlem
Det är ett folkvimmel man ska stå med stativ i isåfall. Stor risk för att folk snubblar över stativet eller sura miner. Men det får man kanske stå ut med. Jag tror helt enkelt svaret är att använda mobilkameran, eller en kamera som klarar av hög iso. Kameran gör ändå bilder jag blir nöjd med.

Tack
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett enbens-stativ ger en del stöd. Finns också trebens-stativ som man kan ställa upp med fötterna nära varandra så att det inte tar så mycket plats.
Ett stativ med fötterna nära varande ger stabilitet för kameran så du kan ta bilder med lång slutartid, men du bara vara med och fånga det hela (typ ha kameraremmen runt nacken) om någon stöter till det.

Eller ett sådant här
National Geographic, Photo 3-in-1 - NGPM002 | Manfrotto Global
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du vill ha längre skärpedjup handhållet är 16-35/4 sannolikt bättre än 35/1,4 eftersom det har stabilisering "IS". Även om jag inte vet hur bra stabiliseringen i det är bör du rimligtvis komma undan med lite längre slutartid än med 35/1,4. Nu blir det ju automatiskt minst tre steg mellan dem per definition, men givet att den klarar att fixa tre steg längre slutartid går det på ett ut, men du får längre skärpedjup. Fixar stabiliseringen fyra steg skulle du till och med kunna blända ned ett steg. Man kan ta flera bilder när man ligger på gränsen och hoppas på att någon blir skarp.

Sedan kan man ju öva lite på att ta bilder med lite längre slutartid, ifall så inte skett. Bankar man bara till slutaren i förbifarten så får man oftast ha en bra bit kortare slutartid än om man gör lite mer "rätt".
 

krisallb

Medlem
Ett enbens-stativ ger en del stöd. Finns också trebens-stativ som man kan ställa upp med fötterna nära varandra så att det inte tar så mycket plats.
Ett stativ med fötterna nära varande ger stabilitet för kameran så du kan ta bilder med lång slutartid, men du bara vara med och fånga det hela (typ ha kameraremmen runt nacken) om någon stöter till det.

Eller ett sådant här
National Geographic, Photo 3-in-1 - NGPM002 | Manfrotto Global
Tackar, en sådan med ett ben skulle kunna vara en förbättring!
 

krisallb

Medlem
Om du vill ha längre skärpedjup handhållet är 16-35/4 sannolikt bättre än 35/1,4 eftersom det har stabilisering "IS". Även om jag inte vet hur bra stabiliseringen i det är bör du rimligtvis komma undan med lite längre slutartid än med 35/1,4. Nu blir det ju automatiskt minst tre steg mellan dem per definition, men givet att den klarar att fixa tre steg längre slutartid går det på ett ut, men du får längre skärpedjup. Fixar stabiliseringen fyra steg skulle du till och med kunna blända ned ett steg. Man kan ta flera bilder när man ligger på gränsen och hoppas på att någon blir skarp.

Sedan kan man ju öva lite på att ta bilder med lite längre slutartid, ifall så inte skett. Bankar man bara till slutaren i förbifarten så får man oftast ha en bra bit kortare slutartid än om man gör lite mer "rätt".
"Professionellt zoomobjektiv med ultravidvinkel och bildstabilisator i 4 steg" 4 steg säger reklamen. Tack så mycket för tipsen! Nej jag har inte alls övat mycket på det. Det ska jag ta tag i
 

Falumas

Aktiv medlem
Tackar, en sådan med ett ben skulle kunna vara en förbättring!
Många gånger får man acceptera att fotografera med inte helt optimal utrustning eller förhållanden eftersom det inte går eftersom man annars antingen förstör för publiken.
Typexemplet på där fotografen fick som den ville vilket förstörde hela evenemanget var årets lucia på SVT. Noll stämning eftersom dom dragit på ljuset.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det en utställning kanske det finns tider med få besökare eller om man kan få tillträde innan de öppnar för dagen.
 

hampusm

Aktiv medlem
Din 5d mk2 har nästan garanterat bättre sensor och bättre optik än vad du har i din mobil. Blir du nöjd med mobilbilderna så finns det ingen anledning att du inte ska kunna bli nöjd med bilderna från kameran. Det enda övertaget din mobil har, beroende på vad det är för modell, är att den har bildstabilisering. Det låter den ta bilder med lägre ISO och längre slutartid.

Vad mobilen också gör aär att brusreducera och efterbehandla bilden utan att du har bett om det. Ta en bild i dåligt ljus med din Canon, och samma bild med din mobil. Efterbehandla din Canonbild manuellt, brusreducera, skärp upp, fixa färger etc. Jämför sedan bilderna på stor skärm så får du se.
 

Krille

Aktiv medlem
Blända ned till 5,6, använd ISO 6400 om det behövs och skaffa Topaz DeNoise Ai. Tvättar bort bruset extremt väl utan större påverkan på bildkvaliteten som helhet.
 

o241396

Avslutat medlemskap
Din 5d mk2 har nästan garanterat bättre sensor och bättre optik än vad du har i din mobil. Blir du nöjd med mobilbilderna så finns det ingen anledning att du inte ska kunna bli nöjd med bilderna från kameran. Det enda övertaget din mobil har, beroende på vad det är för modell, är att den har bildstabilisering. Det låter den ta bilder med lägre ISO och längre slutartid.

Vad mobilen också gör aär att brusreducera och efterbehandla bilden utan att du har bett om det. Ta en bild i dåligt ljus med din Canon, och samma bild med din mobil. Efterbehandla din Canonbild manuellt, brusreducera, skärp upp, fixa färger etc. Jämför sedan bilderna på stor skärm så får du se.
En modern iPhone 12 13 14 15 är betydligt lättare att använda för att ta bra bilder inomhus än att använda en 5Dmk2. iPhonen slår samman ett antal exponeringar och har betydligt bättre datahantering vad det gäller vitbalans och resultat ut från kameran pga en oändligt mycket större datakraft som räknar fram ett bra resultat. Mindre pill för den oinvigde och oftast tillräckligt bra resultat för webb eller tryck/bilder
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Tackar, en sådan med ett ben skulle kunna vara en förbättring!
Om man inte vill binda in sig i enbart en enbenslösning så finns det trebensstativ där man enkelt kan skruva av ett av benen och kamerafästet och skruva ihop de två delarna till ett enbensstativ. Ett exempel på sådana stativ är Manfrottos Elements-serie
 
ANNONS