Annons

Canon 70-200/4L bra till fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Kostar 6995:- på Cyberphoto, finns detta billigare i Tyskland någonstans?

Jag undrar om detta är ett bra köp? Har tänkt att använda det som lite allround-objektiv utomhus och speciellt vid fotbollsmatcher. Säsongen sätter igång i april och matcherna spelas kvällstid ca 18-20, så vid en del matcher är väl det ganska mörkt i andra halvlek.

Är ljusstyrkan för dålig på objektivet? Sedan kan jag tänka mig att 200mm är lite lite också? Men man kanske får nöja sig med att fota spelare som är hyfsat nära och inte på andra sidan...?

Är Sigmas 70-200/2,8 bättre? Jag har snöat in på att Canons objektiv ska ge finare färger m.m.

Har sett gamla(?) Canon 70-210 annonseras ut för ca 1000 kr, dessa är inte L objektiv, är dessa en bit sämre? Finns det några andra begagnade alternativ man kan sikta in sig på mellan 1000-6000 kr?

Har en 300D med ett Canon 50/1,8 objektiv. Tycker förresten det är svårt att hitta fokus ofta. Trodde det skulle vara lätt med ett ljusstarkare objektiv?

Jag trodde också att det skulle funka bra att ta bilder inomhus på kvällen utan blixt med 1,8 inställt och 3200 iso, men det blir väldigt grynigt. Tips??

Funkar autofokusen snabbt och bra på Canon 70-200/4L?

Jag vet inte så mycket om 70-200/4L objektivet men har däremot ett av de gamla 70-210/3.5-4.5 USM objektiven som jag tycker är riktigt bra, speciellt med tanke på priset. Självklart är det inte ett L-objektiv dock. Finns då inte att köpa ny iof så det gäller ju att få tag på en bra begagnad. Fokusen på min är helt underbar tycker jag, hur snabb och säker som helst. Det finns dock ett annat gammal canon objektiv med 70-210 fast med f/4 istället för f/3.4-4.5 som tydligen inte ska vara lika bra, tror inte att den har USM heller.

Lövet skrev:
Har en 300D med ett Canon 50/1,8 objektiv. Tycker förresten det är svårt att hitta fokus ofta. Trodde det skulle vara lätt med ett ljusstarkare objektiv?

Jag trodde också att det skulle funka bra att ta bilder inomhus på kvällen utan blixt med 1,8 inställt och 3200 iso, men det blir väldigt grynigt. Tips??

Funkar autofokusen snabbt och bra på Canon 70-200/4L?

Grynigt värre blir det med ISO 3200, vilket inte kameran kan enligt specifikationen. Bäst fungerar kameran vid ISO 100. I nödfall går jag upp till iSO 800 när jag fotograferar, men anser att med 300D och 10D ska ISO 400 inte passeras på känslighetskalan.

Om jag plåtade sport på budget skulle jag nog valt ett begagnat Sigma 70-200 2,8 med ett stativ. Bäst vore ju ett Canon 200mm 1,8 men det är inte realistisk i din situation.

Försök hitta ett begagnat /2,8 istället, det får du för en eller ett par tusenlappar till om du har tur.

//David

Senast ändrad:
70-200/4 är bra till mycket men när det gäller sportfoto är du inne på ett extremt motívområde. För fotboll krävs minst 1/400s och helst uppåt en tusendel. Ljuset på allsvenska matcher är hyggligt men ändå inte kraftigare att ljussstyrkan sätter sina begränsningar.

Till fotboll skulle jag rekommendera sigmas 70-200/2,8 och en 1,4x konverter. Det är bra med långa brännvidder vid fotboll för att få tajta bilder. Är ljuset för svagt skruvar du av konvertern. Givetvis kan du komplettera med konvertern senare.

Måste du köra ISO 3200 så måste du. Bildkvaliteten måste alltid ställas i relation till motivet. Att plåta på 1/250s är ju inget alternativ eftersom då blir ju spelarna suddiga.

Jag tycker att ISO 3200 med 10D/300D är helt okej till sport och reportage. Jag har kört en underexponerad ISO 3200-bild från en 10D över två sidor i ett magasin. Men till landskapsbilder skulle man ju störa sig på bruset.

Men se till att inte underexponera då blir bruset genast mycket större. Jag brukar göra manuellt läga vid sport - ljuset är ju lika starkt hela tiden och som regel över hela planen. Då är det bara dumt att köra automatik och riskera felexponering.

Man ska ha klart för sig att f2.8 inte alltid är helt lätt att använda vid sportfoto pga. det obefintliga skärpedjupet.
För pengarna är ett 70-200/4L den absolut bästa telezoom du kan köpa, och det räcker ganska långt. Framför allt kan det ge bilder av absolut proffskvalitet.
Visst är ett 70-200/2.8 IS med telekonverter ett 'bättre' val men då är det helt andra pengar också...
Sigmas 70-200/2.8 har jag hört både ris och ros om. Canonzoomen är relativt liten och lätt. Inte helt fel.

Skärpedjupet är ju knappast obefintligt, även om det såklart inite är långt. Frågan är hur mycket längre skärpedjdupet är på ett givet avstånd med tex f8, med längre brännvidder så blir det alltid ganska så små marginaler när det kommer till skärpedjup...
INget slår en övad manuell fokusering, som jag ser det.

Canons 70-200 4L är helt säkert ett finfint utomhusval!

Kanske ett fast 200 2,8 (+1,4x) vore ngt?,,

Mvh Niclas,

Bra info!! Tack!

Lite fler frågor.

Jag antar att ett fast 200 är jätteosmidigt för fotboll? Eller går det lätt att kränga av och på extendern snabbt?

Passar någon konverter till Canons 70-200/4L? Gillar att objektivet kan ge bilder av absolut proffskvalitet.

Kan någon tipsa om du hittar ett begagnat Canon 70-200/2,8L för ett bra pris? Vad ligger ett begagnat med IS på? (Har nog inte råd med detta).

Sista frågan:
Testade med stativ på en match, men det kändes jättekrångligt!

Visst är en zoom att föredra vid blandade situationer/avstånd till motivet som tex vid f,bollsplanen.

Men jag är övertygad om att en fast 200 2,8 kan producera finfina bilder vid sidan av planen.

Alla (med vissa undantag) linser kan man använda för ändamålet så det man då kan utgå ifrån är vad som är typiskt vid dessa sammanhang.

Jag personligen skulle kika efter det dyraste jag har möjlighet att köpa i det aktuella bildvinkelområdet.
Jag diggar fasta linser personligen,, En fast 300 2,8 är mumma på ett enbensstativ vid fotbollsplanen!

IS, är nog inget att betala massa extra för om du primärt jobbar med att frysas snabba rörelser men jag inbillar mig att ett beg 70-200IS ligger på runt 12-13000, har smådålig koll på prylpriser för tiden;) Jag skulle inite prioritera IS vid fotbollsfoto även om det kan komma till nytta där åsså såklart.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto