Annons

Canon 70-200 1.4??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tillbaka till ursprungsfrågan...

ekequist skrev:
NiklasK:

Det råkade inte vara Expertbutiken i Gallerian på Hamngatan i Sthlm som du såg det misstänkta objektivet i? De har nämnligen ett 70-200/4 som de har skrivit en egen lapp på med den sensationella texten:

"Ljusstyrka 1.4!!!"

Enligt dem en helt otrolig ljusstyrka (vilket det skulle vara om det vore sant...:)).
Jag har också sett det. 8995:- ord pris 12500:-... Vilka bisarra priser. Mitt kostade $600 i USA.
Grabbarna i den butiken har knappast koll på annat än kompaktkameror och CD-walkman. Jag fick en smärre chock faktiskt när jag såg den zoomen...

Linmajon skrev:

Öh, va?
Jag vill liksom du ha koll på skärpedjupet, men då ställer jag oftast in BLÄNDAREN själv och låter kameran ställa tiden... (tidsautomatik)
Jag förstår inte "problemet" med halvsteg...Har ni kameror med särskild spärrknapp för halvstegen...eller :)??

Vad Niklas menar är ju att han väljer bländare själv för att få rätt skärpedjup, men han använder sig bara av hela bländarsteg och låter tiden anpassa sig istället, precis som du gör egentligen.

Medans jag oftast vill ha en speciell tid och då får bländaren anpassa sig med halv eller tredjedels steg som följd.

Exakt, över och underexponerar nästan alltid med tiden. Vet inte hur vi kom in på det här egentligen.

Jo, visst var det expert. Reagerade också över den lilla skylten! Ville inte skylta med att jag kollade på kameraprylar där.. "Alla andra affärer var stängde";-)

Hutlösa priser?? Tycker den låg ganska bra i pris om man jämför här på nätet! Hur mycket står dollaren i? Hur mycket är 600?

6000:-....

Men finns i Tyskland för ungefär samma pengar och då slipper man riskera tull o moms...

Skulle köpt ett sådant men sen såg jag att de tog samma pengar för Sigmas 2.8.. :)

Linmajon skrev:

Öh, va?
Jag vill liksom du ha koll på skärpedjupet, men då ställer jag oftast in BLÄNDAREN själv och låter kameran ställa tiden... (tidsautomatik)
Jag förstår inte "problemet" med halvsteg...Har ni kameror med särskild spärrknapp för halvstegen...eller :)??
Ja, endera det eller så är de steglösa mellan bländarstegen, hela gänget från Vollenda (-30-talet) till Nikon (2002). Din optik har också dessa faciliteter.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto