Annons

Canon 60D + orginalkartong?

Produkter
(logga in för att koppla)

VicicM

Medlem
Tjena,

Jag läste lite på Rajalas omdömen på prisjakt och det var kanske 2-3st som skrev att de inte fick sina kamerahus i orginal kartong utan att de har splittat på de. Jag tänkte köpa canon 60d + 17-85mm IS USM. Vet ni om den kommer splittrad? Det vill man ju inte ha.

Når nämligen inte rajala på varken tele eller mail.

Vad tror ni?
 
Tjena,

Jag läste lite på Rajalas omdömen på prisjakt och det var kanske 2-3st som skrev att de inte fick sina kamerahus i orginal kartong utan att de har splittat på de. Jag tänkte köpa canon 60d + 17-85mm IS USM. Vet ni om den kommer splittrad? Det vill man ju inte ha.

Når nämligen inte rajala på varken tele eller mail.

Vad tror ni?

Spelar det verkligen någon roll om både kameran+objektiv levereras i en original kit-kartong eller om dom levereras var för sig i kameran resp objektivets originalkartong??
Menar så länge priset och innehållet detsamma som det ska vara i kitet så spelar det väl ingen roll om det kömmer uppdelat i två originalkartonger istället för en.
 
Absolut inte, det jag vill med. Syftade mera på ätt de tar bort kartongerna och byter ut mot något annat.
 
Fast om du inte får det du beställt så är ju det grund till att klaga. Bara att de har splittat paketet gör ju ingen skillnad för grejerna, det är ju fortfarande samma hus och optik, och vid en snabb titt på deras hemsida så ser i alla fall jag inget om att det handlar om något färdigpaketerat, utan bara att du får det huset plus den optiken.

Däremot - nu har jag inte själv handlat från Rajala så jag kan inte uttala mig om dem specifikt, men om du inte når dem vare sig på telefon eller mail så skulle i alla fall jag tycka att det var anledning att dra öronen åt mig åtminstone lite. Alldeles i synnerhet när det gäller ett köp för över 10.000 kronor. Kom ihåg Kameraexperten och se åtminstone till att du inte blir tvungen att ligga ute med pengarna om något strular. Ett bra kreditkort är en bra försäkring i sammanhanget.
 
Finns väl ingen anledning att dra öronen åt sig för att de inte svarar, det är sommar och Rajala har jämt mycket folk i butiken, i vart fall i stockholm. De är oerhört seriösa, om än dåliga med tel och sin nätsida. Tycker iofs att det är förnuftigt av en av de kvarvarande "riktiga" butikerna att prioritera kunder som kommer in i butiken.
 
Fast om du inte får det du beställt så är ju det grund till att klaga. Bara att de har splittat paketet gör ju ingen skillnad för grejerna, det är ju fortfarande samma hus och optik, och vid en snabb titt på deras hemsida så ser i alla fall jag inget om att det handlar om något färdigpaketerat, utan bara att du får det huset plus den optiken.

Däremot - nu har jag inte själv handlat från Rajala så jag kan inte uttala mig om dem specifikt, men om du inte når dem vare sig på telefon eller mail så skulle i alla fall jag tycka att det var anledning att dra öronen åt mig åtminstone lite. Alldeles i synnerhet när det gäller ett köp för över 10.000 kronor. Kom ihåg Kameraexperten och se åtminstone till att du inte blir tvungen att ligga ute med pengarna om något strular. Ett bra kreditkort är en bra försäkring i sammanhanget.

Exakt, tanken är därför att ta en sista minuten från GBG till STH för att köpa, vägrar köpa online efter vad jag har läst om de och om något skulle strula så kan jag alltid kontakta Canon direkt. Därav känner jag ingen oro så sätt.

Så länge jag får Original kartonger till bägge pjäserna så är det lugnt, spelar ju ingen roll om de är i ett paket eller hus och objektiv för sig. Det jag tolkade det som på prisjakt var att de tog ut huset ur sitt orginal paket med Kit objektivet och la in det i ett annat. Men jag kanske missförstod?
 
Finns väl ingen anledning att dra öronen åt sig för att de inte svarar, det är sommar och Rajala har jämt mycket folk i butiken, i vart fall i stockholm. De är oerhört seriösa, om än dåliga med tel och sin nätsida. Tycker iofs att det är förnuftigt av en av de kvarvarande "riktiga" butikerna att prioritera kunder som kommer in i butiken.

Jag ringde själv till Scandinavian Photo tidigare idag för att lägga en beställning, det tog inte lång tid innan jag fick tag på en levande människa hos dem som kunde svara på mina frågor. Mail kan man svara på utanför ordinarie öppettider om det är så fullt i butikerna att man inte hinner/kan avvara någon en stund under dagen för denna uppgift.

Nu står det ju inte hur länge Marko försökt nå dem på mail och telefon, så det vet vi inget om, och jag säger inte att avsaknad av svar via dessa kanaler är anledning att inte handla hos dem. Bara att jag tycker att avsaknad av svar (inom skälig tid; vad som är skälig tid för svar på epost är något helt annat än skälig tid när man kommer in i butiken, även om snabbt svar så klart alltid är trevligt) kan vara anledning att dra öronen åt sig lite. Var snäll och läs inte in mer än det i vad jag skrev.
 
Så länge jag får Original kartonger till bägge pjäserna så är det lugnt, spelar ju ingen roll om de är i ett paket eller hus och objektiv för sig. Det jag tolkade det som på prisjakt var att de tog ut huset ur sitt orginal paket med Kit objektivet och la in det i ett annat. Men jag kanske missförstod?

Jag vet ärligt talat inte hur det brukar vara paketerat, men det du beskriver tycker åtminstone jag låter väldigt osannolikt.
 
Jag vet ärligt talat inte hur det brukar vara paketerat, men det du beskriver tycker åtminstone jag låter väldigt osannolikt.

Så var det när jag köpte senast på Kungsholms foto. En 7D där expediten plockade ut kit-objektivet och stoppade in en 24-105 L istället. Till objektivet fick jag en "vit kartong" eftersom den var plockad ur ett 5D-kit.
Inget konstigt med det. jag kastar ändå kartongerna när jag kommer hem.

Jag fattar inte att originalkartong kan vara ett säljargument på begagnatmarknaden. Det måste ju vara kvalitet och skick på prylarna som spelar roll (om man inte är samlare förståss)

Petter ...
 
Så var det när jag köpte senast på Kungsholms foto. En 7D där expediten plockade ut kit-objektivet och stoppade in en 24-105 L istället. Till objektivet fick jag en "vit kartong" eftersom den var plockad ur ett 5D-kit.
Inget konstigt med det.
Precis. En bra butik bryr sig om kunden, inte hur Canon vill att grejerna ska vara förpackade. Köpte själv 7D som var förpackad som "kit", dvs med en normalzoom som jag inte var intresserad av. Då slapp jag givetvis köpa den, men fick bra pris ändå. Objektivet säljer butiken senare som "white box" med nån tusenlapp i rabatt. Eftersom butiken kan köpa in kit-paketen billigare än separat hus och objektiv tjänar alla (utom Canon) på detta.
 
När jag handlade hos Rajala i Malmö fick jag kameran i en vit, lite sladdrigare kartong och optiken i en annan vit lite sladdrig kartong.

Tror det är bulk-varor som kommer i sådana kartonger? De jag pratat med säger att det ofta kommer så om man t.ex. handlar som företagare.
 
ANNONS